Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k Proč chyběj „ty čipy“ do aut?

To je článek na objednávku!

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Aspoň má ten dotyčný konečně co linkovat. Nebyl jsi to ty? :)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nebyl. Ale jsem rád, že nejsem sám, kdo čte co se tu píše ;-)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

"To znamená mimo jiné nezvyšovat výrobní kapacity, pokud není zcela jisté, že nebudou využity."
V angličtině je hříchem už dvojí zápor, tady je hned trojí a řekl bych, že to poslední "nebudou" by spíš mělo být "budou".

+1
+6
-1
Je komentář přínosný?

Jo, Google translator se s tím popasoval .... tak, jak se s tím popasoval ... :-) Nicméně, článek je česky a podle mne je pouze na pozici mluvčího, jak se rozhodne. Důležité je, aby to předalo čtenáři správnou informaci srozumitelně. Což i vzhledem ke kontextu tady platí ...

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Ja chvili premyslel, jestli tu vetu (a jednu/dve dalsi) pres interni reportovatko nenahlasit.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

2x ne je ANO :)
Ale čeština tyhle kejkle snese.
Na konci má být určitě "budou"

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Jestli je zápor jeden, dva nebo tři, nemá v češtině vliv na pozitivní / negativní význam (respektive vliv může mít pozice jednoho záporu). Viz třeba: Nikdo nic nepřinesl. Nikde se nic nepodaří. Nikdy mu nic nedovolili. http://nase-rec.ujc.cas.cz/archiv.php?art=4062

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Já to bral spíš z pohledu výrokové logiky.
Případně třeba angličtiny, která je formálně správně.

Žádné jablko není modré.
No apple is blue.

Obojí je jazykově správně.
Jen anglická věta je správně i logicky.

V obecné rovině souhlas. Víme co to znamená a v češtině je to ok.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Je důležité rozlišovat, jestli jde o více záporů v jedné větě, nebo o souvětí o více větách, kde je ve více (nebo všech) z nich po jednom záporu.

Souvětí "Nepůjdu tam, dokud není jisté, že tam nebude Franta" vs "Nepůjdu tam, dokud není jisté, že tam bude Franta" přece není významově stejné. V prvním případě tam Frantu nechci, v druhém vyžaduji.

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

Formálne aj pragmaticky máte pravdu, ale ak si budete klásť také podmienky môže to byť problém :D

1) nikdy nie je isté, že Franta na stretnutí bude/nebude, len v prípade ak to máte potvrdené.
2) vlastné meno
Máte 100% potvrdené, že Franta je v zahraničí a na dvoch miestach byť fyzicky nemôže.
Dozviete sa, že na stretnutie bude chcieť prísť niekto s čoklom, ktorý sa volá Franta.
Prídete alebo nie? :D

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

+1

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

CJ ovsem pouziva zapory jinak, rekl bych sofistikovaneji... :)

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

pokud je ta informace k dispozici, bylo by dobré zmínit, co je to ten "velký předstih objednávek", tedy kdy se automotive k cipum dostane.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Cca od troch mesiacov do dvoch rokov. Zalezi na mnohych faktoroch nie uplne suvisiacich s fyzickou dostupnostou cipov a zalezi model od modelu.

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

V marci/březnu 2021 sa začali robiť predrezervácie kapacít na rok 2025

A automobiliový priemysel sa v roku 2010 vzdal svojich predrezrvovaných kapacít...

AMD bude větším odběratelem 5nm i 3nm čipů TSMC než Intel a Nvidia
2. 6. 2021
Protože už jsou více-méně dané i objednávky 5nm a 3nm procesů pro nejbližší roky, dozvídáme se, že v případě obou bude AMD největším zákazníkem v segmentu „HPC“.
https://diit.cz/clanek/amd-bude-vetsim-odberatelem-5nm-i-3nm-procesu-tsm...

2024: Granite Ridge s jádry Zen 5, 3nm proces TSMC
31. 5. 2021
https://diit.cz/clanek/2024-granite-ridge-s-jadry-zen-5-3nm-proces-tsmc

3nm (GAA) proces Samsungu čeká další odklad, oproti TSMC asi neobstojí
31. 8. 2021
Již je tedy prakticky jisté, že TSMC nabídne 3nm výrobu dříve (v létě 2022
https://diit.cz/clanek/3nm-gaa-proces-samsungu-ceka-dalsi-odklad-oproti-...

Teda prvé dodávky čipov na 3nm od TSMC budú v produktoch v Q2 2023
A predrezervácie na prvé roky 3nm sú už uzavreté.

A autor nespomína to, že firmy sa rozhodli prestavať niektoré továrne pôvodne určené na výrobu pre automotive na nové technológie pre computing, kde sú waffer-e násobne drahšie a dopyt je väčší ako kapacita od Q3 2018 dodnes.

