Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

RECENZE: RECENZE: ASUS ROG STRIX RTX 2060 SUPER A8G EVO GAMING

V dnešní recenzi se podíváme na GeForce RTX 2060 SUPER a to v podání společnosti ASUS, s pořádným chladičem a doplňkovou výbavou.

V této kapitole se podíváme na nějaké NVIDIA specifické technologie.

Co se týče NVENC enkodéru, ten může být zajímavý pro celou škálu využití, nejčastěji pro konverzi videa, nebo jeho enkódování například při streamování. Turing NVENC enkodér je výrazně lepší oproti staršímu Pascalu, je zde výrazně méně artefaktů v obraze a pro většinu uživatelů tak bude konverze za pomoci GPU naprosto bezproblémová.

Většina moderního software NVENC podporuje, včetně oblíbeného open source Handbrake konvertoru.

Co se streamování týče, drtivá většina uživatelů sáhne po OBS (Open Broadcaster Software), nicméně OBS toho umí mnoho více, můžeme zde mimo streamování nahrávat, nebo dokonce zachytávat i konkrétní okno nějakého programu a to za pomoci NDI protokolu poslat do jiného zařízení. OBS má zabudovanou podporu různých streamovacích služeb a je možné většinu věcí ovládat přímo z OBS.
Co se enkódování videa týče, nastavení je poměrně jednoduché, stejně tak capture různých scén a aplikací, můžeme si navíc vybrat, zda enkódování provádět na procesoru, nebo na grafické kartě.
Zde tedy záleží primárně na výkonu procesoru, pokud máme k dispozici CPU ála Ryzen 9 3900X, můžeme suše enkódovat přímo na CPU s x264 a GPU se může věnovat renderingu nějaké hry a zobrazování.

Pokud máme spíše slabší procesor, třeba nějaké čtyřjádro, přijde vhod enkódování přes NVIDIA NVENC, v OBS můžeme toto nastavení velmi snadno změnit v sekci Nastavení > Output, přičemž stačí změnit enkodér ze softwarového x264 na NVIDIA NVENC, přičemž zatím OBS podporuje H.264, H.265 asi přijde později.

Většina streamerů bude využívat směrem do Twitche něco jako 1080p @ 60 FPS s 6000-8000 Kbps bitrate, nicméně pokud plánujete streamovat a enkódovat přímo na GPU, NVIDIA zde doporučuje aby nedocházelo k využití GPU na více jak 90%, NVENC enkódování má totiž nějakou režii, hodí se tak zamknout i samotnou hru na 60 FPS, aby GPU nebylo přetěžováno.

Také ještě zmíním něco, co s desktopovou RTX 2060 SUPER nesouvisí, ale souvisí s notebooky, které mají přídavné NVIDIA GPU. Pokud máte notebook s funkční technologií přepínání grafik Optimus, můžete narazit na vtipný problém, kdy OBS ukáže černou obrazovku, pokud se snažíte zachytávat okno za pomoci NVIDIA grafiky. Je to typicky z toho důvodu, že monitory jsou pověšené na iGPU v AMD/Intel CPU a přídavné NVIDIA GPU fyzicky nemá připojený žádný displej. V takovém případě je zapotřebí nastavit ve Windows nebo v ovladačích, aby se OBS pouštělo na GPU, které je označené jako Power Saving, typicky tedy nějaká integrovaná Vega nebo Intel UHD, poté zachytávání oken bude fungovat, ale nebude možné nahrávat za pomoci NVIDIA GPU. Naopak pokud spustíme nějakou hru, je pro změnu zapotřebí zachytávat přes NVIDIA kartu, byť se obraz posílá do iGPU. Toto však uživatele desktopů trápit nebude.

Co se RTX Ray Traycingu týče, množství her s podporou RTX se pomalu jistě zvyšuje, byť přínosy mohou být v některých případech spíše diskutabilní, DLSS se v tomto směru jeví jako zajímavější nebo spíše více rozšiřitelná technologie. Příklad jak vypadá DLSS v praxi například v Death Stranding můžete vidět na videu níže.

Ray Tracing jako takový je super, problém je v tom, že je výkonnostně velmi náročný a v mnoha hrách jsou typicky vybrány jen některé konkrétní efekty se světlem, řekl bych, že většina hráčů bude preferovat vyšší FPS, než RTX.

Zajímavým příkladem použití RTX je Quake II RTX, který si můžeme zdarma stáhnout a nainstalovat skrze službu Steam. Quake II RTX běhá ve FullHD na testovací sestavě na nějakých 1000 FPS při použití OpenGL rendereru. Pokud přepneme na rtx, dojde k masivnímu propadu do rozpětí 42-50 FPS, což není zrovna příjemné pro hraní hry jakou je Quake II. Musím říct, že efekty světla a vody vypadají skvěle, Quake II RTX beru spíše jako takové technické demo. Osobně očekávám, že v následujících letech dojde ke zlepšení v této oblasti a ray tracing v reálném čase se stane samozřejmostí, aktuálně působí spíše jako takové tech demo a většina uživatelů bude nejspíše preferovat vyšší FPS.

Karel "Karáš Svorka" Svoboda (Google+)

Pesíci dělají chro. Je potřeba vysumýšovat chrochták.

VGA Legacy MKIII

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku RECENZE: ASUS ROG STRIX RTX 2060 SUPER A8G EVO GAMING

Neděle, 19 Červenec 2020 - 09:06 | Hanzi1976 | https://ctrlv.cz/6ESS To neni tak strašný, tu...
Pátek, 17 Červenec 2020 - 14:46 | zoki | Viete čo ja nechápem? Načo je test Blender 2.80,...
Pátek, 17 Červenec 2020 - 11:34 | Angie | pro me je to vyjadreni pomeru cena/vykon, kdy...
Pátek, 17 Červenec 2020 - 06:51 | Pajka | ono záleží jestli je to recenze karty nebo...
Pátek, 17 Červenec 2020 - 00:12 | DDR0 | za ty peníze je to příliš - před cca půlrokem...
Čtvrtek, 16 Červenec 2020 - 22:54 | Liquidfunk | Je to vážně trapas. Karta co by měla stát tak...
Čtvrtek, 16 Červenec 2020 - 21:17 | Hrdina | Tleskám kapitole šest. užitečné komenty: Redmarx...
Čtvrtek, 16 Červenec 2020 - 20:16 | Hanzi1976 | Já bych jí poladil, koupil Morpheus II, flashnul...
Čtvrtek, 16 Červenec 2020 - 19:59 | SudetChobot | jo byl to kompromis. Chvilku jsem zvazoval, ze...
Čtvrtek, 16 Červenec 2020 - 19:32 | JirkaK | ROG Strix stála stejně? Je to prémiová edice za...

Zobrazit diskusi