Test: GIGABYTE Radeon R9 380X G1 Gaming 4GB - sedm let stará karta v roce 2022
Kapitoly článků
Některé čtenáře doufám potěším tím, že testuji v rozlišení 1920x1200 namísto obyčejného 1920x1080, výkon v 1080p bude většinou o trochu lepší, než v 1200p.
GIGABYTE Radeon R9 380X G1 Gaming 4GB nabízí výkon lehce nad starším Radeonem R9 280X, ale neplatí to vždy, v některých hrách se totiž projevuje vyšší taktovací frekvence GPU a širší sběrnice paměťového řadiče, včetně rychlejších pamětí.
CSGO je stálicí v herních testech, na moderním hardware běží bez potíží na dostatečné množství obrázků za vteřinu. Source engine má standardně zapnutý limit 300 FPS, který testovací mapa FPS Benchmark vypíná.
GTA V je podobně jako CSGO stálicí, která není zrovna skvěle optimalizovaná a pozlobí i moderní hardware. Testuji víceméně na ultra detaily, nicméně anti aliasing mám zapnutý pouze FXAA, jelikož MSAA má příliš velký dopad na výkon.
Deus Ex Mankind Divided je takové mé Crysis, i na velmi výkonném hardware běží špatně, zda se jedná o nekvalitní optimalizaci, to nechám koňovi, ten má větší hlavu a víc ví. Hra je velmi náročná po zapnutí MSAA, takže testuji s vypnutým MSAA.
Shadow of the Tomb Raider je poměrně oblíbený DX12 benchmark, osobně jsem nahrál přes 50 hodin benchmarkování, hru samotnou vlastně nikoliv. Testuji s presetem Medium bez antialiasingu a také preset Highest s SMAA, aby měly slabší grafiky alespoň trochu šanci.
Witcher 3 Wild Hunt
Zaklínač Geralt pořád žije, přestože se jedná o hru z roku 2015, je pořád relevantní, mnoho lidí navíc W3 ani nezaplo a tak je může zajímat jak hra běhá na novějším hardwaru. Testoval jsem na maximální detaily, přičemž jsem vypnul NVIDIA Hairworks. Testovací scénář je pak poměrně jednoduchý, testuji v rámci datadisku Blood and Wine v malebném skoro až Monty Pythonovském Toussaintu. Na náměstí naskočím na Płotku, která se spawnuje skoro až náhodně a poté se cvalem projedu až do paláce, kde pak z koně seskočím a přeskočím zábradlí zpět do města. Nejedná se tedy o nějaké bojové nasazení, spíše takovou prohlídku městem. Nevýhodou je, že různí občané města se generují víceméně náhodně, takže každý test může vyrobit trochu jiné výsledky. Nově v této hře používám program CapFrameX, jedná se o velmi mocný nástroj na monitoring a měření frametimes i FPS. Nově tak v grafech uvádím pouze průměrné FPS, 1% Lows a 0,1% Lows a zároveň i screenshot ze samotného CapFrameX, kde je hezky vidět průběh frametimes pro testovanou kartu.
Nedávno jsem přidal i test využívající střední detaily, abych dal slabším grafikám lepší šanci, ale zatím jsem nestihl otestovat všechny slabší grafiky.
Metro Exodus má v sobě zabudovaný benchmark, uvádím tedy průměrné FPS, které benchmark na konci vyplivne. Využívám presety Normal a Ultra bez ray tracingu, Ultra preset je možná trochu moc maso, jelikož zatopí slabším kartám poměrně značně.
Radeon R9 380X zde překonává dokonce i GeForce GTX 1050 Ti.
Nesmí chybět DOOM Eternal, ten běží naprosto skvěle téměř na čemkoliv, velmi dobře využívá procesorová jádra/vlákna a využívá API Vulkan snad v maximální možné kapacitě. Testuji v podobným stylem jako u notebooků, proběhnu tedy první část Supergore Nest podobně jako na videu, ale většinou z lenosti používám BFG-9000 pro rychlejší čištění, přičemž rozhazuji granáty kolem pro další extra efekty. Výsledky tak berte s jistou dávkou soli, některé jiné úrovně mohou být náročnější, nebo také ne.
Bohužel DOOM Eternal potřebuje krapet více VRAM a na High preset v rozlišení 1920x1200 vyžaduje skoro celé 4GB, grafické karty s menšním množstvím paměti tak mají v tom testu smůlu a 4GB karty mají smůlu na vyšší detaily a rozlišení.
DOOM Eternal běží na Radeonu R9 380X značně lépe, než na starší R9 280X. Díky extra 1GB VRAM jsem mohl spustit i test na vysoké detaily, kde překonává alespoň GeForce GTX 1050 Ti.
Jako náhrada nějakých Wargaming her poslouží novější World of Tanks enCore benchmark s RT, jedná se o aktualizovanou verzi starého benchmarku, která přidává podporu ray tracingu, zajímavé je, že se jedná víceméně jen o RT stínů a hra nadále běží v DirectX 11 bez nutnosti podpory speciálních RT jader. Protože mě nebaví výsledky ve formě skóre, měřím výkon opět za pomoci CapFrameX programu.