5nm wafer od TSMC vyjde na zhruba $17 tisíc
18. 9. 2020
.. 20nm procesu se mluvilo o částkách kolem $5000 za wafer a 16nm proces měl vycházet na $7000 za wafer. Dnes je téměř o polovinu levnější a za částky v rozmezí pěti až deseti tisíci dolary lze pořídit 10nm či 7nm wafer. 5nm generace vyjde na zhruba $17 tisíc
https://diit.cz/clanek/5nm-wafer-od-tsmc-vyjde-na-17-tisic

Intelu prý docházejí výrobní kapacity, procesory mohou zdražit
3. 9. 2018
https://diit.cz/clanek/procesory-intelu-mohou-zdrazit

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

"To znamená mimo jiné nezvyšovat výrobní kapacity, pokud není zcela jisté, že nebudou využity."
Podľa logiky by teda nemal byť problém rozširovať kapacity. Však podľa informácií by sa využilo čokoľvek. Okamžite by sa aj 50% navýšenie využilo.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

čo ale nejde

TSMC, the world’s largest contract manufacturer of microchips, spending $100bn over three years,

and Samsung putting $205bn into its own semiconductor plants.

Intel ide incestovať 150-200 mld. za 3 roky

spolu Global foundries 8 mld. USD a zvyšné firmy 12 mld. USD na investície do nových tovární za 3 roky.

Ale ono je to len pár tovární

Samsung Foundry: New $17 Billion Fab in the USA by Late 2023
by Anton Shilov on February 10, 202
https://www.anandtech.com/show/16483/samsung-in-the-usa-a-17-billion-usd...

Samsung Breaks Ground on $14 Billion Fab
By R. Colin Johnson 05.08.2015
https://www.eetimes.com/samsung-breaks-ground-on-14-billion-fab/

a práve preto, že na také investície nemajú

Výrobců křemíkových čipů ubývá, i těch schopných
1. 12. 2014
Proces je to ale tak pozvolný, že si jeho dopady průběžně neuvědomujeme. Za dekádu mezi lety 2002 a 2012 zanikly 2/3 výrobců, za poslední dekádu ještě více…
https://diit.cz/clanek/vyrobcu-kremikovych-cipu-ubyva

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Zapomínáte na "dopravní zpoždění".
Od rozhodnutí postavit novou fabriku (rozšířit stávající) uplyne docela dost dlouhá doba na to, aby se situace mohla změnit.
A co pak s nevyužitou kapacitou?

Ono to navíc nejde jen tak "vypnout". Každé takové "vypnutí" (ať už plánované nebo havarijní - viz. Texas v zimě nebo aktuálně Jun-nan) znamená vyhodit 1-3 měsíční rozpracovanou produkci, spoustu chemikálií, nějakou doubu na dekontaminaci prostoru a 1-3 měsíce, než se něco použitelného objeví na výstupu.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

I get no credit? :))

++ Certifikacie na automotive ma dokopy iba hrstka cipov od hrstky vyrobcov (namatkovo Renesas, Infineon, Freescale/NXP, Microchip a STM - ale nie STM32). AFAIK su vsetci okrem Infinenou ciastocne alebo plne fabless. Infineon mal vypadok vyroby kvoli zimnym mrazom v Texase a Renesasu zhorela jedna fabrika. Masova vyroba mu bezi aj u TSMC na 20-ish nm procese. Mozno presuvali k UMC, alebo niekomu inemu.

++ Dalsi problem s embedded je ten, ze AMD s Intelom dokopy dnes vyrabaju dajme tomu 100 roznych druhov procesorov. A to som mozno aj prehnal. 100 typov a podtypov bude mat taky Renesas len v jednej rodine produktov. A nemaju ich tam preto, ze by si ich datasheetmi tapetovali kancelarie, niekto to realne odobera. To dost komplikuje logistiku. Takze aj ked vyrobne kapacity su, je to o kompromise medzi ich vytaznostou vs. poctom roznych obsluzenych zakaznikov. Kompromisnym krokom bolo, ze niektore zariadenia presli na pin-compatible procesory, ktore mozno boli onieco drahsie / kus, ale mali tu zasadnu vyhodu, ze boli dostupne. Vyrobcom sa tak podarilo znizit pocet potrebnych modelov a zvysit vytaznost linky.

Preco sa problem s nedostatkom procesorov zacal prejavovat az na prelome 2020/2021, ked kovidacik nam bezi uz od zaciatku 2020? Standardny lead time pri dodavke suciastok do automotive je ~50 tyzdnov. Takze ked na zaciatku kovidacika automobilky obmedzili vyrobu (a oni obmedzili hlavne vyvoj novych modelov, vyrobu az neskor), mali k dispozicii este objednane suciastky (dost pravdepodobne so zavazkom ich odobrat). Problem preto zacal az cca po roku. Niekde skor, niekde neskor, pretoze objednavky sa robia vacsinou na dlhsie obdobie (modelovy rok) dopredu.

No a este si zaspekulujem. Ale auto je globalny produkt. Neexistuje nic ako ceske, americke alebo nemecke auto. Polovodice vyrobia v Cine alebo na Taiwane, elektroniku skompletuju dajme tomu vo francuzsku, mechanika sa vyrobi kde-tade po okoli fabriky, kde sa auto montuje a auto sa zmontuje blizko miestu jeho predaja, ak to vzhladom k poctu predanych kusov ma zmysel. Takze, cipy by mozno aj boli, ale niekde v tomto retazci to drhne z lubovolneho dovodu (napr. aj lokalnemu outbreaku kovidacika) a niektore suciastky proste nedorazili do fabriky na finalnu montaz. Tam, kde to slo proste automobilka zlozila auto bez danych riadiacich jednotiek a skipla ciastocne alebo uplne EOL test.

