Playstation 4 pohání FreeBSD 9 - jak je to proboha možné?
Tajuplný operační systém „Orbis OS“ pohánějící Playstation 4, je FreeBSD 9.0, tedy aktuální nejvyšší verze, která mimo miliardy jiných věcí podporuje USB 3.0, souborové systémy jako ZFS (plus má vlastní UFS s žurnálováním) atd. Důvod proč PS4 nepohánějí Windows, je jasný: Microsoft (ve smyslu konkurenta na poli konzolí).
Důvod, proč PS4 nepohání Linux, je stejný jako ten, proč ji pohání FreeBSD: licence. GPL licence linuxového jádra totiž vyžaduje, že jakékoli modifikace provedete, musíte opět pod GPL zveřejnit. Proto Sony nasadila FreeBSD - ze stejného důvodu jako třeba výrobci televizorů a spousty dalších přístrojů a zařízení: BSD licence je extrémně benevolentní, v podstatě říká „Tady je FreeBSD, vezměte si jej zadarmo, dělejte s ním jakékoli úpravy a nemusíte je zveřejnit, klidně vše dělejte pod pokličkou“.
Budiž, PS4 tedy pohání FreeBSD 9.0. A teď teprve ta pravá sranda: PS4 využívá 8jádrové APU AMD s grafikou generace GCN. AMD žádné ovladače pro FreeBSD nevydává a otevřené ovladače ZDALEKA neumí GCN architekturu kompletně včetně UVD a dalších aspektů. Takže, buď něco přehlížím, nebo je tu potenciál, že by AMD mohla začít vydávat uzavřené ovladače i pro FreeBSD. Záleží na tom, co a jak mají se Sony nasmlouváno, je klidně možné, že Sony nedovolila vypustit ani jeden řádek kódu a uživatelé FreeBSD tak budou nadále odkázáni v herních grafikách na Nvidii (které ovladače pro tento OS vydává zcela běžně).
Níže naleznete fotky bootujícího vývojářského kitu PS4.