Olympus OM-D E-M5 II fotí do 64Mpix RAWů!
Jinak těch rozdílů oproti modelu OM-D E-M5, resp. OM-D E-M1 není zas tolik. Hlavními novinkami vedle pokročilé 5osé stabilizace snímače kompenzujícího až 5 eV a umožňujícího využívat stabilizaci k pořizování velkých RAWů (podobně jako MS verze středoformátů od Hasselbladu), je 1080/60p video s datovým tokem až 77 Mbit/s a elektronická závěrka s časem 1/16000. Podívejme se na kompletní parametry:
- 16Mpix BSI CMOS
- 5osá stabilizace o 5 eV
- rozlišení 4608×3456
- multishot až 9216×6912 (64Mpix) RAW / 7296×5472 (40Mpix) JPEG
- procesor TruePic VII
- ISO 200 až 25600 (rozšířeně 100 až 25600)
- RAW + JPEG + MPO 3D
- 81 AF bodů
- rychlost až 10 fps
- 3,0" LCD, 1037k bodů, výklopný + dotykový
- EVF, 2359k bodů, zvětšení 1,48×, 100% pokrytí
- závěrka 1/16000 - 60 s (1/8000 mechanická)
- X-sync 1/250
- MPEG-4 H.264, MJPEG video až 1080/60p, až 77 Mbit/s (režimy all-I, IPB) + stereo
- SD, SDHC, SDXC
- USB 2.0, microHDMI, WiFi
- Li-ion, výdrž 310 snímků (dle CIPA)
- 124 × 85 × 45 mm, 469 g
Pokud se odpíchneme o toho, jaké výkony předvádí současná generace 16Mpix snímače a procesoru Olympus, pak můžeme říci, že to jsou výstupy velmi solidní. Ano, na 24-36Mpix full-frame zrcadlovky to nemá, nicméně na poli bezzrcadlovek si stěžovat nelze. Nyní Olympus toto obohacuje pro statičtější použití (posuv snímače těžko umožní fotit takto například hokej) o až 64Mpix režim, pro nějž je již připravena podpora formou pluginu pro Photoshop CS4.
Prozatím těžko někde najdeme 64Mpix RAWy či kvalitně udělané exporty z nich. DPReview dává aktuálně náhled 40Mpix výstupu a srovnání s Nikonem D810, kde to pro 36Mpix ff D810 stále vyznívá lépe, nicméně vyčkejme, až se objeví pořádná podpora umožňující exportovat 64Mpix soubory. Ale 4× vyšší kvalitu oproti 16Mpix originálu nečekejme, posuv dělá určité drobné překryvy pixelů. Já bych na hodnocení ale počkal, dokud nebude podpora v dcrawu, bude zajímavé sledovat, jak bude vypadat konverzní matice.
Tohle je cesta, která by se mi líbila i u dalších výrobců, kteří mají stabilizaci na čipu (Sony, Pentax). Navíc je to pro Olympus cesta, kterak významně inovovat starší model a nemuset mu přitom dávat nový procesor s podporou 4k H.265 videa. Toho se počítám dočkáme nejdříve v Oly OM-D E-M1 II, případně nějakém ještě pokročilejším nástupci.
OM-D E-M5 II je ale výtečný počin. Hned bych jej bral na test do redakce (samozřejmě s nějakým vyšším objektivem, třeba 12/2 :-).