+1
+7
-1
Je komentář přínosný?

čina nestíha zásobovať ani sama seba a to ani z polovice svojej spotreby

China Now Produces One Billion Chips a Day

July 15, 2021
Chinese semiconductor makers (including makers of memory and logic components) produced 30.8 billion chips in June,

Without any doubt, 30.8 billion chips made in a month is a lot. Yet China imported 51.9 billion semiconductors in June, which means that the country could fab around 37% of its semiconductor needs
https://www.tomshardware.com/news/china-now-produces-over-1-billion-chip...

Čína je pro výrobce čipů stále významnější zákazník
20. 10. 2020
l Číny na objednávkách výroby čipů stoupl během deseti let 4,4× (z 5 na 22 %)
https://diit.cz/comment/reply/105609/1354555

Odber 30,8+51,9= 82,7 mld. čipov za mesiac v Číne
resp.
992,4 mld čipov za rok v čine je 22%

82,7*12/0.22=´4510,9 mld. čipov spotrebovaných na svete v roku 2021

čo je 4,5x násobok produkcie čipov v roku 2018.

More Than 1 Trillion(1000 miliárd) Semiconductors Sold Annually for the First Time Ever in 2018
Thursday, Feb 14, 2019
https://www.semiconductors.org/more-than-1-trillion-semiconductors-sold-...

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Sice o konkurenčních produktech nemám moc přehled, tak si myslím že něco z rodiny STM32H7 automotive certifikaci má.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Neviem o tom. Divizia, ktora riesi STM32 je uplne oddelena od automotive divizie. STM8 ponukaju automotive len tak by the way. Automotive certifikovane ARMy ma Infineon a Renesas, ST ma STM8 a MPC74xx. Minuly rok novo pribudli SPC5, ale MPC74xx a SPC5 maju Power ISA.

S ARMom v automotive je ten problem, ze AFAIK nanho neexistuje podpora pre klasicky Autosar, cim su tie cipy +- bezcenne. Daju sa pouzit ako nejake hlupe slavy, alebo aktuatory, ale do plnotucnej riadiacej jednotky nepouzitelne.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

No třeba takový náš TMS570 Autosar má. Ale jak říkám není to moje oblast, takže příliš fundovanou debatu v tomhle ohledu nemůže nabídnout.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Aha aha, ale to su Cortexy-R. Tie su tusim priamo od ARM stavane na (A)SILove ulohy a tam Autosar byt (uz) moze. STM32 je cele Cortex-M, STM32MP1(?) je kombo jedneho Cortex-M a jedneho Cortex-A.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Konecne nekdo rozumny - vidim to stejne!

A serou me vsechny ty kydy beznych medii, intelu i fodreka - kteri netusi jak Automotive funguje :)

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Čo netuším?
že:
1: Homologizácia trvá roky a homologizujú sa nielen továrne ale aj konkrétne výrobné továrne a stroje
2. Automotive chce od dodávteľov znižovať ceny o 15% každý rok
3. Automotive chce JIT,. ktorý je dnes nereálny...

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

A čo s tým má Intel?

Toto?

UK Won’t Get Chip Plant, Brexit to Blame, Says Intel CEO
25 minutes ago

New fab will go to Europe instead
https://www.tomshardware.com/news/no-intel-chip-plant-for-great-britain

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

peter ty si mentalne zavrety v americkej riti, tak si ju uz vytiahni lebo vsetky odkazy co s em davas su z najhorsich pro intelo serverov ako tomsintelhardware a ine podvodnickovia, ))
tu si pozri co sa relane deje v CINE a mas to dokonca od anglosasov. https://www.youtube.com/watch?v=7UrK6QHZ0so
je tam vela info a vysvetleni vo videu, inak to ze Cina buduju do 5 rokov 60 letisk velkych ako heatrow alebo jfk a modernejsich a vybavenych zelenymy tech a rieseniamy ...100 000 tisic ludi buduje mesto
apropo ked pozeram na deficit slovensk ked sk uz nikto neda tie 4 miliardy v minuse,,, inak ako tam v komentoch pod videom vsetci zapadniari vzdavaju hold CINE,., ma hreje pri srdci ,, inak ako tam pise anglan miera korupcie na zapade uz je taka ze ani desatinovy projekt nieje mozny na zapade,,,ved vidime letisko v berline ci malilinke projekty v cz sk ))))

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

cerstve info z ceskych luhu a haju. :-)

„Například v nové generaci fabie, kterou právě uvádíme na trh, je 40 řídicích jednotek a v nich celkem asi 450 čipů. Do elektromobilu Enyaq se montuje 80 řídicích jednotek a celkem více než tisíc čipů,“ upřesnil mluvčí automobilky Tomáš Kotera.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Tato informacia je fishy. VW s jeho platformami (a teda aj Skoda) uz pred nejakym casom presli na domain controllery (ale neviem ci uplne pri vsetkych modeloch a stupnoch vybavy). To znamena, ze su tri/styri master riadiace jednotky - body, propulsion a drivetrain, na ktorych bezi pomerne tucny SoC a na nom bezia "aplikacie", ktore by normalne bezali v diskretnej riadiacej jednotke. To drasticky znizuje pocet procesorov. Aktuatory su v podstate nieco trocha viac ako inteligentne relatka / inteligentne snimace.

