Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Playstation 4 pohání FreeBSD 9 - jak je to proboha možné?

Sony Playstation 4
Odpověď na hádanku, jaký operační systém využívá x86 počítač jménem Playstation 4, je jednoduchá. Ta jediná logická: FreeBSD…

Tajuplný operační systém „Orbis OS“ pohánějící Playstation 4, je FreeBSD 9.0, tedy aktuální nejvyšší verze, která mimo miliardy jiných věcí podporuje USB 3.0, souborové systémy jako ZFS (plus má vlastní UFS s žurnálováním) atd. Důvod proč PS4 nepohánějí Windows, je jasný: Microsoft (ve smyslu konkurenta na poli konzolí).

Důvod, proč PS4 nepohání Linux, je stejný jako ten, proč ji pohání FreeBSD: licence. GPL licence linuxového jádra totiž vyžaduje, že jakékoli modifikace provedete, musíte opět pod GPL zveřejnit. Proto Sony nasadila FreeBSD - ze stejného důvodu jako třeba výrobci televizorů a spousty dalších přístrojů a zařízení: BSD licence je extrémně benevolentní, v podstatě říká „Tady je FreeBSD, vezměte si jej zadarmo, dělejte s ním jakékoli úpravy a nemusíte je zveřejnit, klidně vše dělejte pod pokličkou“.

Budiž, PS4 tedy pohání FreeBSD 9.0. A teď teprve ta pravá sranda: PS4 využívá 8jádrové APU AMD s grafikou generace GCN. AMD žádné ovladače pro FreeBSD nevydává a otevřené ovladače ZDALEKA neumí GCN architekturu kompletně včetně UVD a dalších aspektů. Takže, buď něco přehlížím, nebo je tu potenciál, že by AMD mohla začít vydávat uzavřené ovladače i pro FreeBSD. Záleží na tom, co a jak mají se Sony nasmlouváno, je klidně možné, že Sony nedovolila vypustit ani jeden řádek kódu a uživatelé FreeBSD tak budou nadále odkázáni v herních grafikách na Nvidii (které ovladače pro tento OS vydává zcela běžně).

Níže naleznete fotky bootujícího vývojářského kitu PS4.

Zdroje: 

Galerie ke článku

David "David Ježek" Ježek

Bývalý zdejší redaktor (2005-2017), nyní diskusní rejpal.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku Playstation 4 pohání FreeBSD 9 - jak je to proboha možné?

Čtvrtek, 25 Červenec 2013 - 12:39 | Gath G | "ale desitky let stare hry nerozjedes bez...
Úterý, 16 Červenec 2013 - 01:06 | mike | +1 Předpokládám, že mluvíte o těch uživatelích...
Úterý, 25 Červen 2013 - 15:52 | xvasek | Ále jo, "vlna" kompilovaná v roce 1998...
Úterý, 25 Červen 2013 - 12:47 | Richmond | +1
Úterý, 25 Červen 2013 - 12:39 | Kedar Míša | ja teda nevim, ale desitky let stare hry...
Úterý, 25 Červen 2013 - 09:28 | mattyy1hp | Tady si zase někdo myslí, že Linux je operační...
Úterý, 25 Červen 2013 - 09:25 | xvasek | Nebo to může kompilovat staticky, to se pak dají...
Úterý, 25 Červen 2013 - 08:27 | Kedar Míša | OD toho jsou symbol linky a hard linky ;)
Pondělí, 24 Červen 2013 - 23:18 | petr22 | Kdyby preprogramovat jednou, ale pokazde kdyz se...
Pondělí, 24 Červen 2013 - 19:41 | kozec | PSGL je odvodene od OpenGL ES, plne kompatibilne...

Zobrazit diskusi