Test: AMD ThreadRippery 1900X, 1950X a 2920X v roce 2024
Kapitoly článků
Stellaris, občas zvaný simulátor genocidy v galatickém měřítku mnozí čtenáři jistě znají. Hra není extrémně náročná, ale díky rozsahu a množství objektů má tendence se značně zpomalovat v pozdějších částech hry.
Stellaris nemá přímo zabudovaný benchmark a hru lze bez potíží hrát i s nižší snímkovou frekvencí, jelikož je možné za běhu rychlost hry dle chuti měnit. Mnoho času člověk stráví management planet, armád, flotil a dalších věcí, kdy je pohodlnější hru zcela pozastavit a vše si v klidu rozmyslet a naklikat.
Pokud jste Stellaris nikdy nehráli, musím všechny varovat, může se stát, že hru zapnete třeba v pět hodin odpoledne a za deset minut zjistíte, že jsou asi čtyři hodiny ráno.
Stellaris sice nemá zabudovaný benchmark, ale v konzoli má příkaz one_year, ten aktuální nahranou hru spustí s nejvyšší rychlostí a po uplynutí jednoho roku uvnitř hry nám ukáže, kolik reálného času bylo potřeba pro simulaci jednoho roku. Existuje i příkaz thirty_years, což mi přijde ještě lepší, ale aktuálně nefunguje.
Testuji tedy s příkazem one_year, přičemž využívám uloženou hru, kterou připravili Stellaris nadšenci v rámci "Paradox benchmarking Initiative". Uložená hra se odehrává v roce 2300 a je viditelná celá galaxie. Samozřejmě čím lepší procesor, tím kratší doba simulace. Grafické detaily jsou nastaveny na nejnižší možné, hra je tak nenáročná na GPU a primárně zatěžuje CPU.
Ve Stellarisu aktuálně vítězí procesory Intelu, nicméně nestihl jsem přeměřit procesory jako je třeba AMD Ryzen 7 7800X3D, AMD Ryzen 7 5800X3D a nějaké Zen4/Zen5 kousky. Staré ThreadRippery se zde příliše nepředvádí a pouze 2920X překoná starší Intel Core i7-5820K.
Ze zvědavosti jsem zkusil změřit, jaká je snímková frekvence během one_year testu, RTX 4090 se zde zcela fláká, snaží se hlavně procesory.
ThreadRippery jsou zde nejpomalejší, což je očekávaný výsledek.