Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Nestabilita GeForce souvisí se zapojením monitorů, DLSS, G-Sync, stíny i Alt+Tab

nepřehlédněte
Rozpad obrazu, zámrzy, pády systému a další problémy se již netýkají jen uživatelů GeForce RTX 5000, ale také RTX 4000 a částečně RTX 3000. Zdá se, že závisejí i na konkrétní konfiguraci systému…

Redakce GamersNexus se několik týdnů věnovala problémům s nestabilitou systémů osazených GeForce RTX 5000. Hledáním společných prvků ve stížnostech uživatelů a vlastním testováním různých hypotéz přišla na konkrétní kombinace nastavení, při který je pravděpodobnost nestability podstatně vyšší.

Konektory

Zprvu, a vlastně náhodou, redakce zjistila, že významný vliv na situaci má konfigurace monitorů. Když  se jí totiž podařilo zreplikovat jeden z popsaných problémů a nestabilita se projevila, při dalších experimentech se již neprojevila. Později zjistila, že na sestavě došlo k jedné drobné změně: Při odpojení a připojení monitorů byly jejich konektory vzájemně prohozeny. Vyšlo tak najevo, že po připojení dvou monitorů má vliv, který z nich je ve Windows nastaven jako primární a zároveň ke kterému konektoru je připojený. V jedné konfiguraci hry padají, ve druhé se tento problém neprojevuje. Tento problém má poměrně jednoznačný dopad, neboť v konkrétní konfiguraci připojení monitorů se nestabilita projevovala vždy a ve vyšším počtu her.

GeForce RTX 5080 (Nvidia)

G-Sync a FrameGen

Dále vyšlo najevo, že na stabilitu má velký vliv použití G-Sync a dále FrameGen nového DLSS. Problém však je, že v některých hrách se při aktivací FrameGen automaticky zapíná i DLSS (ve smyslu upscalingu) a Reflex (pro redukci latencí), takže v těchto situacích nelze původ problému připsat jedné konkrétní technologii.

Obnovovací frekvence

Zatímco některá nastavení mají na stabilitu jednoznačně negativní či pozitivní dopad, u jiných je situace složitější. Například při snížení obnovovací frekvence u sekundárního monitoru na 120 Hz došlo v některých případech k vylepšení stability, v jiných nikoli.

Shadow of the Tomb Raider

Toto je však nejspíš jen jedna skupina problémů. Stížnosti na problémy ve hře Shadow of the Tomb Raider s výše popsanou skupinou problémů nejspíš nesouvisejí, nebo alespoň ne přímo. V této hře totiž k problémům dochází nezávisle na počtu a konfiguraci monitorů, G-Sync, DLSS/FrameGen a obnovovací frekvenci. Co problém spolehlivě řeší, je nastavení RTX Shadow quality (stíny) na hodnotu nižší než Ultra. Tento problém se navíc nejspíš projevuje jen s novějšími drivery, nebo alespoň se staršími není tak častý.

Verze ovladače

GamersNexus potvrdil, že žádné z těchto problémů na GeForce RTX 4000 nepozoroval s ovladači vydanými před GeForce RTX 5000. S prosincovou (566.36) verzí mohou uživatelé předchozích generací skutečně fungovat lépe. Upozornil však na to, že někteří uživatelé mají problémy i s prosincovým ovladačem, takže nelze vyloučit, že se problémy na nějaké specifičtější konfiguraci projevují i s ovladačem 566.36. Další skupina uživatelů upozorňuje na problémy, které se neobjevují hned, ale vždy až po několika hodinách ve hrách. Těm se redakce nevěnovala, protože neměla čas a prostředky na (další) testování trvající mnoho hodin v různých hrách a konfiguracích.

Další (S3, Alt+Tab)

K problémům, které se redakci podařilo ověřit, byť náhodou a to na osobním počítači jednoho z pracovníků, je neprobouzení z režimu spánku (S3), kdy se sice monitor zapne, ale od grafické karty nedostává žádný signál a situaci vyřešil až tvrdý reset.

Rovněž se podařilo ověřit stížnosti na černou obrazovku či zámrzy při přepnutí oken přes klávesovou zkratku Alt+Tab. Tyto pády ale byly (alespoň zdánlivě) náhodné a nepodařilo se zjistit konkrétní příčinu.

Nvidia se s problémy potýká již čtvrtý měsíc. Od prosince vydala šestery ovladače „Game Ready“ a čtvery nebo patery „hotfix“ (záleží, co vše budeme počítat). Dosavadní shoda je však taková, že se situace s novějšími ovladači spíše zhoršuje.

Diskuse ke článku Nestabilita GeForce souvisí se zapojením monitorů, DLSS, G-Sync, stíny i Alt+Tab

Pátek, 11 Duben 2025 - 07:24 | Kutil | Blbci jsou všude...
Pátek, 11 Duben 2025 - 06:40 | Fox 25 | To je jasné, ale víš co jsem tím chtěl říci.
Pátek, 11 Duben 2025 - 05:30 | Kutil | Jak meizi domácímí tak i profesionálními...
Pátek, 11 Duben 2025 - 04:49 | Fox 25 | Profesionál je dnes skoro každý kdo má ďouru do...
Čtvrtek, 10 Duben 2025 - 19:02 | hajčus | Proč? Dokud to vynáší, není důvod to rušit.
Čtvrtek, 10 Duben 2025 - 03:19 | Amater | Ve firmě, takže lze předpokládat, že tam nejspíš...
Středa, 9 Duben 2025 - 22:43 | Kutil | Tak u prfi nasazení si udělali jméno PentiemPro,...
Středa, 9 Duben 2025 - 22:25 | Amater | "Byly doby, kdy Intel byl doslova standard u...
Středa, 9 Duben 2025 - 21:20 | Zemla | Som užívateľ nvidie, presnejšie rtx 4080 a je...
Středa, 9 Duben 2025 - 20:42 | SudetChobot | z Luniku IX od Košic

Zobrazit diskusi