A v kontexte "cipu" sa tu asi bavia o akomkolvek nediskretnom kuse kremiku, teda aj o blbom regulatore napatia alebo CAN PHY (ktore su ale tiez nedostatkove).

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

tak tiskovy mluvci pro laiky asi nemohl uvest Tvuj popis. :-)
zkratka to nahrnuly na hromadu, spocitali a newska pro laiky je na svete ne? ;-)

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

> v kontexte "cipu" sa tu asi bavia o akomkolvek nediskretnom kuse kremiku

taky si neumim predstavit co by to jinak mohlo byt...

> presli na domain controllery

mwahaha... asi pred mesicem? jsem tady psal, ze vyrobci aut budou nejspis muset snizovat pocet cipu, a bylo mi vynadano ze jsem idiot. A kupodivu to jde..

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Cerstvejsi info je, ze se vybodnou na vyrobu do konce roku. A pak pry ja jsem blazen, kdyz kritizuji JIT metodu.. jiste. Jen at si to hezky vyzerou manazeri :-)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Táta měl škodovku 120L, jezdilo to auto 30 let, potom tomu začaly odcházet hřídele, tak skončilo na vrakovišti. A pozor, nebyl v tom autě ani jeden čip. Taky to šlo. Klidně se k tomu mohou výrobci aut vrátit, někteří zákazníci by to uvítali.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

120L byl nebezpecny shit. Nebezpecny tem uvnitr i tem kolem.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Což ale s počtem čipů nijak nesouviselo.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Samozrejme, ze ano.
Jejich absence nebyl duvod jediny, ale podstatny.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

A kolik km to za těch 30 let najezdilo? Přežilo to alespoň 100 000?

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

jj, myslim, ze to ukazovalo do 99 999 a tata byl nekde v pulce podruhy, takze pres 150 000, pokud se nemylim.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Podobnou škodovku měl v těch letech každej. A skoro každej trávil spoustu času permanentním servisem, aby to vůbec jezdilo. Po dálnicích se jezdilo většinou na několikrát, protože se čekalo, až vychladne motor. Ne, k tomu se snad nikdo nechce vracet.

Druhá věc, na:

https://auto.bazos.cz/inzerat/142673591/skoda-120l-m-ko-prives-sport-jac...

Kup si, když po tom tak toužíš.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Taky sme meli 120L, ale ze bychom travili spoustu casu servisem, nebo cekanim na chladnuti motoru, tak to si opravdu nepamatuji. Mozna sme meli jen stesti na kus (nebo jezdili malo?). Vim ze pribuzny meli Trabant a pak "wartburg" ? a obe byli desive sracky, tam stacil jeden vetsi kopec a konec.. a jeden strejda mel Ladu ta teda jezdila jako drak :D

> Ne, k tomu se snad nikdo nechce vracet.

100% souhlas

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Bylo to kus od kusu, ale přehřívání na dlouhých táhlých jízdách a různé drobné poruchy byly dost běžné, trpěla tím značná část. Třeba známý měl Rko, a to trávilo víc času v servisu než na silnici, bez přehánění. S tím bylo pořád něco. Naopak děda měl 105, a ta asi byla celkem spolehlivá, na druhou stranu to auto najezdilo strašně málo, většinu života strávilo v garáži.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Rko jsem měli v rodině a prodalo se teprve nedávno. Podle všeho byly dvě varianty, varianta ze slovenska stála za hovno (neptejte se mě proč, nejsem "autista"), česká byla dobrá. Tehdy to otec koupil už ojetý, na nový neměl (totáč) a vydrželo to zjevně dost dlouho.

Ano, občas se něco podělalo - tu drát od brzdy/plynu?, tu řemen, ale do cíle se dojelo vždy. Problém byl, že už to bylo staré auto, ba dokonce veterán a vyžadovalo by to adekvátní péči, na kterou nikdo neměl čas, náladu, úm. Z toho důvodu bylo lepší tohle prodat a pořídit si novodobou sériovou plečku, do které alespoň neteče.

Jinak s 110R nebyl problém na jeden zátah brno-tachov, šlo to. Že to bylo nekomfortní, to asi člověk zmiňovat nemusí, když neexistovala klimatizace, při rychlosti nad 90Km/h byl hluk z motoru neskutečnej a pohodlí na "zadním gauči" taky nic moc.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

premanentnim servisem? nezmysel. vrtali sa v tom, lebo ich to bavilo. dnes to ludi nebavi a ani sa to neda.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Kecy, lidi se v tom vrtali, protože museli, aby to jelo, a vydrželo aspoň pár let v jednom kuse. Když se tomu opakovaně nedělaly nástřiky dutin, shnilo to obratem. Furt všude něco teklo (těsnění pod hlavou, trubky chlazení, těsnění olejové vany), tak se přetěsňovalo. Věcně blbnuly a zasekávaly termostaty, tak se to ihned přehřívalo. Ladila se neustále kladívka v rozdělovači, aby motor šlapal pravidelně. Ladily se ventily, spousta lidí k tomu měla vlastní sadu vymezovátek, aby nemuseli do servisu. Spousta věcí se musela DODO už když to přijelo ze salonu. Tyhle nesmysly o tom, že to všechno bylo jednoduché a super spolehlivé opravitelné doma šroubováčkem za pět minut jsou jen pitomé růžové brejle nad minulostí.

