Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Jaký je rozdíl mezi Radeon Image Sharpening a Fidelity FX a co vlastně přinášejí

S generací Navi přišlo několik nových technologií, kterými si uživatel může vylepšit kvalitu obrazu, má-li zájem. Otázky vyvolávají dvě z nich, tak si stručně vysvětlíme, jaký je mezi nimi rozdíl…

V prezentacích Navi / Radeonů RX 5700 (XT) padla zmínka o funkci Fidelity FX CAS a dále o funkci Radeon Image Sharpening. Obě byly popsané podobně - jako algoritmus, který zvyšuje ostrost adaptivní úpravou mikrokontrastu a volitelně umožňuje upscaling obrazu.

Než si řekneme, v čem je rozdíl, zastavíme se krátce u toho, v čem rozdíl není. Jádrem obou technologií je tatáž technologie, jejíž základní algoritmus vyvinul Timothy Lottes. Jde o téhož člověka, který před 10 lety vyvinul anti-aliasing FXAA. Algoritmus doostřuje obraz adaptivním způsobem, to znamená, že oblasti, které jsou ostré, ponechává beze změny a oblasti, které jsou neostré, upraví. Nejde jen o možnosti „ano / ne“, ale míra doostření je plynule závislá na míře neostrosti vstupního obrazu. Volitelný upscaling pak s použitím dalšího algoritmu zvětší obraz na nativní rozlišení monitoru, takže umožňuje např. rendering v 2560×1440 zobrazovaný na 4k monitoru v nativním rozlišení. Algoritmus pro zvětšování dosahuje výrazně lepších výsledků (co do ostrosti a detailu) než třeba bikubický filtr nebo Catmull–Rom.

Rozdíl mezi Fidelity FX CAS (Contrast Adaptive Sharpening) a Radeon Image Sharpening spočívá v tom, že první technologie je jako Open Source přístupná vývojářům her, kteří ji mohou integrovat do hry a nabídnout ovládací rozhraní v nastavení hry. Druhá technologie je implementovaná v ovladačích Radeon Software a lze jí zapnout v ovladačích Radeonů RX 5700 pro libovolnou DX9, DX12 a Vulkan hru.

Praktické rozdíly už vyplývají samy: Fidelity FX CAS si z nastavení hry může zapnout uživatel libovolné moderní grafické karty, ovšem jen ve hře, která jej podporuje. Radeon Image Sharpening si může zapnout uživatel Radeonu RX 5700 v libovolné DX9/DX12/Vulkan hře z ovládacího panelu grafiky. Drobný rozdíl spočívá v tom, že v případě implementace ze strany autora hry (Fidelity FX CAS) může tato osoba rozhodnout, že bude efekt použit pouze na určité prvky nebo pouze jím žádaným způsobem. Pokud hra podporuje Fidelity FX CAS a je aktivován, automaticky zakáže Radeon Image Sharpening, aby nebyl efekt duplikován.

Zajímavostí je, že tato technologie je jednou z posledních, na jejíž implementaci pracoval Ryszard Sommefeldt.

Implementace RIS / CAS je velmi nenáročná na výkon hardwaru, na Navi zabere méně než 100 mikrosekund, takže při běžných herních FPS dochází k propadu výkonu o 0-2 %. Při zvětšení obrazu na nativní rozlišení monitoru závisí výkon na více faktorech, především na kombinaci vstupního a výstupního rozlišení.

Podle testu od EposVox nabízí kombinace 2560×1440 s CAS na 4k v PUBG 2× vyšší výkon než nativní rendering ve 4k. Autoři testu hodnotí vizuální kvalitu kladně s tím, že rozdíly mezi CAS a nativním 4k je potřeba hledat ve statických scénách; v pohybu prý vidět nejsou.

Jde tak o výbornou alternativu k DLSS upscalingu od Nvidie, který je dostupný jen majitelům GeForce RTX, jen v podporovaných hrách a jen pro konkrétní kombinace rozlišení. Fidelity FX CAS mohou využít všichni hráči touto technologií vybavené hry a Radeon Image Sharpening mohou zase využít všichni uživatelé Radeonu RX 5700.

Technologické detaily najdete v oficiální prezentaci (54 MB, .pptx).

Zdroje: 

Diskuse ke článku Jaký je rozdíl mezi Radeon Image Sharpening a Fidelity FX a co vlastně přinášejí

Sobota, 13 Červenec 2019 - 22:44 | Marek Moravčík | Myslím, že to nie je dobré porovnanie. RTX 2060...
Sobota, 13 Červenec 2019 - 22:32 | Marek Moravčík | "Eh? Spustitelny kod? To jako ze si ze hry...
Pátek, 12 Červenec 2019 - 16:56 | Tom | když už pořád vrtáš do GTX vs RTX tak mi ukaž...
Pátek, 12 Červenec 2019 - 16:46 | Mali | Mimochodem... "Shader" se pouziva pro...
Pátek, 12 Červenec 2019 - 16:34 | Tom | tak už ti doufám došlo, že dávat příklad anti-...
Pátek, 12 Červenec 2019 - 16:22 | Tom | - potvrzuješ, akorát to co jsem napsal dříve...
Pátek, 12 Červenec 2019 - 15:48 | Mali | "Zatiaľčo na stream procesoroch musíš...
Pátek, 12 Červenec 2019 - 15:11 | Marek Moravčík | Bola to samozrejme irónia. Proprietárne...
Pátek, 12 Červenec 2019 - 14:49 | Marek Moravčík | Nevyhýbam sa GS vs FS. FS je jednoznačne dobrý...
Pátek, 12 Červenec 2019 - 14:26 | Mali | Ty fakt neumis cist... Doostreni obrazu je...

Zobrazit diskusi