Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

RECENZE: ASUS ROG ASTRAL GeForce RTX 5090 32G - největší, nejtěžší, nejrychlejší

Zdroj: diit.cz - Karel Svoboda

GeForce RTX 5090 je tu, jedná se o moment, na který jsme všichni čekali. Dnes se podíváme na model společnosti ASUS.

Cyberpunk 2077 je počítačová hra od studia CD Projekt RED, což většina čtenářů tuší. Když hra vyšla, tak jaksi úplně nedopadla tak, jak byla naslibována.

Vývojáři se ale snažili a nedávno přinesli velký patch a v rámci verze 2.2, mimo nového DLC došlo na mnoho změn (za největší změnu považuji to, že policie se náhodně nespawnuje hned za hráčem, ale policejní vozy, drony a NPC se po městě pohybují podobně jako v jinýxh open-world hrách) a grafické nároky šly lehce nahoru.

To pro mě znamenalo, že jsem všechny dostupné karty přetestoval s tímto novým patchem, přičemž testovací scénář je úplně stejný.

Cyberpunk 2077 je zajímavý tím, že podporuje technologie jako FSR, DLSS a ray tracing. Hra má i zabudovaný benchmark, který testuji bez raytracingu a pak s raytracingem, v grafech pak uvádím průměrné a minimální FPS naměřené v zabudovaném benchmarku.

Konkrétní nastavení detailů můžete vidět na screenshotech níže, dynamické škálování rozlišení, motion blur a film grain vypínám, protož se jedná o otravné efekty, které vzhled hry akorát kazí.

Nejprve testuji s presetem Ultra, kde využívám DLSS nebo FSR upscaling v režimu Quality.

 

Ne vždy jsem spokojen se zabudovaným benchmarkem ve hře a ten v Cyberpunku 2077 dle mého názoru neukazuje příliš dobře opravdovou hru. Napadlo mně tedy vyrobit si nějaký testovací scénář podobně jako to dělám v Zaklínači 3, ale tentokrát trochu delší. Tento scénář spočívá v jízdě autem přes větší část Night City a zakončuje to odprásknutí kyberpsycho policistiky, což je část, která se může trochu lišit.

Celý tento scénář trvá asi necelých šest minut a celou dobu zaznamenávám data za pomoci CapFrameX, takže se můžete i podívat na frametimes a jak hezky hra běžela celou dobu. Jak tento testovací scénář vypadá se můžete podívat na videu níže.

Nastavení detailů je stejné, jako při použití benchmarku a opět střídám klasická rozlišení a k tomu případně zapínám raytracing. Nicméně pokud jsou FPS příliš nízká, vede to k prakticky nehratelné hře a je opravdu frustrující něco takového hrát a testovat.

Tento scénář dle mého názoru reprezentuje trochu lépe, co se ve hře může dít a výkon tak bude typicky nižší, než v zabudovaném benchmarku.

 

V rozlišení 1920x1080 se ASUS ROG ASTRAL GeForce RTX 5090 32G z nějakého důvodu posouvá na druhé místo a je trochu pomalejší, než RTX 4090.

graph-16

Po přepnutí do 1440p rozlišení se ASUS ROG ASTRAL GeForce RTX 5090 32G posouvá na první místo a je značně rychlejší, než RTX 4090.

graph-17

 

UHD rozlišení je opět nejnáročnější a ASUS ROG ASTRAL GeForce RTX 5090 32G je zde opět nejrychlejší.

graph-20

 

Dále testuji s presetem Ray Tracing Ultimate, čímž se zapne Path Tracing, aby snímková frekvence nestála za starou bačkoru, zapínám i Frame Generation.

Specifikum řady GeForce RTX 5000 je i Multi Frame Generation, do grafu jsem přidal MFG 4x.

ASUS ROG ASTRAL GeForce RTX 5090 32G je dle očekávání nejrychlejší a při použití 4x MFG podává velmi vysoké FPS a to i přes aktivní path tracing.

graph-18

Po přepnutí do 1440p se výkon propadne, ale ASUS ROG ASTRAL GeForce RTX 5090 32G se stále drží na vrcholu díky MFG.

graph-19

 

UHD rozlišení je samozřejmě nejnáročnější, navíc s path tracingem, ale díky MFG zde může ASUS ROG ASTRAL GeForce RTX 5090 32G zářit. Občasné propady pod 60 FPS jsou ale poněkud nepříjemné.

graph-21

Karel "Karáš Svorka" Svoboda (Google+)

Pesíci dělají chro. Je potřeba vysumýšovat chrochták.

VGA Legacy MKIII

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku RECENZE: ASUS ROG ASTRAL GeForce RTX 5090 32G - největší, nejtěžší, nejrychlejší

Čtvrtek, 27 Únor 2025 - 18:12 | Karáš Svorka | Nepoužíval jsem SDXL Turbo, ale Juggernaut XL a...
Čtvrtek, 27 Únor 2025 - 18:05 | Karáš Svorka | Je tam tekutý kov a rozebráním bych ovlivnil...
Čtvrtek, 20 Únor 2025 - 11:02 | magor | :D :D ja bych i koupil, ale neni kde ... bylo by...
Středa, 19 Únor 2025 - 16:09 | Karáš Svorka | Arc bude někdy časem vyloženě na recenzi Arc věcí...
Úterý, 18 Únor 2025 - 13:07 | DRK | To AI generování obrázků mi místy nedává smysl....
Úterý, 18 Únor 2025 - 12:49 | Waffer47 | Ja jsem ocekaval ze autor tu kartu rozebere,...
Úterý, 18 Únor 2025 - 12:37 | Jon Snih | Nic staršího než RTX 3xxx nebo RX 6xxx bych už...
Úterý, 18 Únor 2025 - 12:27 | Jon Snih | Asi by bylo nejlepší mít tam co hru to jiný...
Pondělí, 17 Únor 2025 - 21:58 | Karáš Svorka | Na slabší karty se samozřejmě podíváme, ale musím...
Pondělí, 17 Únor 2025 - 21:40 | Dr. Evorubač | +1. Promluvil jste mi přímo z duše. Čistě...

Zobrazit diskusi