Ryszard Sommefeldt z AMD potvrdil 64 ROP pro Radeon VII / Vega 20
Po ohlášení Radeonu VII byl zveřejněn počet stream-procesorů, počet texturovacích jednotek, šířka sběrnice i kapacita paměti a její takty. Lisa Su na pódiu ani PDF prezentace nezmínily počet ROP jednotek, což by samo o sobě nebylo ještě tak překvapivé. Překvapivější bylo, že Anandtech ve svém článku uvedl hodnotu 128 a to nejen jako cifru v tabulce, ale i v textu. Komentář obsahoval výslovně pasáž o zvýšení počtu ROP z 64 na 128, takže bylo jasné, že nejde o překlep nebo copy / paste chybu.
Radeon RX Vega 56 | Radeon RX Vega 64 | Radeon Vega FE | Radeon VII | |||
---|---|---|---|---|---|---|
GPU | Vega 10 12,5 miliard tranzistorů | Vega 20 13,2 mld. tr. | ||||
Plocha jádra | 484 mm² | 331 mm² | ||||
Výrobní proces | 14nm LPP GlobalFoundries | 7nm TSMC | ||||
Architektura | Vega / GCN 5 | |||||
Frekvence (základ / boost) | 1156 MHz 1471 MHz | 1247 MHz 1546 MHz | 1406 MHz 1677 MHz | 1382 MHz 1600 MHz | 1450 MHz 1750 MHz / 1800 MHz | |
SPs | 3584 | 4096 | 4096 | 3840 | ||
TMUs | 224 | 256 | 256 | 240 | ||
ROPs | 64 | 64 | 64 | 64 | ||
FP32 (TFLOPS) | 10,5 | 12,7 | 13,7 | 13,1 | 13,8 | |
FP16 (TFLOPS) | 21,1 | 25,3 | 27,5 | 26,2 | 27,6 | |
Paměti | 8 GB | 8 GB | 16 GB 2048bit HBM2 | 16 GB | ||
Frekvence pamětí | 1600 MHz | 1888 MHz | 1887 MHz | 2 GHz | ||
Dat. propustnost | 410 GB/s | 483 GB/s | 483 GB/s | 1024 GB/s | ||
TGP | 165 W | 220 W | ? | ? | ? | ? |
TDP / TBP | 210 W | 295 W | 345 W | 300 W | 375 W | ? |
Napájení | ? | 8+8 pin | 8+8 pin | 8+8 pin | ||
Výstupy | HDMI 2.0b 3× DP 1.4 | HDMI 2.0b | HDMI 2.0b | HDMI | ||
TrueAudio | Next | Next | Next | Next | ||
XDMA CF | ||||||
FreeSync | ||||||
Rozhraní | PCIe 3.0 ×16 | PCIe 3.0 ×16 | PCIe 3.0 ×16 | PCIe 3.0 ×16 | ||
API | DirectX 12 | DirectX 12 | DirectX 12 | DirectX 12 | ||
Vydání | 30. 7. 2017 září 2017 | 30. 7. 2017 14. 8. 2017 | 16. 5. 2017 27. 6. 2017 | 7. 2. 2019 | ||
Chlazení | vzduch. | vzduch. | vodní | vzduch. | vodní | vzduch |
Cena | $399 $499 pack | $499 $599 pack | $699 pack | $999 | $1499 | $699 |
Přes to, že informaci zveřejnil Anandtech, který občas mívá k dispozici interní informace, na mě situace nepůsobila zcela přesvědčivě a po zhodnocení všech pro i proti jsem ve článku o vydání Radeonu VII tyto informace uvedl jako nejasné, neověřené.
Na jedné straně (tedy na straně 128 ROP) stál Anandtech. Dále italský Tom'sHardware, který sice svůj článek vydal asi půl hodiny po Anandtechu (a mohl tedy údaj převzít), ale obsah se i s ohledem na odlišné fotografie ve článku (patrně vlastní) jako převzatý nejevil. Mezi tím mi přišla odpověď od PR zástupce AMD, podle kterého údaj o ROP AMD zatím nezveřejnila. Jinými slovy teprve měl být zveřejněn. I to samo o sobě by dávalo smysl spíše v případě, že by čip skutečně obsahoval 128 aktivních ROP jednotek. Jaký by měla AMD důvod nezveřejňovat očekávaných 64?
Na straně druhé (tedy variantě 64 ROP) stálo především minimální navýšení v počtu tranzistorů mezi jádry Vega 10 a Vega 20. Bylo by možné zvýšit počet ROP o 64 (včetně souvisejících úprav), aniž by se počet tranzistorů nezvýšil o desítky procent? Existuje například precedens, kdy AMD více než zdvojnásobila unifikované jádro GPU a počet tranzistorů přitom nijak extrémně nestoupl (R600 -> RV770). To s sebou ale neslo širší úpravy architektury, na kterých bylo možné nějaké tranzistory ušetřit. Otázkou tedy bylo: Mohlo by k významnějšímu zásahu dojít v rámci jedné generace architektury? Od vydání Vega 10 uplynul více než rok a půl, což není právě málo. Indicií pro 64 ROP bylo např. v úvodu zobrazené schéma čipu Vega 20, jenže do jaké míry se dalo brát vážně, byla otázka. Podobné schéma pro Vega 10 totiž obsahovalo chybu právě v počtu ROP, kterých namísto 64 zobrazovalo jen 48.
Pro i proti tedy byla poměrně vyvážená. Další indicií byly zveřejněné výkonnostní výsledky Radeon VII. Nárůst výkonu mezi Radeon RX Vega 64 (64 ROP) a Radeon VII se blížil 30 %. K tomu se nabízelo srovnání: Když AMD vydala Radeon R9 290X s 64 ROP, zvyšoval oproti Radeonu R9 280X / HD 7970 GHz Ed. (32 ROP) výkon rovněž zhruba o 30 %. Výkonnostní výsledky tedy nebyly v rozporu s možností 128 ROP na Radeonu VII, ovšem zároveň počet 128 ROP výslovně nepotvrzovaly, protože k nárůstu výkonu mohlo dojít i jiným způsobem.
Nakonec se na diskusním fóru webu Beyond 3D ozval jeho někdejší administrátor Ryszard Sommefeldt, který v současnosti pracuje v AMD (můžete si ho pamatovat jako někdejšího autora recenzí grafických karet z webů Hexus, The Register a Beyond 3D) a konstatoval, že Vega VII podporuje na úrovni RBE (tj. ROP) 64 pixelů za takt a nikoli 128 pixelů za takt, jinými slovy nese 64 ROP.
Zůstává tedy otázka, co stojí za navýšením výkonu Vega VII oproti Radeon RX Vega 64 o téměř 30 %. Aritmetický a texturovací výkon totiž stoupl asi o 6 % a fillrate stoupl o 13-16 %. Nic z toho nemůže vysvětlit nárůst výkonu vyšší než ~15 %. Výrazně stoupla datová propustnost, jenže u Radeonu RX Vega 64 při přetaktování pamětí nedocházelo k nijak dramatickému nárůstu výkonu, takže se nezdá, že by zvýšená paměťová propustnost sama o sobě mohla výkon posunout téměř o třetinu. Pokud tedy neúřadoval ani vyšší počet ROP (protože zkrátka vyšší není), pak se na čipu Vega 20 muselo oproti Vega 10 změnit ještě něco, o čem prozatím nevíme.
Položit bychom si mohli i otázku, kde vlastně vzal Anandtech informaci o 128 ROP.