Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Playstation 5 využívá ořezaný Zen 2, FP registry jsou zřejmě poloviční

V dubnu se na asijských trzích objevila deska s procesorem AMD 4700S, což prodejci pokládali za SoC z konzole Xbox s deaktivovanou grafikou. Nakonec se ukázalo, že jde o SoC z Playstation 5. Nejen to…

AMD 4700S jsme se tehdy věnovali ve článku…

…u kterého je nyní potřeba uvést jednu věc na pravou míru. Prodejci tohoto produktu tehdy předpokládali, že jde o SoC z Xboxu Series X; nakonec se ale jedná o SoC z Playstation 5. S ohledem na fakt, že grafické jádro je vypnuté, by se mohlo zdát, že to je jedno - obojí je přeci mobilní osmijádrová verze Zen 2. Jenže Zen 2 v Playstation a Zen 2 Xboxu jsou tak trochu dvouvaječná dvojčata. Ale vezměme to od začátku.

První podezření, že něco nehraje, vyplynulo z ID zařízení, které odpovídá SoC pro Sony (Playstation 5). Že na tom podezření něco bude, potvrdilo sundání chladiče, které potvrdilo čip jiného tvaru (užší podlouhlejší) než má Xbox Series X. Tím se potvrdilo, pro jaké zařízení byl křemík původně určen, nic víc. Snazší dostupnost tohoto SoC ale motivovala fotografa křemíkových čipů Fritzchens Fritz, aby připravil mikrosnímek jádra a na tom zase zapracoval uživatel Locuza, který snímek vybarvil a popsal, jak vidíte v úvodu.

Prvně dospěl k zajímavému, byť mylnému závěru a to, že oproti standardnímu Zen 2 nechala Sony 256bit FPU jednotku jádra seříznout na poloviční, 128bitovou. Záhy se však opravil a upřesnil, že (oproti barevnému schematu a původní domněnce) nejsou není samotná FPU jednotka ořízlá, ale že jsou ořízlé pouze její registry. Co to znamená: Pokud by došlo na intenzivní využití instrukcí využívajících 256bit vektory, bude potřeba častější obměna dat v registrech, což povede ke zvýšení latencí a nižšímu výkonu v těchto operacích.

Proč se Sony rozhodla ušetřit právě na tom? Nejspíš proto, že ve hrách je využití těchto instrukcí minimální a krom toho jsou od předchozích generací vývojáři zvyklí využívat pro operace, ve kterých by došlo k využití 256bit FPU procesorového jádra, spíše výpočetní potenciál GPU. Pokud však jde o využití tohoto SoC jakožto desktopového procesoru, může uživatel narazit na typy zátěže, ve kterých bude „4700S“ pomalejší než klasický Zen 2, jak ho známe z Ryzenů.

Zdroje: 

Locuza (1, 2), APISAK, Fritzchens Fritz

Diskuse ke článku Playstation 5 využívá ořezaný Zen 2, FP registry jsou zřejmě poloviční

Pátek, 9 Červenec 2021 - 00:33 | Ladis | Však konzole jsou výkonný GPU s přilepeným good-...
Čtvrtek, 8 Červenec 2021 - 20:27 | pg | Dá se celkem logicky předpokládat, že tohle jsou...
Čtvrtek, 8 Červenec 2021 - 12:49 | Polux | Neumí to bezztrátové multikanálové kodeky, neumí...
Čtvrtek, 8 Červenec 2021 - 11:17 | Waffer47 | S VRR a NVMe upgradem se zatim Sony pekne sere,...
Čtvrtek, 8 Červenec 2021 - 11:08 | Waffer47 | Xbox Series X stavil na proudeni vzduchu od dola...
Čtvrtek, 8 Červenec 2021 - 11:05 | Waffer47 | Tou sou svine, ted sem si to i ja vsim, oni...
Čtvrtek, 8 Červenec 2021 - 07:33 | Arg | Jop papírově to zní fajn, srážka s realitou je...
Čtvrtek, 8 Červenec 2021 - 02:12 | Gath G | Jasně, to všechno by fungovalo, ovšem pouze v...
Středa, 7 Červenec 2021 - 23:01 | Polux | XSX/S nemá optický výstup, devkity XSX jej měly,...
Středa, 7 Červenec 2021 - 22:49 | danieel | Podle me je to cele blbost, posuzovat podle uplne...

Zobrazit diskusi