Prodeje iPhonů klesly o 10 milionů, finančně jde o největší propad za 13 let
První kalendářní čtvrtletí roku 2016 se do finančního kalendáře Applu zapíše černou barvou. Poklesly totiž meziroční prodeje prakticky všech produktů včetně počítačů a tabletů. Nejhůř si ale vedly iPhony, jejichž prodeje spadly rovnou o 16 %. Jde o vůbec první historický meziroční pokles v prodeji iPhonů (51,2 milionu oproti loňským 61,2 milionu), který provází i adekvátní pokles tržeb (snížil se na $50,6 miliardy).
Při srovnání se čtvrtým kalendářním kvartálem šlo dokonce o 32% propad (zůstaneme-li čistě u počtu prodaných iPhonů). I když jsou vždy předvánoční prodeje vyšší než povánoční, jde rovněž o nebývalý rozdíl. Tablety, o které uživatelé dlouhodobě jeví nižší zájem a kde se další pokles očekával, se meziročně v objemech prodejů propadly o 19 % a počítače o 12 %. Ostatní produkty Apple nerozepisuje, ani neuvádí počty prodaných kusů, takže o vývoji situace v segmentu iPodů, iWatch, AppleTV a doplňků si můžeme udělat obrázek pouze podle tržeb, které meziročně vzrostly zhruba o 30 % (mezikvartálově klesly o polovinu).
Protože zájem o tablety a osobní počítače klesá dlouhodobě, byly poklesy v těchto segmentech v souladu s očekáváním. Jako překvapení se ale může jevit dramatický propad v prodeji telefonů. Kde je problém? Většina analytiků jej vidí v zanedbatelném posunu iPhone 6S oproti svému předchůdci, změny zkrátka byly příliš kosmetické, aby produkt zaujal dostatečný počet zákazníků. I když Apple očekává, že ani další kvartál nebude co do prodejů lepší, je zatím předčasné přicházet se závěry, zda jde jen o výkyv daný jedním přehnaně konzervativním produktem, nebo dlouhodobý trend. Připomeňme, že další generace produktů by měly začít využívat flexibilních displejů, což může významně změnit podobu i funkcionalitu produktů. Záleží už jen na Applu, kolik dokáže z nové technologie vytěžit (je samozřejmě rozdíl, pokud je produkt navržen designově jiný jen proto, že to jde a jen proto, aby byl jiný, oproti tomu, pokud se výhod využije k pozvednutí funkčního nebo alespoň estetického hlediska).
Konzervativní vývoj fotomodulu
Přestože jsme se iPhonu 6S příliš podrobně nevěnovali (nebyl důvod, protože se zkrátka ničím výrazně nelišil oproti předchůdci a neměl čím zaujmout), na jeden prvek jsme se zaměřili již před vydáním, kdy na základě objednávek ze strany Applu byly známé parametry fotomodulu. Snímač se sice dočkal vyššího rozlišení (8->12MPix, 50% posun), ale k němu Apple objednal objektiv obdobné konstrukce, jako používal u generací o výrazně nižším rozlišení. Objektiv se skládal z pěti čoček, přičemž potenciál korekce optických vad je daný (krom materiálů a způsobů broušení) právě počtem povrchů. Zatímco konkurence šla v tomto směru dál, Apple pouze pod konstrukčně stejným objektivem vyměnil snímač, což dopadlo v souladu s očekáváním: Testy poukázaly na to, že po úpravě výstupu nové a staré generace na stejné rozlišení je úroveň detailů na snímku prakticky totožná, jinými slovy osazení 12megapixelového snímače přineslo jen lepší parametr v papírových specifikacích, nikoli adekvátně detailnější kresbu. Kresba zůstala na podobné úrovni jako u předešlé generace - dobrá, zdaleka však ne nejlepší.
Podobně dopadla i hodnocení dynamického rozsahu (což už je věcí snímače a zpracování výstupu) nebo rychlost automatického ostření. Titulky jako „Recenze foťáku iPhone 6S: Apple už není králem mobilní fotografie“ nebo bodová hodnocení stavící iPhone 6S pod Galaxy S6 a S7, daly uživatelům jasně najevo, že se významnější posun neodehrál ani ve fotografii. Což je škoda, stále totiž vnímám jako precedens iPhone 4S: ten rovněž nepřinesl výrazné změny v jiných ohledech, ale kompenzoval to právě obrovským posunem v kvalitě snímků. Právě tehdy, kdy ostatní výrobci používaly objektivy s třemi až čtyřmi čočkami (a kresbou dna od půllitru) Apple přišel s první optikou složenou z pěti členů (při světelnosti f/2.4), což kresbu snímků z iPhone 4S posunulo o několik úrovní výše. Nyní si Apple nechal dobrovolně ujet vlak úsporou na komponentě, kde se high-end od low-endu vymezuje rozdílem zhruba jednoho dolaru v nákladech.