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

kecas, ty mas ideologicky skreslene informacie. mam uplne ine skusenosti. my sme mali wartburga a jazdilo to dobre. opravovalo sa to az po rokoch, ked uz zacali niektore diely hrdzaviet. a mali sme ho 25 rokov. tym, ze to bolo jednoduche, niektore veci si si vedel spravit aj sam ak ta to bavilo. nehovorim, ze dnesne auta nie su spolahlivejsie, to by nakoniec aj bolo divne, ved technika pokrocila, len tvoja optika ze "za komunistov bolo vsetko zle" neplati.

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

Kecáš leda ty, a gratuluji stavět to celé na zkušenostech jednoho auta. Já přečetl hromady názorů pamětníků na tu dobu, něco vyslechl osobně a sám jako dítě něco zpozoroval. A komunisty se tu oháníš leda ty, já jsem vůbec do toho ideologii netahal. Takže smůla, tenhle argument ti nevyšel.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

samozrejme ze si to pamatam a osobne a nielen na zaklade toho jednoho auta. rozhodne tie dristy, co si pisal neplatili. neustale sa nic nemuselo opravovat. kecas ty. a poriadne.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Absolutne nesouhlasim, auto bylo spolehlive, stacilo par drobnych uprav. Ano, cirkulaci chladici vody si tata upravil a to nebyl zadny profi automechanik, ale obycejny amater. Jako, kdo trochu umel, tak si ze skodovky udelal super spolehlive auticko. Za to v dnesnich autech vsechno ridi cipy a clovek nejakou samo opravu nema sanci.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Prapraděda měl koňský povoz. Jezdilo to 50 let, pak to shnilo, tak ho ekologicky zlikvidovali. A pozor, tam nebyl nejenom ani jeden čip, ale ani jeden motor. Jezdilo to na vodu a seno a ještě to produkovalo užitečné hnojivo! Taky by to šlo. Klidně se k tomu mohou výrobci vrátit, někteří zákazníci by to uvítali.

+1
+7
-1
Je komentář přínosný?

to by na pumpach museli mat aj seno a vodu. a majitelia zbierat hovna. nie to by neslo.

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

Mne se hlavně líbí, jak na to Red pěje ódy, ale koupit si to nejde. Vždyť tu stodvacku celkem snadno sežene, tak kde je problém? Může se k tomu vysněnému stavu vrátit raz dva. To je asi stejný, jako jeho "počkám si/koupil bych si, ale neexistují", kterými tu tapetuje každou diskuzi.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Čip ve smyslu IO tam nebyl, ale pozdější typy měly elektronické zapalování a regulaci alternátoru, takže trocha křemíku v nich byla. U Škody 110 i 120 první generace bylo i tohle řešeno elektromechanicky.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Možná by to šlo i zlatou střední, jak říkal buddha, když si vyzkoušel palácový život a následnou askezi :) Skloubit jednoduchost mechanických vozů našich otců s dnešními zkušenostmi z přetechnizovaných aut, kde nevyměníš ani žárovku. Je to jako v zemědělství - nikdo se nechce dřít na polích jako naši dědové, ale málokdo chce baštit (p)otraviny dnešního průmyslového zemědělství. Řešením je nikoliv obhajovat jeden extrém a házet špínu na druhý, ale sebrat VŠECHNY dostupné zkušenosti z historie a podívat se, co k čemu vedlo. Snáze se pak ukáže ta zlatá střední :)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ještě teda, že je situace podobná jako s plynem. Taky si ČR a další státy objednali málo plynu, protože mysleli, že ho víc potřeba nebude. Když se ukázalo, že je ho málo, šli na Rusáky, ať jim prodají další. Jenže ti už ho mezitim prodali Číňanům. Teď tu politici řvou, jak je to Rusko zlé, ale přitom si za to můžeme sami, nikdo nám neříkal, že toho plynu nemáme objednat víc.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Takze jestli to ctu dobre, auta stoji protoze "14-40nm" kapacity obsadili "výrobci grafických karet, procesorů, pamětí"? Same spekulace, nikde jsem ale nevidel fakta typu pro auto A je bottleneck cip B vyrabeny na procesu C, proces C nabizeji faby D,E,F s kapacitou ... techto cipu mesicne. Kapacita na procesu C nestaci, protoze a) fab ... snizil kapacitu, b) rostouci poptavku tlaci vyrobci aut, konkretne..., c) rostouci poptavku tlaci nekdo jiny, konkretne...

