Proč chyběj „ty čipy“ do aut?
Čipy všeho druhu vznikají v továrnách, které patří několika společnostem. Počet společností, které jsou schopné čipy vyrábět, dlouhodobě klesá. Každá další generace výrobního procesu je náročnější na vývoj než ta předchozí, a tak logicky v posledních zhruba dvaceti letech významně prořídl počet subjektů, které stíhají držet krok s požadavky trhu a nové (použitelné) procesy vyvíjet. Už zhruba před rokem patřilo 54 % celosvětových výrobních kapacit jen pěti subjektům.
Poptávka po čipech neklesá, ale počet firem ano, takže ty zbývající jsou motivovány chovat se co nejopatrněji. To znamená mimo jiné nezvyšovat výrobní kapacity, pokud není zcela jisté, že nebudou využity. Je to drahé a vybavení nadbytečného množství nepoužitých linek v kombinaci s nevyužitým personálem už nejednu firmu stálo peníze, které učinily tečku za její historií. Objednávky na výrobu čipů se tedy odesílají s hodně velkým předstihem a výrobce podle nich vyhodnocuje, zda bude výrobní kapacity upravovat.
Tolik k situaci obecně. Konkrétně ve vztahu k automobilům hrají roli dva faktory. Prvním byl Covid-19. Předpokládalo se, že pandemie přinese ekonomickou krizi a prakticky každá novodobá ekonomická krize s sebou nesla velmi citelný a poměrně dlouhodobý pokles prodeje automobilů. Automobiloví výrobci tedy automaticky (a docela drasticky) snížili objednávky čipů. Jak bylo zmíněno a jak je v této branži obvyklé - objednávky se zadávají v dlouhodobém výhledu. Uvolněné výrobní linky - opět kam až tento výhled sahá - si rozebrali ostatní zákazníci. V segmentu výpočetní techniky totiž krátce před érou Covid-19 zvýšila poptávku těžba kryptoměn, takže se výrobci grafických karet, procesorů, pamětí, notebooků a vůbec veškerého hardwaru neobávali, že neprodají. O opaku je totiž ujistila rostoucí poptávka řadových zákazníků, kteří si při lockdownu (nebo právě kvůli němu) museli koupit nebo rozšířit počítač.
Když výrobci automobilů zjistili, že tato krize je jiná a nižší zájem o auta (snad krom drobného počátečního výkyvu) nenastal, nemohli už objednávky čipů navýšit na původní (natož vyšší) úroveň. Kam až možnosti objednávek sahají, jsou kapacity rozebrané ostatními zájemci.
V tomto kontextu je navíc problémem, že automobilové čipy nevznikají na nejnovějších procesech, jejichž výrobní kapacity se průběžně zvětšují, ale na procesech o generaci-dvě starších, kde už kapacity zůstávají více-méně neměnné. Zatímco hardware vyráběný na 6nm a 5nm procesech TSMC bude mít k dispozici čím dál více prostoru, čipy na 14-40nm procesu (snad krom výrobců jako UMC, kteří se na starší generace specializují) o moc víc prostoru nedostanou.
ilustrace: Motul