Testujeme akceleraci 4K H.264 videí na integrovaných grafikách
Kapitoly článků
Se 4K videi to může dopadnout stejně jako s FullHD. Zpočátku zatracováno ve smyslu „kdo to využije?“, dnes lehce dostupný mainstream. Jak asi víte, 4K televizory (resp. UHD, ale protože UHD považuji za zpitomělost, budu používat termín 4K) se nám již na trhu objevují, sice za naprosto děsivé ceny jako půl míče a podobně, ale objevují. Asi nebudeme moc přehánět, když řekneme, že se jednoho dne dostanou tyto ceny na lidovou úroveň, nicméně proč se na přehrávání 4K videí po stránce hardwaru, který k takovému zobrazovadlu připojíte, nepřipravit již nyní?
Proč, když nemáte 4K zobrazovadlo? Klidně to můžete brát tak, že není úplně nutné mít na 4K video 4K zobrazovadlo. Není to sice ideální situace, ale nastat může – může se k vám dostat video ve 4K rozlišení (existuje takto zpracovaný např. krátký film Sintel: příběh draka) a vy si jej budete chtít přehrát alespoň ve FullHD (teď samozřejmě pomíjíme, že smysluplného obsahu ve 4K je jak šafránu, ale to se časem změní). V tu chvíli ovšem nemůžete spoléhat na sílu sestavy, která zvládá FullHD, jen proto, že větší zobrazovadlo nemáte. Video se totiž musí dekódovat ze 4K a do FullHD pak jen zmenšit pro zobrazení. Stejně tedy budete potřebovat hardware, který si se 4K videem poradí.
A protože podle mého názoru do HTPC sestavy, pokud jde o grafiku, nepatří nic víc než grafika integrovaná, zaměříme se právě na grafiky integrované. V závěru testu VIA QuadCore L4700E od „Tralaláka“ nám něco naznačovalo, že čipset VIA VX11H umí akcelerovat přehrávání 4K videí, což bylo samo o sobě dostatečnou inspirací k tomuto testu jako celku. Protože „Tralalák“ nám desku na test poslal, proklepli jsme u VX11H jak FullHD, tak právě 4K. Grafika VIA/S3 Chrome 640/645, kterou tento čipset obsahuje, sice není integrovaná v procesoru jako u Intelu a AMD, ale VIA to zatím lépe neumí a i tak se o integrovanou grafiku jedná. A především: VIA/S3 Chrome 640/645 v čipsetu VIA VX11H je momentálně to nejlepší, co kdy na poli integrovaných grafik z VIA/S3 vypadlo.
Bohužel se nám zatím nepoštěstilo sehnat sestavu AMD s procesorem Trinity, což je zase to nejlepší, co kdy vypadlo na poli integrovaných grafik z AMD, takže jsme museli vzít zavděk alespoň platformou s procesorem Llano. Grafika v Llano a Trinity by se však, pokud jde o akceleraci přehrávání H.264 videí, nijak zásadně lišit neměla (UVD 3 vs. UVD 3.2). Jakmile/pokud se nám podaří dostat Trinity do rukou, samozřejmě to vyzkoušíme. Momentálně si ale budeme hrát s „lanem“.
Aktualizováno: na konci článku najdete odkaz na tentýž test s AMD Trinity.
A samozřejmě do třetice Intel, kde jsem na test použil svůj vlastní notebook s procesorem Ivy Bridge a integrovanou grafikou Intel HD Graphics 4000. Je tam sice přes Optimus ještě nějaká mrzká naprosto zbytečná GeForcka, ale tou se vůbec zabývat nebudeme. Jednak není integrovaná, jen tam překáží (a paradoxně snižuje cenu notebooku) a především jde o „starou“ architekturu Fermi přeznačenou do řady GeForce 600M, přičemž se vůbec nic nestane, když vám prozradím, že FullHD video zvládá (to zvládala už integrovaná GeForce 9300 alias ION), zatímco 4K video nikoli.
(Pozn.: sice existují dekodéry využívající CUDA, ale to považuji osobně za drbání se levou nohou za pravým uchem a navíc mi to nepřijde příliš efektivní. Co do spotřeby je asi plus mínus jedno, jestli dře procesor, nebo místo něj dře svými CUDA jádry grafika. V tomto testu řeším pouze nativní schopnosti grafiky, přesněji řečeno jejich dedikované obvody určené právě pro akceleraci přehrávání videa, tedy u Intelu ClearVideo, u AMD UVD a u VIA Chromotion Engine. U Nvidie by bylo ekvivalentem PureVideo HD, nikoli CUDA jádra, přičemž PureVideo HD v Keplerovi by 4K videa prý zvládat mělo, bohužel tuto grafiku na vyzkoušení nemám, ale stejně jako u AMD – jakmile/když se mi ji podaří sehnat, vyzkouším).
Samsung Demo - Oceanic Life
Videa, která projdou testem, jsou celkem tři. První je zprofanované a široce známé Samsung Demo Oceanic Life ze série The Beauty Of Nature, což je nejspíše rip z nějakého demonstračního Blu-ray sloužícího k předvádění krás FullHD v obchodech na puštěných televizorech Samsung (Beauty Of Nature má jako celek zhruba 9 minut a kromě Oceanic Life obsahuje také Flowers, Insects a Penguin & Dolphin, mimochodem originál není zdaleka tak náročný jako překódovaný 40Mbitový Level5.1 High Profile vzorek Oceanic Life, který v testu používáme).
Toto video s 30 snímky za sekundu bude startovním vzorkem, měly by jej dnes zvládnout všechny grafiky aspirující na titul grafika schopná akcelerovat H.264 FullHD video. Ačkoli se dá vygenerovat i náročnější H.264 video, v praxi byste se neměli setkat ani s takto náročným videem a je tedy jasné, že pokud grafika zvládne toto, lze ji pro přehrávání FullHD videí bez potíží doporučit.
Life in the Garden 4k
Druhé video už bude 4K, a to dokonce „čistokrevné 4K“, tedy s rozlišením 4096×2304 bodů. Má 24 snímků za sekundu (přesněji 23,976 fps), jde samozřejmě o High Profile Level 5.1 vzorek a bylo někdy v roce 2011 staženo z YouTube coby „originální kvalita“ videa Life In The Garden (Google jej kódoval 18. 7. 2010). Jeho průměrný datový tok by měl být téměř 20 Mbit/s. Google někdy (nevíme kdy) videa, která byla na YouTube takto kvalitní, překódoval do 2K, takže 4K vzorek už na YouTube nehledejte, i jeho „originální kvalita“ je sražena na 2K.
Crowd Run 2160p UHD
Třetí video máme ve dvojím vyhotovení a v hlubinách internetu je můžete najít jako Crowd Run 2160p UHD…. Toto jsou skutečně velmi náročná videa, a to proto, že mají 50 snímků za sekundu a docela dost vysoký datový tok, jedno (CRF25) má přes 130 Mbit/s, druhé (CRF22) dokonce nějakých ~280 Mbit/s. Obě mají „tradiční UHD rozlišení“, tedy 3840×2160 bodů, a jsou bez zvuku. Délka je pouhých 10 sekund, velikostně mají několik set mega.