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Ne výrobci grafický karet atd, ale např. výrobců čteček SD karet, které také nejsoua výrobci notebooků na ně čekají, nebo uvedou řadu bez nich, i když původně čtečky SD měly mít. To se týká např. některých řad HP Probook 455 G8.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Tenhle druh informací bude mít jen nějaký automotive insider a nebude je asi rád sdělovat. Nicméně také mi není jasné, jak staré procesy slouží dodávkám nových notebooků.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Dovolim si tvrdit, ze nebude. Kedze prakticky 100% riadiacich jednotiek si automobilka outsourcuje u niekoho ineho, moze mat tak akurat nejaky velmi zevrubny prehlad o tom, ake suciastky do auta idu, aby mali BOM a vedeli si sledovat vypadky v pripade masovych katastrof. Ale asi neriesia fab-y a podobne detaily "z druheho konca".

No a Tier1 potom budu pre nejaku rodinu periferii pouzivat +- podobne procesory. Takze informacia sa bude dat ziskat u Tier1, ale bude relevantna tak maximalne prenho aj to maximalne pre nejaku rodinu produktov, ktore ten-ktory procesor pouzivaju.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

A já četl vyjádření výrobce čipů. Je schopen pokrýt jakoukoliv objednávku, ale výrobci neobjednávají ;)

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Někde jsem četl, že problém je hlavně v tlaku na náklady. Automobilky po léta dusily výrobce polovodičů. A pak najednou automobilky neobjednaly, ale jsou jiní zájemci, kteří umí platit lépe. Automotive utřel nos a bude si muset vybudovat příslušné kapacity. Těžko říct, jak to chtějí udělat, ale rozhodně jim to chvíli potrvá.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

'' Je schopen pokrýt jakoukoliv objednávku ''

loool.. vsude je vybrano na dva roky dopredu, ale nakej zahadnej vyrobce ma neomezeny volny kapacity.. proc je nenabidne nVidii, amd a applu? ((:

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Presne tak. Ja bych tedy prosil 100 000 000 000 BGA chipu na 14-16 nm s plochou 240 mm2 dodat do Vanoc 2021. Dekuji (Santa Klauzi)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

"Proč chyběj „ty čipy“ do aut?"
protože je dali do covidových vakcín! Vždyť to přece do sebe zapadá!!! Čip jak čip přece!

+1
+11
-1
Je komentář přínosný?

+ za sarkamus

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Otázkou je, co se vlastně skrývá za pojmem "nejsou čipy"...
Pokud se podívám do nabídky distributorů, u spousty položek (některé polovodiče, některé kondenzátory i další komponenty) mají dodací dobu až v příštím roce. Celkově lze tedy říci, že v době akutního Covidu se spousta (byť primárně nesouvisejících) výrob na nějakou dobu prakticky zastavila, včetně dodávek surovin, takže znovu rozběhnout celý řetězec (od primární suroviny, přes několik úrovní jejich zpracování a distribuce až k finálním výrobku) trvá od několika týdnů po měsíce. Pokud k tomu připočteme nedostatek některých komponent (především vícevrstvé keramické kondenzátory) již v předchozím období a aktuální způsob výrob s minimálními zásobami, není celkový restart vůbec jednoduchý (navíc celá situace nahrává nemalému růstu cen).

PS: Snad všechny ty problémy konečně povedou alespoň k částečnému návratu regionálních výrob (a ještě lépe, k opětovnému navyšování počtu výrobců).

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

TY regionalni vyroby jsou spise jen zbozne prani. Regionalni pracovni sila na Zapoade je proste tak draha, ze se to nevyplati. Taky jsou prekazkou i ceny pozemku, nedostatek odborniku a brutalni byrokracie. A i kdyby se nekde v EU podarilo treba otevrit za 10 let novou fabriku na keramicke kondenzatory/monokrystaly kremiku/cokoliv tak zjistite, ze s gender pracovniky, politology a imigranty z Afriky to proste fungovat nebude.
Mezitim v Cine otevrou takove fabriky 4 nove (klidne jen nove pobocky stavajiciho vyrobce), ktery ma penize, pozemky a vychovava si vlastni odborniky vcetne praxe jak na bezicim pasu. A byrokracie ma tak 20x mene a nemusi zamestnavat kontrlolory hygieny zachodovych prkynek a dalsi zbytne nesmysly typu odborare atd.

Ono bez te vyrobni praxe .... jake asi tak odborniky EU skoly produkuji? Kdyz vetsina te vyroby je dneska uz v Cine a skoly, kdyz nejake studenty sezenou, tak jen uci teoreticke znalosti a to jeste znacne zastarale (taky jak maji byt na spicce v oboru, kdyz se ten obor pred 15-30 lety prestehoval do Asie, ze)?

Ja to proste vidim spatne ..... jasne, ono behem nekolika mesicu az roku se ta situace normalizuje (pokud neprijde nejaka zla mutace covidu, nebo nejaky novy Asijsky virus), protoze Cina tu vyrobu navysi ..... jenze ze to muze kdykoliv zase pri vetsi krizi zopakovat. Proste glovalni trh = globalni problemy, kdyz se mistne neco stane (pozar, tajfun, zemetreseni, valka ....) Vsak uz toho v minulosti bylo hodne.

