PCB Navi: GDDR6, 256bit sběrnice, 2× 8pin konektor
Úvodní snímek ukazuje PCB pro GPU vybavené osmi pozicemi pro GDDR paměti, což odpovídá použití 256bit sběrnice a možnosti osazení 8 nebo 16 GB paměti. To už bude záležet na konkrétním modelu karty, se 16GB variantou se zcela jistě časem setkáme v profi segmentu. První Navi, pravděpodobně Navi 10, je podle všech dosavadních informací laděna spíše jako mainstream, to znamená produkt orientovaný na poměr cena / výkon. Pro herní model by tedy dávalo smysl spíše osazení 8 GB (více by mohl nést třeba nějaký refresh chystaný na příští rok). Každopádně by nyní dávalo smysl spíše 8 GB i s ohledem na fakt, že 16 GB disponuje Radeon VII, který pro letošní rok zůstane top-modelem.
Pozice pro GDDR jsou vybaveny 180 kontakty pro BGA, což jasně potvrzuje použití GDDR6. GDDR5 totiž nesou 170 kontaktů a GDDR5X 190 kontaktů. Pro představu, jaké čipy by AMD mohla použít, přikládám stručný přehled aktuálních nabídek všech tří výrobců:
- Hynix: 10-12GHz, 12-14GHz
- Micron: 10 GHz, 12 GHz, 13 GHz, 14 GHz
- Samsung: 12 GHz, 14 GHz, 16 GHz
Všechny uvedené modely jsou dostupné v 8Gb kapacitě (tzn. při osazení 8 čipů je dosaženo kapacity 8 GB). 14GHz a 16GHz modely Samsungu jsou navíc k dispozici i v 16Gb provedení.
PCB karty je vybaveno osmi napájecími fázemi pro GPU a dvěma fázemi pro paměti. Zásobovány mohou být ze dvou osmipinových napájecích konektorů. Na jednu stranu není známo, zda jde o produkční nebo testovací PCB, na druhou ani v případě produkčního PCB nemusí být vše osazeno a na třetí je jasné, že kdyby TDP chystané karty mělo být pod 150 wattů, nebylo by napájení karty dimenzované na 2,5násobek.
O Navi 10 víme, že je koncipována v podstatě jako náhrada Polaris, tedy mainstream. Jako taková mohla být původně projektována na 150W TDP, ale jak je od konce loňského roku známo, 7nm proces TSMC, ač je jediným 7nm procesem, jímž vyráběné produkty jsou na trhu, nedosáhl cílů, které mu původně TSMC vytyčila. Pokles spotřeby byl asi o 10 % méně hluboký než se očekávalo a zároveň dosažitelné frekvence skončily také zhruba o 10 % něco níže. Pokud by tedy TDP bylo o 10 % vyšší z důvodu nedosažení avizované úspory, hovořili bychom o 165 wattech. Pokud by AMD navíc chtěla vytáhnout frekvence na původně zamýšlenou úroveň bez ohledu na spotřebu (řekněme tedy o 10 % výše oproti těm, při kterých by bylo možné dosáhnout 165W TDP), mohlo by to po stránce TDP znamenat o dalších 20 % více, tedy asi 200 wattů.
Je jasné, že nakonec bude mít AMD zájem postavit Navi v herním segmentu proti zcela konkrétnímu produktu Nvidie. Pokud by viděla, že například s dosažením výkonu GeForce RTX 2060 nemá problém a do konkurenceschopnosti GeForce RTX 2070 jí mnoho nezbývá, nebylo by překvapivé, pokud by se rozhodla bez ohledu na navýšení TDP na 225-250 wattů postavit letošní top model Navi proti GeForce RTX 270.
Očekávat vyšší TDP či spotřebu než 250 wattů by bylo i přes dimenzování PCB na až 375 wattů nereálné čistě z toho důvodu, že při takové kombinaci spotřeby a výkonu by karta neměla lepší poměr spotřeba / výkon než stávající Radeon VII. Takový produkt jednak není na trhu potřeba (protože takový již na trhu AMD má) a dále by to znamenalo, že Navi nedosáhla žádného zlepšení po stránce poměru spotřeba / výkon oproti generaci Vega, což není pravděpodobné.
Můj osobní tip (který může být zcela mimo realitu a který můžete směle ignorovat, dle libovůle třeba i dvakrát) je následující: Pokud bude Navi nastavena na výkon Radeonu RX Vega 56, pak bych očekával TDP kolem 165 wattů. Pokud bude Navi nastavena jako konkurent GeForce RTX 2060, pak bych očekával TDP 180-200 wattů. Pokud bude nastavena jako konkurent GeForce RTX 2070, pak bych očekával TDP 225-250 wattů. Vše ostatní bych považoval za příjemné či nepříjemné překvapení.
Dále už toho z PCB příliš vykoukat nelze. Kombinace HDMI a DisplayPort výstupů jde v souladu se stávajícími trendy. Vypadá to i na pozici pro USB-C / V-Link. PCB je vybaveno na montáž jak odstředivého (radiálního) chladiče, tak (samozřejmě) axiálního řešení s více možnými ventilátory. Docela překvapivé jsou některé diskuzní reakce, podle kterých by bylo špatné, pokud by AMD použila jako referenční řešení odstředivý chladič. Radeon VII dost jasně ukázal, že axiální řešení nemusí být nutně lepší - při stejném TDP s Radeon RX Vega 64 je hlučnost prakticky stejná jako u radiální reference u Vega 64. V případě, kdy je při stejném TDP totožná hlučnost, nevidím moc racionálních důvodů vyžadovat axiální chladič. V takové situaci je naopak výhodou vyfukování ohřátého vzduchu radiálním řešením. Ale osobním preferencím se meze nekladou a s ohledem na docela „normálně“ vypadající PCB není důvod čekat, že příchod nereferenčních chladičů bude trvat několik kvartálů, takže jistě pár měsíců po vydání bude výběr slušně široký.
Závěrem zbývá ještě dodat, že krom snímku PCB patřícího podle všeho Navi 10, se objevila ještě informace o existenci Navi 14, která snad zamíří do low-endu. Toto značení by ale bylo trochu nezvyklé, chyběla by Navi 11, Navi 12 atd. Možné je ale vše. Příští rok je pak očekávána Navi 20, největší čip této architektury, který zamíří do profesionálního segmentu a možná jím AMD - podobně jako s Vega 20 - pokryje i herní high-end.