Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Stačí Athlon 200GE pro nenáročné hraní?

AMD vydala Athlon 200GE, konkurenci Celeronům a Pentiím, procesorům nejnižší cenové relace. Bonusem je ~2× vyšší herní výkon. Stačí to?

Athlon 200GE disponuje integrovaným grafickým jádrem generace Vega. Jde o Radeon Vega 3, tedy Radeon se 3 CU (×64 stream-procesorů) architektury Vega, tzn. 192 stream-procesorů a 12 texturovacích jednotek. Asi nebude třeba sáhodlouze dokazovat, že i nejslabší Vega je výrazně rychlejší než integrované grafiky Intelu. Jde spíš o to, jestli je výkon takový, aby byl pro nějakou skupinu uživatelů použitelný, respektive aby byl použitelný tam, kde integrovaný Intel použitelný není a představoval tedy konkrétní konkurenční výhodu a smysl pro zákazníka.

Právě to se rozhodl otestovat provozovatel YouTube kanálu NJ Tech. Herní výkon Athlonu 200GE srovnal s herním výkonem Pentia G5400. Při rozlišení 720p a obvykle nízkých detailech dospěl k následujícícm výsledkům:

 Athlon 200GEPentium G5400rozdíl
-průměr1% min.průměr1% min.
-
Wolfenstein 238 FPS29 FPS17 FPS10 FPS+124 %
SW Battlefront 244 FPS34 FPS19 FPS9 FPS+132 %
Fortnite Battle Royal45 FPS34 FPS27 FPS15 FPS+67 %
PlayerUnknown's: BG28 FPS15 FPS14 FPS6 FPS+100 %
Battlefield 142 FPS30 FPS21 FPS10 FPS+100 %
Grand Theft Auto 550 FPS34 FPS30 FPS13 FPS+67 %
Rainbow Six Siege51 FPS39 FPS28 FPS20 FPS+82 %
Overwatch53 FPS37 FPS30 FPS17 FPS+77 %
Rocket League59 FPS45 FPS34 FPS20 FPS+74 %
Dota 253 FPS37 FPS32 FPS15 FPS+66 %
World of Tanks74 FPS55 FPS45 FPS28 FPS+64 %
CS: GO86 FPS47 FPS58 FPS35 FPS+48 %

V průměrných FPS je Athlon o 83 % rychlejší než Pentium, v minimech je dokonce o 143 % lepší. To je ale nepodstatné až do okamžiku, kdy lze říct, že FPS jsou dostatečné alespoň pro nenáročného hráče. To si můžeme definovat buďto hranicí 35 FPS (tedy polovina obnovovací frekvence 60Hz s malou rezervou, aby více než polovina herního času byla synchronizována na 30 FPS a nikoli na 20 FPS), případně FPS (opět o nějakou hodnotu) vyššími než je minimum pro FreeSync použitého monitoru.

Několik grafů z testu NJ Tech (kompletní test najdete ve videu níže)

V prvním - méně náročném - případě (tzn. FPS 35+) vyhovuje Athlon 200GE v 11 případech z 12. Na PlayerUnknown's: BattleGround nestačí. Pentium G5400 by pak stačilo na 2 hry z 12.

Ve druhém případě - FreeSync - to bude náročnější. Musíme totiž zohlednit, že uživatel levného procesoru nebude mít high-endový monitor s širokým rozhsahem obnovovacích frekvencí, ale spíš modely, jejichž ceny se pohybují kolem 3000 Kč, kde jsou nejnižší podporované frekvence relativně vysoké. Například:

  • Samsung S24F350: 56 Hz
  • Iiyama G-Master GE2288HS: 55 Hz
  • Acer KG221Q: 55 Hz
  • Philips 246E9QJAB: 50 Hz
  • Lenovo L22e-20: 49 Hz
  • Lenovo L24e-20: 49 Hz
  • Acer KG241Qbmiix: 48 Hz
  • HP 22f: 48 Hz
  • ViewSonic VX2457mhd: 47 Hz
  • Viewsonic VX2257MHD: 47 Hz
  • AOC G2260VWQ: 47 Hz

Tolik pro ilustraci situace v daném cenovém segmentu stačí (modelů samozřejmě existuje více). Modely začínající na méně než 50 Hz jsou spíše o 2-3 stovky dražší než modely ze začátku seznamu. Pokud bychom tedy použili například některý z modelů začínající na 47 Hz, pak by pro zajištění toho, aby většina herního času spadala do FreeSync rozsahu monitoru, bylo potřeba, aby grafický výkon stačil na alespoň 50 FPS. Čehož Athlon 200GE dosahuje u 7 her z 12.

Lze tedy říct, že s odřenýma ušima Athlon 200GE v 720p a nízkých detailech stačí nenáročnému hráči na hraní s v-sync s 60 Hz monitorem při výsledných 30 FPS ve většině her, případně na hraní s FreeSync s monitorem začínajícím na 47 Hz v nadpoloviční většině her. Samozřejmě varianta s FreeSync poskytne nesrovnatelně plynulejší obraz, ovšem jen v cca 60 % testovaných her. V ostatních hrách se do FreeSync rozsahu vejde jen méně než polovina herního času.

Moje osobní doporučení by tedy bylo počkat na parametry Athlonu 220GE a 240GE, které mají vyjít ve čtvrtém kvartálu. Pokud nabídnou výkonnější integrovanou grafiku, pak jim dát přednost. Athlon 200GE, byť může být pro velmi nenáročného hráče použitelný, je již téměř na hraně, takže i malý posun ve výkonu u lepších modelů může přinést velký posun ve výsledném herním komfortu. O $55 Athlonu 200GE lze ale bez ohledu na to říct, že za dané peníze žádné jiné řešení vyšší (a dokonce ani podobný) grafický výkon nenabídne.

Diskuse ke článku Stačí Athlon 200GE pro nenáročné hraní?

Sobota, 29 Září 2018 - 16:10 | Gath G | "To je jen jeden omezený benchmark. V praxi...
Čtvrtek, 27 Září 2018 - 14:48 | Tom | dost lidi prave vyuziva NTB ci PC i k prehravani...
Čtvrtek, 27 Září 2018 - 12:17 | JirkaK | spíše to bude sloužit jako počítač do domácnosti...
Čtvrtek, 27 Září 2018 - 12:16 | JirkaK | A licence W7 byla levná? Co pamatuji tak W7 v OEM...
Čtvrtek, 27 Září 2018 - 11:55 | JirkaK | Otázkou je co je stuttering, ten se projevuje...
Čtvrtek, 27 Září 2018 - 11:42 | JirkaK | Ano je to mod který udělá CAP na refresh monitoru...
Čtvrtek, 27 Září 2018 - 11:36 | JirkaK | Jakmile vypnu VSync, tak tearing budu mít v...
Čtvrtek, 27 Září 2018 - 11:34 | JirkaK | Pokud bude 144Hz monitor a hra poběží stabilně...
Čtvrtek, 27 Září 2018 - 10:30 | tomas-marny_1_2_3_4 | a toto se vám někdy stalo? nebo si to cucáte z...
Čtvrtek, 27 Září 2018 - 09:58 | mejla | Pokud jsem to správně pochopil, licence ještě...

Zobrazit diskusi