RECENZE: ASUS ROG ASTRAL GeForce RTX 5090 32G - největší, nejtěžší, nejrychlejší
Kapitoly článků
Black Myth: Wukong je nová veselá hra původem ze Severního Taiwanu s veselou opičkou. Hra je velmi náročná na grafický výkon, využívá navíc Unreal Engine 5 a podporuje samozřejmě technologie jako DLSS, FSR, raytracing a frame generation. Hra má i samostatný benchmarkovací nástroj, který je dostupný zdarma na Steamu a ten pro testy využívám.
Nejprve testuji zabudovaný benchmark ve třech rozlišeních a bez použití raytracingu a frame generation. U GeForce karet využívám DLSS a u Radeonů FSR. Využívám grafický preset Cinematic, aby se karty pořádně potrápily.
Asi nikoho nepřekvapí, že RTX 5090 je nejrychlejší kartou v testu.
Jako takový "mezipokus" testuji v rozlišení 3840x2160 a zapínám podporu Frame Generation, ale bez raytracingu, cílem je získat nějaké veselejší FPS ve 4K rozlišení.
Hra samozřejmě podporuje i raytracing, ten zapínám společně s Frame Generation, což funguje i na Radeonech.
Zde je opět RTX 5090 nejrychlejší kartou, což je očekávaný výsledek. Ve 4K zvládne dokonce průměrných 60 FPS a je tak skutečnou 4K kartou.
DOOM Eternal
Nesmí chybět DOOM Eternal, ten běží naprosto skvěle téměř na čemkoliv, velmi dobře využívá procesorová jádra/vlákna a využívá API Vulkan snad v maximální možné kapacitě. Testuji v podobným stylem jako u notebooků, proběhnu tedy první část Supergore Nest podobně jako na videu, ale většinou z lenosti používám BFG-9000 pro rychlejší čištění, přičemž rozhazuji granáty kolem pro další extra efekty. Výsledky tak berte s jistou dávkou soli, některé jiné úrovně mohou být náročnější, nebo také ne.
DOOM Eternal je skvěle optimalizovaná hra využívající API Vulkan, ASUS ROG ASTRAL GeForce RTX 5090 32G je zde dle očekávání nejrychlejší.
Při použití 1440p rozlišení se karta drží nadále na prvním místě.
UHD rozlišení je samozřejmě nejnáročnější, i zde má ASUS ROG ASTRAL GeForce RTX 5090 32G nejlepší výkon.
DOOM Eternal podporuje i raytracing, nemá žádná speciální nastavení, jen se zapne nebo vypne, tak jsem ho tedy zapnul opět v presetu Ultra Nightmare.
ASUS ROG ASTRAL GeForce RTX 5090 32G je nejrychlejší, ale proti RTX 4090 pouze o fous.
Po přepnutí do 1440p rozlišení se situace opakuje, ASUS ROG ASTRAL GeForce RTX 5090 32G je o něco málo rychlejší, než RTX 4090.
UHD rozlišení opět všechny karty pozlobí, ale ASUS ROG ASTRAL GeForce RTX 5090 32G je nadále nejrychlejší.
Shadow of The Tomb Raider
SOTR je takovou menší stálicí na poli benchmarků, bohužel NVIDIA má nějaký bug v ovladači verze 572.16 a po zapnutí RT stínů hra vždy spadne. Testuji tak s Highest presetem bez RT stínů, což funguje jak má.
ASUS ROG ASTRAL GeForce RTX 5090 32G je ve všech případech nejrychlejší.