Nestabilita GeForce souvisí se zapojením monitorů, DLSS, G-Sync, stíny i Alt+Tab
Redakce GamersNexus se několik týdnů věnovala problémům s nestabilitou systémů osazených GeForce RTX 5000. Hledáním společných prvků ve stížnostech uživatelů a vlastním testováním různých hypotéz přišla na konkrétní kombinace nastavení, při který je pravděpodobnost nestability podstatně vyšší.
Konektory
Zprvu, a vlastně náhodou, redakce zjistila, že významný vliv na situaci má konfigurace monitorů. Když se jí totiž podařilo zreplikovat jeden z popsaných problémů a nestabilita se projevila, při dalších experimentech se již neprojevila. Později zjistila, že na sestavě došlo k jedné drobné změně: Při odpojení a připojení monitorů byly jejich konektory vzájemně prohozeny. Vyšlo tak najevo, že po připojení dvou monitorů má vliv, který z nich je ve Windows nastaven jako primární a zároveň ke kterému konektoru je připojený. V jedné konfiguraci hry padají, ve druhé se tento problém neprojevuje. Tento problém má poměrně jednoznačný dopad, neboť v konkrétní konfiguraci připojení monitorů se nestabilita projevovala vždy a ve vyšším počtu her.
GeForce RTX 5080 (Nvidia)
G-Sync a FrameGen
Dále vyšlo najevo, že na stabilitu má velký vliv použití G-Sync a dále FrameGen nového DLSS. Problém však je, že v některých hrách se při aktivací FrameGen automaticky zapíná i DLSS (ve smyslu upscalingu) a Reflex (pro redukci latencí), takže v těchto situacích nelze původ problému připsat jedné konkrétní technologii.
Obnovovací frekvence
Zatímco některá nastavení mají na stabilitu jednoznačně negativní či pozitivní dopad, u jiných je situace složitější. Například při snížení obnovovací frekvence u sekundárního monitoru na 120 Hz došlo v některých případech k vylepšení stability, v jiných nikoli.
Shadow of the Tomb Raider
Toto je však nejspíš jen jedna skupina problémů. Stížnosti na problémy ve hře Shadow of the Tomb Raider s výše popsanou skupinou problémů nejspíš nesouvisejí, nebo alespoň ne přímo. V této hře totiž k problémům dochází nezávisle na počtu a konfiguraci monitorů, G-Sync, DLSS/FrameGen a obnovovací frekvenci. Co problém spolehlivě řeší, je nastavení RTX Shadow quality (stíny) na hodnotu nižší než Ultra. Tento problém se navíc nejspíš projevuje jen s novějšími drivery, nebo alespoň se staršími není tak častý.
Verze ovladače
GamersNexus potvrdil, že žádné z těchto problémů na GeForce RTX 4000 nepozoroval s ovladači vydanými před GeForce RTX 5000. S prosincovou (566.36) verzí mohou uživatelé předchozích generací skutečně fungovat lépe. Upozornil však na to, že někteří uživatelé mají problémy i s prosincovým ovladačem, takže nelze vyloučit, že se problémy na nějaké specifičtější konfiguraci projevují i s ovladačem 566.36. Další skupina uživatelů upozorňuje na problémy, které se neobjevují hned, ale vždy až po několika hodinách ve hrách. Těm se redakce nevěnovala, protože neměla čas a prostředky na (další) testování trvající mnoho hodin v různých hrách a konfiguracích.
Další (S3, Alt+Tab)
K problémům, které se redakci podařilo ověřit, byť náhodou a to na osobním počítači jednoho z pracovníků, je neprobouzení z režimu spánku (S3), kdy se sice monitor zapne, ale od grafické karty nedostává žádný signál a situaci vyřešil až tvrdý reset.
Rovněž se podařilo ověřit stížnosti na černou obrazovku či zámrzy při přepnutí oken přes klávesovou zkratku Alt+Tab. Tyto pády ale byly (alespoň zdánlivě) náhodné a nepodařilo se zjistit konkrétní příčinu.
Nvidia se s problémy potýká již čtvrtý měsíc. Od prosince vydala šestery ovladače „Game Ready“ a čtvery nebo patery „hotfix“ (záleží, co vše budeme počítat). Dosavadní shoda je však taková, že se situace s novějšími ovladači spíše zhoršuje.