Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

RECENZE: ASUS ROG Flow Z13 - STRIX HALO je tady, 16x Zen5 a Radeon 8060S

Zdroj: Karel Svoboda

Strix Halo je konečně tady a jako první v České Republice jsem měl možnost okoštovat dost možná nejvýkonnější 13,4" tablet na trhu.

BeamNG drive, tato hra může být vnímána i jako simulátor a má kolem sebe rostoucí komunitu moderů a hráčů. Hra je skvělá v tom, že poskytuje celkem realistické chování vozidel a má fyziku v reálném čase, různé komponenty automobilů tak mohou reagovat na poškození, opotřebení a tak podobně.

BeamNG drive hraju relativně rád, ale hra samotná má mnoho možností, někdo preferuje si jen tak závodit, někdo shazuje vozy ze skály, někdo si jezdí mezi AI řízenými auty a někdo si zase vyrábí dynamické honičky. A pak je tu i multiplayer, možností je prostě mnoho. BeamNG drive nabízí jednoduše mnoho a mnoho báječných, šílených hovadin.

BeamNG drive navíc skvěle škáluje a za jistých okolností spotřebuje hodně CPU, RAM i výkonu GPU, vše je o nastavení. Každé vozidlo, které ovládá AI totiž vyrobí v systému nový proces, pro opravdu plynulé hraní je tak vhodný alespoň šestijádrový procesor AMD Ryzen 5 5600X, nebo ještě lepší. Osobně doporučuji alespoň 16GB RAM a nějakou slušnou grafickou kartu.

Jelikož jsem chtěl udělat replikovatelný benchmark, musel jsem vymyslet nějaké trasy. BeamNG drive má funkci, která se jmenuje AI Script Manager, zde je možné nahrát nějakým vozem trasu a tak pak jde přehrát. Vtip je v tom, že tato trasa nikdy není "přehrána" 1:1, ale hra prostě předhodí počítačem řízenému autu trasu, kterou má odjet a AI tuto trasu odjede podle svých schopností a ne tak, jak jsem ji zajel já. To má tu výhodu, že každé takové auto vytěžuje extra procesor a jejich rostoucí počet může počítač pozlobit. Nevýhodou pak je to, že při nekonzistentní snímkové frekvenci nemusí jet auta zcela přesně a stávají se pak různé bouračky, posuny a tak podobně. Hlavně u testů s více vozy není zaručeno, že test dopadne vždy stejně, musel jsem tak strávit mnoho hodin laděním nahrávek, aby vozidla jezdila konzistentně.

Test měřím za pomoci CapFrameX a na screenshotech můžete vidět velmi důležité údaje, jakými jsou frame times, v grafech pak můžete vidět průměrné FPS, 1% minima a 0,1% minima.

První test je nejméně náročný, odehrává se na relativně malé mapě Automation a máme zde pouze jedno vozidlo, ETK 800 v konfiguraci Driving Experience, tento vůz má třílitrový benzínový šestiválec s turbem a ECU přepínám do režimu ttSport, jinak nedělám žádné změny. Kamera je nastavena z interiéru a mám rozsvícená pouze denní světla. Auto odjede něco přes tři kola a pak se vybourá a tím test končí. Jeden běh zabere přibližně osm minut času, takže grafická karta má dostatek času na to, aby se zahřála. Jak tento test vypadá můžete vidět na videu výše, video jsem nahrál na jiné testovací sestavě a na vysoké detaily.

Bohužel, verze 0.28 přinesla masivní změnu mapy Automation, bylo přidáno PBR, došlo na přidání kvalitnějších modelů i textur, což zvyšuje náročnost této mapy. Samotné vozidlo ETK 800 také vypadá jinak a dostalo více jak facelift, varianta ETK Driving Experience už není kombík, ale spíše sedan.

Z tohoto důvodu nelze příliš srovnávat MSI Raider se staršími notebooky, ale doslova jsem neměl čas přetestovat hardware, který nemám. V dalších článcích tak budu muset nechat jen data naměřená v nové verzi 0.28.

Strix Halo si v BeamNG vede proti různým iGPU dle očekávání nejlépe, nárůst výkonu je obří a to i přes relativně nízký napájecí limit. 

graph-10

 

 

Při použití Low presetu je výkon o něco horší, ale Strix Halo je nadále na míle daleko.

graph-11

Při použití Normal presetu s SMAA klesá průměrná snímková frekvence pod 40 FPS, ale ne na Strix Halo.

graph-12

Dále jsem vyzkoušel, jak si Strix Halo vede proti notebookům s tlustými procesory a opravdovými dGPU. Mějte na paměti, že ASUS ROG Flow Z13 má v kombinované zátěži k dispozici napájecí limit pouhých šedesát Wattů. Výkon s jedním vozem je s Ultra presetem spíše horší, pro lepší FPS je třeba snížit detaily.

graph-14

Při použití rozlišení 2560x1440 je hra ještě hůře hratelná, výsledek je špatný díky nízkým napájecím limitům.

graph-15

Karel "Karáš Svorka" Svoboda (Google+)

Pesíci dělají chro. Je potřeba vysumýšovat chrochták.

VGA Legacy MKIII

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku RECENZE: ASUS ROG Flow Z13 - STRIX HALO je tady, 16x Zen5 a Radeon 8060S

Pondělí, 24 Únor 2025 - 08:14 | Umpa Čumpa | Mala by byť aj 128 GB verzia (https://www.alza.cz...
Pondělí, 24 Únor 2025 - 01:07 | Karáš Svorka | Ta klávesnice zamrzí, mě tam chybí navíc ještě...
Pondělí, 24 Únor 2025 - 01:05 | Karáš Svorka | Chtělo by to Strix Halo co má právě těch 128GB...
Pondělí, 24 Únor 2025 - 01:02 | Karáš Svorka | V úterý nás třeba překvapí Framework s novými...
Pondělí, 24 Únor 2025 - 01:01 | Karáš Svorka | Dvě zatím známé varianty jsou ořezané na 12 jader...
Pátek, 21 Únor 2025 - 10:57 | Waffer47 | Takove reseni(16 velkych Zen 5 jader + vykonna...
Čtvrtek, 20 Únor 2025 - 23:19 | Umpa Čumpa | A ja ešte raz vysvetlím, že ten faktor 2.2x voči...
Čtvrtek, 20 Únor 2025 - 22:50 | MACHINA | Já úplně NPU nerozumím, ale vzhledem k tomu, že...
Čtvrtek, 20 Únor 2025 - 22:45 | Lazar | Z hlediska her předpokládám že až se připraví OSS...
Čtvrtek, 20 Únor 2025 - 22:37 | Lazar | Měl jsem na mysli (neřekl) plné 370 HX kvůli 890M...

Zobrazit diskusi