On Intel neni blby, ze mas ty trovarny rozesete po celem svete. Jenze je to jen jedna firma a i on je zavisly na skoro monopolnich dodavatelich z Ciny ... treba ty substraty na pouzdra.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

LMAO, dalsi milovnik Ciny....

> s gender pracovniky, politology a imigranty

Zkus si nekdy zjistit rozlozeni studentu na odbory v EU, idealne predtim nez zopakujes tenhle retardovanej trope

> Mezitim v Cine otevrou takove fabriky 4 nove (klidne jen nove pobocky stavajiciho vyrobce),

Stavajici vyrobce utikaji z Ciny pryc. Samsung, Dell, HP.. vsichni presouvaji vyrobu do Vietnamu, Thajska nebo nekam jinam. Mas par let zpozdeni za realitou..

> A byrokracie ma tak 20x mene

Byrokracie je tam mozna mene, na rozdil od prumeru EU ale muzes pocitat tak s 20x vic uplatky. To za prvni, za druhe je to totalne autoritarsky rezim. Jinak receno, vystavis si fabriku, o 10 let prijde vlada a rekne "hele tady to bude zbourano a cela tahle oblast budou tovarny na textil, protoze sme se tak kurva rozhodli". Nelibi ? no problemo, muzes si zkusit zalobu v jejich "soudnictvi", hahaha... jo nemluve o tom, ze kdyz zamestnas 1000 lidi, mas tak asi 100% sanci ze tam bude alespon tucet spehu, kteri ti ukradnou vsechno IP. O par let vznikne tucet cinskych fabrik, vyrabejici produkt zahadne podobny tvemu. Cira nahoda. Jo a na to ze budes levne vyrabet zapomen, cena prace i realit v Cine dlouhodobe stoupa.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

nejmenovy cesky miliardar (se svou chemickou) by mohl vypravet sve zkusenosti v Cine. :-D po slusne ztrate s nadavkami a se stazenym ocasem odtamtud zdrhl co nejrychleji. dodnes jim nemuze prijit na jmeno. :-)

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Jaky milovnik Ciny? Ja jen popisuji smutnou realitu. Jestli to vyznelo, jako ze s tim souhlasim, tak to tak vubec nebylo mysleno.

Ja jen z toho nevidim moc cestu ven. Kdyz vystehujete ze zeme vyrobu, tak casem zmizi i odbornici na danou oblast, tj. ve skolstvi nebude ani kdo by danou vec ucil. Takze pak, kdyz si to po 40 -50 letech nejaka zeme rozmysli, a ze by chtela vyrobu zpet, tak uz tomu nikdo nerozumi a proste uz odjel vlak.

A pro zapadni zeme je uplne jedno, zda jde o Cinu, Koreu, Malajsii, Afriku nebo klidne Pakistan - exportovat svuj prumysl nekam jinam, pac je tak levna vyroba je proste nesmysl, ktery se v delsim meritku dane zemi (zemim)) vzdycky vymsti.

Jasne, ty odborniky z Asie, kteri to umi, je mozne treba preplatit, aby se s rodinami prestehovali do EU aby to vyrabeli mistne .... ale ne kazdy chce opustit rodnou zemi a za druhe autoritativni rezim jako je v Cine proste muze odliv mozku zakazat.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Data o studentech EU nemam a jsem liny je hledat. :-)

Nicmene jsem nasel data od VS studentech v CR - mezi roky 2010 a 2020 pokles studentu technickych oboru o 37%. To dela nejakych cca 36 500 VS studentu technickeho smeru mene jen v roce 2020. A kazdy rok se tedy pocet odborniku technickeho snizuje v CR, jak stari odchazeji do duchodu, protoze prirustek novych je znacne nizsi nez v letech predtim. Jo a pokles tech technickych oboru je nejvetsi ze vsech.

Zdroj: https://www.kurzy.cz/zpravy/594721-vysoke-skoly-u-nas-studuje-300-tisic-...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

S clankem pak souvisi dve otazky. Lokalni - co se bude dit kolem krachu Skoda/VW? Zakaze snad EU kupovat levnejsi/lepsi cinsky auta jako zakazuje pouzivat levnejsi/lepsi US rakety? A globalni - jaky to bude v US a EU bez cipu az Cina obsadi TW a da zapadu sezrat jeho vlastni sankce?

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

ami general z Pacifiku vestil valku s Cinou do 6let. kdyz ale clovek pozoroval tu Air Show nad Taiwanem v poslenich dnech/tydnech v radu desitek letadel.
moc bych na tak daleky termin nevsazel. :-)

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Valka je draha a riskantni, vyhodnejsi je predvadenim cim dal vetsi presily lamat vuli US k odporu a pak to prevzit bez boje. A to jeste potrva. Ale uz ted se v zapadnich mainstream mediich objevujou clanky obhajujici rezignaci a bude jich pribyvat. Volne parafrazuju myslim vcerejsi The Guardian: To ze navrhujeme nebranit TW neznamena ze nebudeme delat nic. Navrhujeme ostre blabla nedelat nic, durazne blabla nedelat nic a nakonec blabla nedelat nic.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Nejdůležitější je semknout se.
To jim to ale natřeme... :)

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Muj odhad je - cina obsadi TW, ktery ale behem valecni chaosu zustane poskozen natolik, ze dat dokupy vyrobni techniku bude trvat cca 2 roky. Ale uz nebude mit lidi - protoze obyvatele TW se rozutecou - emigruji do sveta, ktery je vrelou naruci privita do nove postavenych fabrik (stavi se jak v US, tak v evrope).

