O dva týdny později, ale přece: AMD opravila zpomalení při použití fTPM na AM4
Nový operační systém Windows 11 má mezi požadavky TPM, a tak uživatelé jako náhradu TPM 2.0, kterým nejsou vybavené všechny systémy (zejména desky AM4 prvních dvou generací), využívají softwarového fTPM. Zhruba v zimě 2021 / 2022 si někteří uživatelé začali stěžovat, že v určitých hrách dochází při použití softwarového fTPM ke chvilkových propadům výkonu / propadu FPS, případně různému zasekávání a dalším podobným projevům. Pro připomenutí přikládám jeden z uživatelských popisů problému:
U mě jsou projevy zadrhávání trochu jiné. Zasekává se to jako na ~1 sekundu, takže se celá obrazovka na sekundu pozastaví, pak na sekundu běží zrychleně, což kompenzuje čas ztracený sekundovou pauzou. fTPM zapnuto. Windows 11. Ryzen 3600 + Gigabyte B450M. Tato zadrhávání jsou poměrně vzácná, což je pozitivní. Za příčinu jsem pokládal aktualizaci Windows 11. Ale právě jste to potvrdil. Zvláštní je, že to pozoruji teprve od prosince (proto podezření na aktualizaci Windows 11). Zaznamenáno v GTA V a AC: Odyssey. |
Odlišné nebyly jen projevy, ale i četnost, s jakou se projevovaly - u někoho párkrát týdně, u někoho permanentně, u někoho vůbec. AMD slíbila vydat záplatu v květnu, ale nakonec se o dva týdny zpozdila. Řešením jsou BIOSy postavené na jádru AGESA V2 1207, které by mělo být dostupné již všem výrobcům základních desek.
Podle AMD byly na vině paměťové přesuny fTPM v paměti flash SP1 základních desek. Při povolení fTPM dochází k ověřovací prodlevě mezi OS Windows a přenosem paměti fTPM na pozadí. Důsledkem byl vliv na výkon, což se projevovalo více či méně častým zasekáváním her nebo zvuku, na pomalejších sestavách výjimečně i zamrzáním systému.
Tyto problémy by měly být vyřešeny. Krom nich AGESA V2 1207 zvyšuje stabilitu systémů s Ryzen 7 5800X3D a umožňuje jejich přetaktování přes BCLK FSB.