Podpora Radeonů HD 2000, 3000 a 4000 nekončí
Redakce serveru Softpedia si dovolila celou situaci uvést na pravou míru ve velmi rozsáhlém článku, kde se ovladačů starší řady Radeonů týkají dvě věty: Generace HD 2000, 3000 a 4000 bude v rámci Linuxu i Windows podporovaná dále, ale ve čtvrtletních intervalech. První ovladač, který bude určen čistě pro tyto tři generace, vyjde v květnu.
Tolik k samotnému tématu. Redakce Softpedie se ale pustila do rozsáhlejších úvah na téma softwarové podpory ve vztahu k procesoru Bulldozer a zmíněným starším Radeonům. V rámci této statě došlo i na následující tvrzení…
„There are missing features in their drivers when it comes to the HD2000, HD3000 and HD4000 series, years after the release of the card. They actually have a tessellation unit that has never been activated. The company promised there would be software able to make use of the Stream Processing Units in the card’s GPUs, but this never happened.“
• Softpedia |
…která nemůžeme nechat jen tak plavat. Není nám jasné, co pánové v Softpedii kouří, ale nic dobrého to nebude. Jednak mluví o tom, že AMD (či ATi) nikdy neaktivovala teselační jednotku v čipech HD 2000, 3000 a 4000 a dále, že nikdy nepřišel software, který by byl schopný využít stream-procesorů těchto grafických čipů. Ufff.
V první řadě je třeba říct, že popsané generace podporovaly teselaci a byly kompatibilní s DirectX 10 (HD 2000) a 10.1 (HD 3000 a 4000). Rozhraní DirectX 10 původně mělo obsahovat podporu pro teselaci, ale z důvodů, které nebudeme tentokrát rozebírat, se tak nestalo. Přesto ji hardware ATi podporoval a rovněž ji podporovaly i ovladače. S každou z těchto generací ATi/AMD vydala demo, které teselaci využívalo a které si libovolný uživatel mohl stáhnout a spustit (zmínit můžeme například Whiteout nebo Froblins). Podpora ze strany ovladačů tedy existovala od prvního dne.
Problém byl jinde, respektive problémy byly dva. Finální verze DirectX 10 jednak podporu teselace nevyžaduje a za druhé (na rozdíl od starších verzí) zrušila „cap bits“. To byl systém značek, který umožňoval používat i technologie, které stály mimo seznam povinných požadavků. V praxi to znamená, že se současná aplikace zeptá karty, jestli podporuje DirectX 11 (kde je podpora teselace povinná) a pokud karta hlásí, že pouze DirectX 10, pak běžná aplikace nemůže dál zkoumat, jestli karta umí nějaké dílčí technologie nebo ne a omezí se na set funkcí dostupných v rámci DirectX 10 (kam teselace nespadá). Zjednodušeně řečeno.
Tvrzení, že neexistuje software schopný využít stream-procesory těchto Radeonů, je ještě bizarnější. Vynechme, že se využívají v každé akcelerované hře a 3D aplikaci a předpokládejme, že pánové ze Softpedie měli na mysli GPGPU/HPC sféru. Mimo to, že Folding@Home optimalizovaný pro DirectX 10 čipy ATi vyšel již krátce po vydání Radeonu HD 2900 XT, existuje celá řada GPGPU aplikací, které karty těchto generací byla schopna využít. Generace HD 4000 dokonce podporuje Direct Compute 10.1 (tedy Compute Shader 4.1) a v roce 2009 AMD prodala 5120 Radeonů HD 4870 X2 na rozšíření 5. nejvýkonnějšího superpočítače - Milky Way.
Softpedia není jediný web, který podobné úlety v poslední době vypouští. Bohužel ne každý uživatel se o problematiku zajímá do té míry, aby byl schopný podobné „nesrovnalosti“ přefiltrovat; většina čtenářů se řídí heslem co je psáno, to je dáno a ani by je nenapadlo, že podobné nesmysly mohou odborné weby vypustit.