Parametry Xboxu odhaleny: 12TFLOPS GPU s osmijádrovým Zen 2 stačí 300W zdroj
Krátce před Vánoci jsme vám nabídli analýzu situace, jak by mohla vypadat konfigurace SoC nového Xboxu. Za výchozí bod posloužila naše analýza grafického jádra Navi 10:
Pokud bychom hypoteticky vzali světlejší modrou část a nakopírovali ji do každé poloviny čipu ještě jednou, zvýšili bychom tím celkový počet stream-procesorů o 1024, tedy z 2560 na 3584. Plocha jádra by se zvětšila z 252 mm² na 288 mm². S 3584 stream-procesory by čip měl dostatečný potenciál na to, aby se 256 z nich (dva WGP) mohly nechat deaktivované pro zvýšení výtěžnosti a stále bylo možné (se zbylými 3328 stream-procesory možné dosáhnout při boostu 1800 MHz výkonu 12 TFLOPS. Pokud bychom do takového „monstra“ doplnili 8 jader Zen, nebo řekněme Zen 2 (ať se nám to dobře počítá - Zen 2 čiplet má na 7nm procesu 74 mm²), dostali bychom se na ~360 mm² (zkrátka grafika s integrovaným procesorem). Nějakou plochu navíc by zabraly řadiče USB a nějaká drobná rozhraní pro další čipy na základní desce, ale na druhou stranu by zase mohly redukční dietou projít výstupy a display-pipelines - Microsoft jistě nebude cítit potřebu, aby jádro Xboxu disponovalo šesti nezávislými DisplayPort výstupy a rozhraním PCIe 4.0 ×16 (nebylo by k němu co připojit). Přesto bych si troufal tvrdit, že s ohledem na doplnění dalších obvodů a vývoj architektury dosahovala na 7nm procesu plocha jádra spíše o pár procent více (než těchto ~360 mm²) než méně. Tím by byla každopádně překonána plocha jádra Xbox One X, která dosahuje 359 mm². |
Stručně - vyšlo nám, že jádro nového Xboxu může mít:
- fyzicky 3584 stream-procesorů
- z toho aktivních 3328 stream-procesorů (256 vypnutých pro zvýšení výtěžnosti)
- 8 jader Zen 2
- celkovou plochu kolem 360 mm² (pokud odlišnou, tak spíše mírně vyšší než nižší)
- takt až cca 1800 MHz
Microsoft nyní potvrdil, že jádro nového Xboxu má:
- fyzicky 3584 stream-procesorů
- z toho aktivních 3328 stream-procesorů (256 vypnutých pro zvýšení výtěžnosti)
- 8 jader Zen 2
- celkovou plochu 360,45 mm²
- takt až 1825 MHz
Přesto některé dílčí parametry (kterých se ale naše analýza netýkala) dopadly trochu jinak, než se obecně očekávalo. V tomto směru je zajímavé řešení paměťového subsystému. Uváděných 16 GB působilo dojmem, že půjde o 16GHz GDDR6 na 256bit sběrnici.
Microsoft to ale vyřešil jinak, jde sice o 16 GB GDDR6, ale 14GHz na 320 bit sběrnici. 16 GB a 320bit sběrnice, to nejde příliš dohromady: Těchto parametrů Microsoft dosáhl kombinací šesti čipů GDDR6 o kapacitě 2 GB (12 GB) a čtyř čipů o kapacitě 1 GB (4 GB). 12 + 4 = 16 GB. Při přístupu ke všem čipům najednou lze dosáhnout datové propustnosti odpovídající 320bit sběrnici, tedy krásných 560 GB/s, kterými lze zapisovat až do kapacity 10 GB (to je kompletní kapacita 1GB čipů a „dolní“ polovina kapacity 2GB čipů). Ke zbývajícím 6 GB je pak přistupováno pouze po části sběrnice, kterou jsou připojené 2GB čipy, což odpovídá 192bit šířce a 336 GB/s.
Microsoft může rychlejší část RAM používat pro GPU (operační buffery, případně pro textury) a pomalejší část RAM využít pro data operačního systému, hry, zvuk a tak dále (případně i pro část textur). Toto řešení bude ve výsledku rychlejší, než kdyby šlo o 16 GB na klasické 256bit sběrnici.
Druhou zajímavostí je zdroj. Nikoli provedením, ale výkonem. Jedná se o 300W řešení. Jelikož se do této hodnoty musejí vejít nějaké ztráty, mechanika, úložiště, základní deska, paměti i napájení USB rozhraní, pak SoC (integrující 3328 aktivních stream-procesorů RDNA 2 a osm jader Zen 2) nemůže mít reálnou spotřebu vyšší, než samotný Radeon RX 5700 XT, který procesor neintegruje a disponuje nižším výkonem. Integrovaná grafika Xboxu je oproti němu jen v papírovém výkonu zhruba o čtvrtinu výkonnější. Díky novější architektuře to v praxi nejspíš bude víc.
Procesorových jader je skutečně osm, jde o na míru upravenou architekturu Zen 2 a počítá se s použitím při vypnutém i zapnutém SMT: Při šestnácti aktivních vláknech poběží na základním taktu 3,6 GHz, při osmi aktivních vláknech na základním taktu 3,8 GHz.
Konzole bude dále vybavena 1TB NVME SSD úložištěm (s možným rozšířením o další 1 TB ), podporou externího HDD přes USB 3.2, dále nabídne mechaniku 4K UHD Blu-Ray a cílí na hraní ve 4k při 60 FPS, v případě vhodně optimalizovaných her při 120 FPS. Nechybí podpora pro hardwarově akcelerovaný raytracing.