Pět fám o Radeonech RX 6000: HDMI, 2× SAM, Rage Mode a stream-procesory
Téměř u každého vydání nového produktu dojde k nějakému nedorozumění, nejasnosti, která vede k chybné interpretaci oficiálních údajů a šíření nepravdivých informací. V odhalení Radeonů RX 6000 měla AMD jistou výhodu - akce se nekonala před živým publikem, přednášející nemuseli mít trému, řeč každého z nich byla evidentně dopředu přesně připravená. Mohlo mi něco uniknout, ale domnívám se, že jsem nezaznamenal žádnou chybu nebo formulaci, která by nebyla zcela jasná, srozumitelná. O to zajímavější je, že se rychle po oficiální akci rozšířilo několik fám, které jsou ale fakticky vyvrácené tím, co bylo řečeno v samotném streamu, případně oficiálními specifikacemi. Pojďme se podívat na pět z nich:
Počet stream-procesorů neznámý
Je pravdou, že tabulky specifikací během streamu uváděly pro jednotlivé modely nových Radeonů množství výpočetních bloků, CU (Compute Units): 80, 72 a 60. Již během streamu ale na webu AMD byly na třech místech k dispozici kompletní specifikace novinek, kde se každý mohl dozvědět, že Radeon RX 6900 XT disponuje 5120 stream-procesory, Radeon RX 6800 XT 4608 stream-procesory a Radeon RX 6800 3840 stream-procesory.
Přesto několik webů - byť i poměrně uznávaných (pro ilustraci jsem zvolil tabulky Anandtechu a Gamers Nexus) - ve svých článcích a videích o vydání novinek rozšířilo fámu, že AMD nezveřejnila počet stream-procesorů, počet stream-procesorů není potvrzený a není tedy jasné, jestli jich bude očekávaných 5120 (a tak dále), nebo bude hodnota jiná.
Zdánlivá záhada má prosté vysvětlení - autoři, kteří hoax o nejistotě v počtu stream-procesorů šířili, se nepodívali ani na specifikace na webu výrobce, ani do tiskové zprávy, ve které byl na specifikace odkaz a vyrobili tak neexistující záhadu. Totéž některé weby tvrdily o pamětech (údajně nemělo být jasné, zda budou 14GHz nebo 16GHz, přičemž specifikace na webu výrobce od zveřejnění streamu udávaly 16GHz).
Výše je screenshot jedné ze stránek uvádějící kompletní specifikace pořízený bezprostředně po skončení streamu. Uvádí konkrétní počty stream-procesorů (Gamers Nexus tabulku ve videu již opravit nemůže, Anandtech má na webu stále umístěno tvrzení, které nebylo pravdivé už při vzniku článku).
Smart Access Memory vyžaduje podporu vývojáře
Funkce Smart Access Memory umožňuje (jednoduše řečeno) efektivnější sdílení dat mezi CPU a GPU, což může mít za následek mírné zvýšení výkonu a snížení latencí. Již krátce po skončení streamu se začala v diskuzích objevovat informace, že tato technologie vyžaduje podporu ze strany vývojáře hry. Ani v tomto případě nebylo příliš obtížné vypátrat, odkud tato dezinformace pochází. Zveřejnil ji ve svém článku Tom'sHardware (a k okamžiku vzniku tohoto textu, tzn. s odstupem několika dní, stále není opravena):
Proč dezinformace: Protože toto sdělení je nejen nepravdivé, ale již ve streamu, ze kterého článek Tom'sHardware čerpá, řekl Scott Herkelman z AMD, že prezentované výsledky byly naměřeny bez optimalizací ze strany herních vývojářů:
„We are seening uplift of 13 % performance increase and that's before game developers began to optimize with this new capability.“ --- Scott Herkelmann, AMD |
Pokud z tohoto vyjádření nenabyl posluchač dostatečné jistoty, mohl pokračovat vystoupením Franka Azora, který konstatoval:
„AMD Smart Access Memory will be available at launch and it will run automatically in the background with compatible hardware.“ --- Frank Azor, AMD |
Krom toho bylo ve streamu řečeno, co se rozumí kompatibilním hardwarem (Ryzen 5000, Radeon RX 6000, čipset řady 500) a dále, že vývojáři mohou pro Smart Access Memory hry dále optimalizovat.
Smart Access Memory proprietární
Informaci, že Smart Access Memory (SAM) je proprietární technologie a cesta špatným směrem, pro změnu rozšířila redakce webu 3DCenter. Tato informace je zjevným nepochopením situace, nebo nesestudováním informací, které AMD poskytla. SAM není nic jiného než odstranění letitého 256MB limitu pro úsek grafické paměti, ke kterému může CPU přistupovat. Jelikož jde o interakci procesoru a grafiky, lze si to bez rizika dovolit pouze tam, kde je kontrola nad CPU, GPU a jejich propojením. AMD si to tedy může dovolit v situaci, kdy má kontrolu nad procesorem, grafikou a čipsetem, tedy v případě kdy jsou použité jeho komponenty a jeho software. Možnost úpravy 256MB rozsahu pod WDDM 2 popisuje Microsoft.
To však neznamená, že jde o proprietární technologii. Společnosti Intel a Nvidia, pokud by se dohodly (nebo nabyly jistoty, že mohou tuto úpravu aplikovat jeden bez druhého) mohou Smart Access Memory implementovat i na svém hardwaru (byť třeba pod jiným marketingovým označením) a nikdo jim v tom nebude bránit - žádný patent, žádný standard omezený na jediného výrobce neexistuje.
Rage Mode je přetaktování a za to přeci AMD nenese zodpovědnost
Nejasný je původ chybného vysvětlení toho, co je Rage Mode. AMD jej v prvním streamu vysvětlila jako prostou funkci, která jedním kliknutím přetaktuje GPU. Později upřesnila, že nejde o přetaktování ve smyslu zvýšení frekvencí nad tovární hodnoty. Rage Mode funguje tak, že mírně zvýší energetický limit karty, takže ta si pak v rámci herního boostu nastavuje mírně vyšší taktovací frekvence. Nic se však nemění na stropu boostu, takže karta není přetaktovaná mimo tovární frekvence.
Rage Mode, navzdory svému názvu, není agresivní metodou přetaktování, ale spíše co nejjednodušším řešením pro uživatele, kteří bez ladění a testování chtějí nějaké to procento výkonu navíc na úkor nějaké spotřeby navíc. Zpravidla přináší nárůst výkonu do dvou procent. Kdo vyžaduje výš, může sáhnout po klasickém přetaktování, ale tam za stabilitu a dosažitelné výsledky AMD neručí.
HDMI 2.1 není podporováno
AMD během streamu neměla potřebu hovořit o verzi HDMI, kterou Radeony RX 6000 podporují. Je pravdou, že na jedné ze stránek na webu AMD, kde jsou uvedeny specifikace, nebyla po skončení streamu uvedena verze HDMI:
Nyní je již i na této stránce uvedena verze:
Ale na hlavní stránce věnované Radeonům RX 6000 bylo od zveřejnění streamu uvedeno, že karty HDMI 2.1 (standard nutný pro 8k rozlišení přes HDMI nebo pro 4k rozlišení o více než 60Hz obnovovací frekvenci) podporují:
Všech pět popsaných fám tedy vzniklo navzdory tomu, že již před jejich vznikem byly dostupné správné informace a pro jejich zjištění či ověření stačilo otevřít specifikace na webu výrobce, nebo spustit stream na YouTube.