Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Test: AMD ThreadRippery 1900X, 1950X a 2920X v roce 2024

Zdroj: Karel Svoboda - diit.cz

Jak si vedou HEDT procesory z let 2017~2018 a jak moc brzdí GeForce RTX 4090? Na to se podíváme v tomto testu.

Zaklínač 3 je relativně stará a hra možná se divíte, proč má nově samostatnou kapitolu. Vývojářské studio CD Projekt Red dostalo výborný napád připravit Next Gen 4.0 patch pro tuto hru a nejspíše tuto úlohu zadali dvěma studentům, kteří nemají co dělat o víkendech. Jinak si nedovedu takto zpackané vydání vysvětlit.

Jednou hlavních novinek tohoto patche je podpora DirectX 12, nějaké zlepšení detailů, raytracingu a mnoho dalšího. Pokud máte Steam verzi, bude Vás nyní vždy vítat Red Launcher namísto přímého spuštění hry.

To samo o sobě není problematické, ale po vydání patche měla hra tunu problémů, hlavně v DirectX 12 režimu a ještě více po zapnutí raytracingu. Některé problémy navíc nejsou vyřešeny. Já jsem se pustil do testování krátce po vydání toho patche nové generace a během prosince vyšly rovnou dva hotfixy.

Problémů je celá řada, v DirectX 12 režimu je typicky o něco horší výkon, ale zároveň máme nové možnosti grafických detailů a tak v DX12 testuji v režimu Ultra+. Nejproblémovější je raytracing, na GeForce RTX 3080 jsem místy získal třeba jen 7-10 FPS a hru dokáže vytrolovat to, že nahraji uloženou hru či snížím rozlišení. Jednoduše dojde k brutálnímu propadu výkonu, toto je problém na Radeonech i GeForce kartách.

Dále můžete vidět na screenshotech různé vtipné artefakty, místy jsem narazil na blikající textury a skoro jsem si připadal jako nějaký beta tester. Toto je samozřejmě velmi frustrující, ale co se dá dělat.

Rozhodl jsem se tak hru testovat ve dvou režimech, v DirectX 11 režimu, kde se snažím napodobit nastavení, jaké jsem využíval dříve, tedy preset Ultra s FXAA. Dále pak testuji hru v DirectX 12 režimu s presetem Ultra+ a TAAU. Poslední nastavení je taktéž DirectX 12, ale se zapnutým DLSS a Frame Generation, pouze v UHD rozlišení, kde to dává největší smysl.

Celkově vnímám tento Next-Gen patch jako zklamání, raytracing se chová velmi podivně a v DirectX 12 režimu hra občas crashne. Osobně bych tak zatím hrál suše v DirectX 11 a třeba to časem CD Projekt Red opraví.

Testovací scenérie, kterou využívám je stejná jako dříve, jen vše zaznamenávám přes CapFrameX. Testovací scénář je pak poměrně jednoduchý, testuji v rámci datadisku Blood and Wine v malebném skoro až Monty Pythonovském Toussaintu. Na náměstí naskočím na Plotku, která se spawnuje skoro až náhodně a poté se cvalem projedu až do paláce, kde pak z koně seskočím a přeskočím zábradlí zpět do města. Nejedná se tedy o nějaké bojové nasazení, spíše takovou prohlídku městem. Nevýhodou je, že různí občané města se generují víceméně náhodně, takže každý test může vyrobit trochu jiné výsledky.

 

DirectX 11

Začneme tedy s API, které CD Projekt Red doporučuje pro starší počítače, osobně Zaklínače 3 preferuji v tomto režimu, jelikož je hra stabilní a funkční. Využívám preset Ultra s FXAA a bez Hairworks. V DX11 není možné zapnout raytracing.

V 1080p rozlišení je nejrychlejší AMD Ryzen 7 7800X3D, přičemž ThreadRippery zde zvládají překonat Zen/Zen+ procesory.

graph-6

Po přepnutí do 1440p rozlišení se situace opakuje.

graph-7

V UHD rozlišení se ThreadRipperům příliš nedaří.

graph-8

 

DirectX 12

V moderním API DirectX 12 je možné narazit na problém, kdy hra občas spadne. Já jsem narazil jen na podivný problém, kdy po několika vteřinách hraní hra vždy spadla s Radeonem RX 7900 XT, zajímavé je, že tento problém se neobjevil se staršími Radeony. Využívám preset Ultra+ s TAAU, Hairworks a raytracing nechávám vypnutý.

V DirectX 12 je RTX 4090 zatížena o něco více, ale i tak se naplno projeví jen ve 4K rozlišení, výkon je zde celkově nižší oproti DX11 verzi.

ThreadRippery se drží překvapivě blízko Zen2 a Zen3 procesorů bez 3D cache.

graph-9

V 1440p rozlišení se situace opakuje a ThreadRippery se drží někde veprostřed.

graph-10

Při použití UHD rozlišení se ThreadRippery nadále potulují v blízkosti Zen3 procesorů.

graph-11

 

I v DX12 režimu jsem zkusil DLSS Frame Generation, hra je tak hratelná na všech procesorech velmi dobře, Zen3 a novjěší procesory jsou samozřejmě rychlejší.

graph-12

Karel "Karáš Svorka" Svoboda (Google+)

Pesíci dělají chro. Je potřeba vysumýšovat chrochták.

VGA Legacy MKIII

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku Test: AMD ThreadRippery 1900X, 1950X a 2920X v roce 2024

Pátek, 20 Prosinec 2024 - 11:01 | maruširi | Když je to disk, tak ho normálně vidí. Když je to...
Čtvrtek, 19 Prosinec 2024 - 14:50 | lubo76 | Kto má tlačiareň... A autá ešte nejak chápem. Je...
Čtvrtek, 19 Prosinec 2024 - 14:46 | lubo76 | Meniť bity? Vyberiete dva, tri, štyri bity a...
Středa, 18 Prosinec 2024 - 23:49 | Lazar | Nebo ideálně 8x 5.0 a z chipsetu umět obsluhovat...
Středa, 18 Prosinec 2024 - 23:47 | Lazar | To byly asi široce nejprezentovanější comsumer...
Středa, 18 Prosinec 2024 - 23:39 | Lazar | Nebo právě naopak, že dekády pro Vás má...
Středa, 18 Prosinec 2024 - 20:25 | Karáš Svorka | Co je na tom mít koníčka a utratit za něj jen...
Středa, 18 Prosinec 2024 - 16:03 | lubo76 | Viem, že disk, ale bol som v tom, že OS/užívateľ...
Středa, 18 Prosinec 2024 - 15:29 | maruširi | Intel® Optane™ SSD 905P Series (960GB, 2.5in PCIe...
Středa, 18 Prosinec 2024 - 15:27 | maruširi | https://www.intel.com/content/www/us/en/products/...

Zobrazit diskusi