Nevim kde se bere naivita ciny, ze valecnym pristupem ziska pozitivni vysledek - jakakoliv intervence totiz vzdy znamenala negativni souhrny vysledek - jak materialni, tak lidsky.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

To je zajimavy nazor ... ja bych dokonce v pripade valky bud zkusil treba ty ASML masiny rozebrat s propasovat ven nejakou tu nejcennejsi soucastku (zrcadla? zdroj UV zareni?). No aspon to cele rozmladtit kladivem, jen proste aby to cinani neziskali na zlatem podnose.

Nasledky pro vyspely svet by ale byly strasne zle - to by soucasny nedostatek chipu byl jeste cajicek.

Jinak to rozuteceni odborniku by zase nebylo tak snadne, prave proto, ze jde o ostrov. Letiste muzete kontrlolovat v pohode (aby vam neutekl nekdo, koho chcete), a namorni uzavera se taky da udelat - jak by pak ti odbornici utekli? Navic bych se ani nedivil, kdyby Cinani prestehovali rodiny klicovych pracovniku do luxusniho vezeni (mesta obehnaneho zdi, strazemi atd.) s tim, ze pokud odbornici nebudou sekat chipy jako divi, tak jejich rodiny premisti do koncentracnich taboru....

A cinani prece nejsou blbi, aby nechali klicove lidi zdrhnout do sveta.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Mate pravdu no.. mozna proto Cina tak panikari - protoze vidi ze se uz stavi jinde, a na to nedosahnou, jestli tam firma vysle sve pracovniky kvuli instalaci/rozjeti vyroby. Takze cas to mit pod kontrolou se krati.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Staci tam dat jedno raspberi Pi s linuxem a pojdede cele auto.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

A jak dlouho? Elektronika v autě vyžaduje trochu vyšší provozní spolehlivost a odolnost. Nic proti RPi, to je skvělá věc, ale své místo má jinde.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

RPi se nestiha vyrabet, poptavka je mnohem vyssi nez vyrobni kapacity ( a problemy se soucastkami).
Pro zajimavost, za posledni mesic se prodalo kolem 650 000 RPi 4 a to neni rekord, letos se nektery mesic prodalo uz i 800 000 RPi 4

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Řekl bych, že čipy chybějí jen někomu, zejména evropským automobilkám. Nedávno jsem poptával auto a někde se čeká více než rok, jinde jen pár měsíců. Je v tom samozřejmě i další problém jménem emise, ale i tak to vypadá, že třeba Japonci a Korejci moc problémy nemají.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jak tu nekdo psal, automobilky udelaly pred rokem ci dvema spatny odhad smerovani trhu a neobednali si dost kapacit (nebo uz ty objednane snizili, ze to bude stacit). No a ejhle ono to nestaci, proste spatny odhad. No a kazda automobilka si nepochybne delal vlastni odhady a holt ti korejci a japonci se trefili lepe.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Korejci si asi dost věcí zajistí u "svého" Samsungu, ale Japonci na tom zas tak dobře nejsou. Nakonec TPCA v Kolíně už odstávku taky měla.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Já jen nechápu, že jim stojí za to vyrábět ta auta bez těch čipů. Kdo ví jak dlouho na ně budou čekat ... Nebylo by lepší vyrábět takový počet, pro které ty čipy mít budou? Podle všeho objednávají dlouho dopředu, tedy žádný spěch s výrobou těch plechovek, protože až budou čipy, jistě se to dozví včas. Těžko lze očekávat, že lusknutím prstů jich najednou začnou chrlit tolik, aby bylo na stávající výrobu i pro už vyrobená auta, která čekají na své čipy.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Já bych teda nechtěl "plechovku", která někde na place v dešti a mrazu stála 2 roky.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

nekde jsem cetl, ze jak automotive snizil objednavky tak pekarny upgradovali linky na lepsi proces, aby jim nic nestalo a ted jim nejsou schopni poskytnou kapacitu tech starych procesu

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

ne

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Evropa je dost velika na to, aby nebyla zavisla na globalizaci vyroby a obchodu, ale to by se muselo chtit...
s takovou jednou padnem na drzku a nevstanem...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Evropa byla v mnohé závislá na globálním obchodu už ve středověku. Ostatně byl to hlavní důvod námořní expanze, která tehdy začala.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

https://www.youtube.com/watch?v=Lk4X7qrjejw
))))))) tyto inteligentny ludia zalozili aj google a ine

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tohle je krásná ukázka toho, jak to může dopadnout, když je někdo závislý na zahradničním importu. Na druhou stranu je třeba říct, že vyrábět si ty čipy sami by asi nemělo ekonomický smysl. A točíme se v bludném kruhu.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.