Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

RECENZE: MSI Raider 18 HX A14V - je libo 3840x2400 miniLED displej a RTX 4090?

Zdroj: diit.cz

Co se stane spojením Intel procesoru čtrnácté generace, GeForce RTX 4090 a 4K miniLED displeje? Šestimístná cenovka.

Zaklínač 3 je relativně stará a hra možná se divíte, proč má nově samostatnou kapitolu. Vývojářské studio CD Projekt Red dostalo výborný napád připravit Next Gen 4.0 patch pro tuto hru a nejspíše tuto úlohu zadali dvěma studentům, kteří nemají co dělat o víkendech. Jinak si nedovedu takto zpackané vydání vysvětlit.

Jednou hlavních novinek tohoto patche je podpora DirectX 12, nějaké zlepšení detailů, raytracingu a mnoho dalšího. Pokud máte Steam verzi, bude Vás nyní vždy vítat Red Launcher namísto přímého spuštění hry.

To samo o sobě není problematické, ale po vydání patche měla hra tunu problémů, hlavně v DirectX 12 režimu a ještě více po zapnutí raytracingu.

Pozivní změnou je fakt, že CD Projekt Red skrze patche většinu problémů opravil, ale i tak se občas nějaký veselý bug vyskytne. Naštěstí to není tak hrozné, jako to bylo někdy před půl rokem.

Rozhodl jsem se tak hru testovat ve třech režimech, víceméně klasicky v DirectX 11 režimu, kde se snažím napodobit nastavení, jaké jsem využíval dříve, tedy preset Ultra s FXAA. Dále pak testuji hru v DirectX 12 režimu s presetem Ultra+ a TAAU. Poslední nastavení je taktéž DirectX 12, ale se zapnutým raytracingem a to jen v režimu Global Illumination, výkon byl se všemi volbami příšerný a vzhledově se mi hra nejeví jako lepší.

Celkově vnímám tento Next-Gen patch jako zklamání, raytracing se chová velmi podivně a v DirectX 12 režimu hra občas crashne. Osobně bych tak zatím hrál suše v DirectX 11 a třeba to časem CD Projekt Red opraví.

Testovací scenérie, kterou využívám je stejná jako dříve, jen vše zaznamenávám přes CapFrameX. Testovací scénář je pak poměrně jednoduchý, testuji v rámci datadisku Blood and Wine v malebném skoro až Monty Pythonovském Toussaintu. Na náměstí naskočím na Plotku, která se spawnuje skoro až náhodně a poté se cvalem projedu až do paláce, kde pak z koně seskočím a přeskočím zábradlí zpět do města. Nejedná se tedy o nějaké bojové nasazení, spíše takovou prohlídku městem. Nevýhodou je, že různí občané města se generují víceméně náhodně, takže každý test může vyrobit trochu jiné výsledky.

 

DirectX 11

Začneme tedy s API, které CD Projekt Red doporučuje pro starší počítače, osobně Zaklínače 3 preferuji v tomto režimu, jelikož je hra stabilní a funkční. Využívám preset Ultra s FXAA a bez Hairworks. V DX11 není možné zapnout raytracing. Toto nastavení je velmi podobné tomu, jak jsem hru testoval dříve, nicméně i tak jsem všechny dříve testované karty otestoval pro jistotu znovu.

V DirecX 11 režimu si vede ASUS TUF A16 Advantage Edition použitelně, ale překvapivě nepřekonává starší HP OMEN s RX 6650M.

graph-6

 Ve 1440p rozlišení je hra o něco náročnější, MSI Raider 18 HX je nadále na druhém místě.

graph-7

V UHD rozlišení je MSI Raider 18 HX nejrychlejší.

graph-20

 

DirectX 12

V moderním API DirectX 12 je možné narazit na problém, kdy hra občas spadne. Já jsem narazil jen na podivný problém, kdy po několika vteřinách hraní hra vždy spadla s Radeonem RX 7900 XT, zajímavé je, že tento problém se neobjevil se staršími Radeony. Využívám preset Ultra+ s TAAU, Hairworks a raytracing nechávám vypnutý.

V DirectX 12 je se situace mění, výkon je značně horší, než v DirectX 11 režimu, ale ZBooku to nějak výrazně nepomůže, daří se překonat průměrných 60 FPS.

graph-9

 Ve 1440p rozlišení je hra opět náročnější, ale hra je pořád hratelná.

graph-10

V UHD rozlišení je nejrychlejší opět MSI Raider 18 HX.

graph-21

 

DirectX 12 a raytracing + Frame Generation

I tento test probíhá s API DirectX 12, ale aby toho nebylo málo tak k Ultra+ presetu využívám ještě zapnutý raytracing, konkrétně jen volbu Global Illumination, ostatní volby jsem nechal vypnuté díky různým bugům, artefaktům a negativním dopadům na výkon. Je dost možné, že tuto sekci budu muset opět přetestovat, pokud to CD Projekt Red někdy opraví.

V 1080p je kupodivu opět nejrychlejší MSI Raider 18 HX .

graph-12

Při použití 1440p rozlišení dojde k masivnímu propadu ve výkonu, MSI Raider 18 HX  je nadále nejrychlejší.

graph-14

V UHD rozlišení je MSI Raider 18 HX  zatím jediný.

graph-22

Karel "Karáš Svorka" Svoboda (Google+)

Pesíci dělají chro. Je potřeba vysumýšovat chrochták.

VGA Legacy MKIII

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku RECENZE: MSI Raider 18 HX A14V - je libo 3840x2400 miniLED displej a RTX 4090?

Pondělí, 10 Červen 2024 - 23:47 | Karáš Svorka | Přijde mi to jako specifikum tohoto notebooku,...
Pondělí, 10 Červen 2024 - 18:43 | WIFT | Zaje**nej Microsoft! Kvůli nesmyslným k**otinám...
Pondělí, 10 Červen 2024 - 18:41 | Karáš Svorka | To byla spíš taková hypotéza, osobně si myslím,...
Pondělí, 10 Červen 2024 - 14:46 | Karáš Svorka | Přijde mi, že Titan 18HX se moc zásadně neliší,...
Pondělí, 10 Červen 2024 - 13:01 | Karáš Svorka | Maximálně 16 vláken umí ten starý ffmpeg, ten...
Pondělí, 10 Červen 2024 - 11:43 | kypec | Neboj, to zhebne až po 2 letech a 2 měsících, po...
Pondělí, 10 Červen 2024 - 11:18 | ventYl | Ano, preto som vypichol prave tento test, ked je...
Neděle, 9 Červen 2024 - 13:29 | danieel | ja bych klidne uvital jeste tabulku srovnani...
Neděle, 9 Červen 2024 - 13:27 | danieel | ad: > Napadlo mě, zda tam nefiguruje fakt, že...
Sobota, 8 Červen 2024 - 13:33 | dawe | Jj jenom viko je kovové jo nabiji tento asus...

Zobrazit diskusi