Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Parametry Xboxu odhaleny: 12TFLOPS GPU s osmijádrovým Zen 2 stačí 300W zdroj

Microsoft se pochlubil s hardwarovými parametry nového Xboxu. Vypadají opravdu dobře, ale nemůžeme říct, že jsme je nečekali…

Krátce před Vánoci jsme vám nabídli analýzu situace, jak by mohla vypadat konfigurace SoC nového Xboxu. Za výchozí bod posloužila naše analýza grafického jádra Navi 10:

Pokud bychom hypoteticky vzali světlejší modrou část a nakopírovali ji do každé poloviny čipu ještě jednou, zvýšili bychom tím celkový počet stream-procesorů o 1024, tedy z 2560 na 3584. Plocha jádra by se zvětšila z 252 mm² na 288 mm². S 3584 stream-procesory by čip měl dostatečný potenciál na to, aby se 256 z nich (dva WGP) mohly nechat deaktivované pro zvýšení výtěžnosti a stále bylo možné (se zbylými 3328 stream-procesory možné dosáhnout při boostu 1800 MHz výkonu 12 TFLOPS.

Pokud bychom do takového „monstra“ doplnili 8 jader Zen, nebo řekněme Zen 2 (ať se nám to dobře počítá - Zen 2 čiplet má na 7nm procesu 74 mm²), dostali bychom se na ~360 mm² (zkrátka grafika s integrovaným procesorem). Nějakou plochu navíc by zabraly řadiče USB a nějaká drobná rozhraní pro další čipy na základní desce, ale na druhou stranu by zase mohly redukční dietou projít výstupy a display-pipelines - Microsoft jistě nebude cítit potřebu, aby jádro Xboxu disponovalo šesti nezávislými DisplayPort výstupy a rozhraním PCIe 4.0 ×16 (nebylo by k němu co připojit). Přesto bych si troufal tvrdit, že s ohledem na doplnění dalších obvodů a vývoj architektury dosahovala na 7nm procesu plocha jádra spíše o pár procent více (než těchto ~360 mm²) než méně. Tím by byla každopádně překonána plocha jádra Xbox One X, která dosahuje 359 mm².

Stručně - vyšlo nám, že jádro nového Xboxu může mít:

  • fyzicky 3584 stream-procesorů
  • z toho aktivních 3328 stream-procesorů (256 vypnutých pro zvýšení výtěžnosti)
  • 8 jader Zen 2
  • celkovou plochu kolem 360 mm² (pokud odlišnou, tak spíše mírně vyšší než nižší)
  • takt až cca 1800 MHz

Microsoft nyní potvrdil, že jádro nového Xboxu má:

  • fyzicky 3584 stream-procesorů
  • z toho aktivních 3328 stream-procesorů (256 vypnutých pro zvýšení výtěžnosti)
  • 8 jader Zen 2
  • celkovou plochu 360,45 mm²
  • takt až 1825 MHz

Přesto některé dílčí parametry (kterých se ale naše analýza netýkala) dopadly trochu jinak, než se obecně očekávalo. V tomto směru je zajímavé řešení paměťového subsystému. Uváděných 16 GB působilo dojmem, že půjde o 16GHz GDDR6 na 256bit sběrnici.

Microsoft to ale vyřešil jinak, jde sice o 16 GB GDDR6, ale 14GHz na 320 bit sběrnici. 16 GB a 320bit sběrnice, to nejde příliš dohromady: Těchto parametrů Microsoft dosáhl kombinací šesti čipů GDDR6 o kapacitě 2 GB (12 GB) a čtyř čipů o kapacitě 1 GB (4 GB). 12 + 4 = 16 GB. Při přístupu ke všem čipům najednou lze dosáhnout datové propustnosti odpovídající 320bit sběrnici, tedy krásných 560 GB/s, kterými lze zapisovat až do kapacity 10 GB (to je kompletní kapacita 1GB čipů a „dolní“ polovina kapacity 2GB čipů). Ke zbývajícím 6 GB je pak přistupováno pouze po části sběrnice, kterou jsou připojené 2GB čipy, což odpovídá 192bit šířce a 336 GB/s.

Microsoft může rychlejší část RAM používat pro GPU (operační buffery, případně pro textury) a pomalejší část RAM využít pro data operačního systému, hry, zvuk a tak dále (případně i pro část textur). Toto řešení bude ve výsledku rychlejší, než kdyby šlo o 16 GB na klasické 256bit sběrnici.

Druhou zajímavostí je zdroj. Nikoli provedením, ale výkonem. Jedná se o 300W řešení. Jelikož se do této hodnoty musejí vejít nějaké ztráty, mechanika, úložiště, základní deska, paměti i napájení USB rozhraní, pak SoC (integrující 3328 aktivních stream-procesorů RDNA 2 a osm jader Zen 2) nemůže mít reálnou spotřebu vyšší, než samotný Radeon RX 5700 XT, který procesor neintegruje a disponuje nižším výkonem. Integrovaná grafika Xboxu je oproti němu jen v papírovém výkonu zhruba o čtvrtinu výkonnější. Díky novější architektuře to v praxi nejspíš bude víc.

Procesorových jader je skutečně osm, jde o na míru upravenou architekturu Zen 2 a počítá se s použitím při vypnutém i zapnutém SMT: Při šestnácti aktivních vláknech poběží na základním taktu 3,6 GHz, při osmi aktivních vláknech na základním taktu 3,8 GHz.

Konzole bude dále vybavena 1TB NVME SSD úložištěm (s možným rozšířením o další 1 TB ), podporou externího HDD přes USB 3.2, dále nabídne mechaniku 4K UHD Blu-Ray a cílí na hraní ve 4k při 60 FPS, v případě vhodně optimalizovaných her při 120 FPS. Nechybí podpora pro hardwarově akcelerovaný raytracing.

Diskuse ke článku Parametry Xboxu odhaleny: 12TFLOPS GPU s osmijádrovým Zen 2 stačí 300W zdroj

Úterý, 28 Duben 2020 - 22:55 | Nott | Zdravím, můžu se zeptat jestli je možný přidat k...
Čtvrtek, 19 Březen 2020 - 13:57 | XY | PS4 Pro má něco jako RX 470? To už nějaký výkon...
Čtvrtek, 19 Březen 2020 - 11:22 | tombomino | Jsou hry, ktere vypadaji treba na PS4 Pro, ktera...
Středa, 18 Březen 2020 - 08:09 | TOW | Pravděpodobnost že by se tohle objevilo v NB se...
Středa, 18 Březen 2020 - 02:47 | XY | U Jaguaru byli rozhodující optimalizace kódu?...
Úterý, 17 Březen 2020 - 16:12 | kolemjdouci | ...podrobněji HW i SW s ukázkami reálu: https://...
Úterý, 17 Březen 2020 - 14:36 | Nedos | Oklikou :-) Nvidia přece šidila paměti na svých...
Úterý, 17 Březen 2020 - 12:15 | Hrdina | Tak to byla trefa neuvěřitelná s tou analýzou,...
Úterý, 17 Březen 2020 - 11:36 | no-X | Oproti Jaguaru to může být tak 3× vyšší IPC na...
Úterý, 17 Březen 2020 - 11:34 | no-X | „Nechci rejt“ Můžeš si stěžovat u Microsoftu a...

Zobrazit diskusi