Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Test: GIGABYTE Radeon R9 380X G1 Gaming 4GB - sedm let stará karta v roce 2022

Po nedávném testu Radeonu R9 280X se dnes podíváme na nástupce ve formě Radeonu R9 380X.

V této kapitole se podíváme na propustnost PCIe, jelikož se jedná o celkem žhavé téma a ve SPECviewperf 13, který testuje mnoho profesionálního CAD/CAM software.

 

Propustnost PCIe rozhraní

Většina moderních grafických karet disponuje PCIe 4.0 rozhraním, některé karty ale mají celkový počet linek nižší, osm linek čtvrté generace víceméně odpovídá šestnáci linkám třetí generace a všeobecně je možné říct, že i osm linek třetí generace je dostatečných. Čtyři PCIe linky třetí generace už mohou ubrat více výkonu, nicméně již od roku 2019 má většina nových základních desek k dispozici PCIe čtvrté generace a to i v low-endu. Nepředpokládám tak, že někdo bude osazovat velmi nové karty do velmi starého železa a pokud ano, úzké hrdlo bude zcela jistě procesor a operační paměť. Pokud budete mít k dispozici alespoň osm linek třetí generace, mělo by být vše v pořádku.

GIGABYTE Radeon R9 380X G1 Gaming 4GB má k dispozici šestnáct PCIe linek třetí generace a propustnost PCIe tomu odpovídá i v 3D Marku. Zjevně zde hraje roli i množství VRAM, protože má lepší propustnost, než Radeon R9 280X.

graph-1

V AIDA64 testu můžeme vidět propustnost bez nějaké extra 3D zátěže, jedná se o celkem rychlý test v čtení a zápisu do VRAM, kopírování se pak provádí v rámci paměti grafické karty, proto jsou zde vysoké hodnoty.

Všechny karty v testu mají rozumnou propustnost s výjimkou Radeonů RX 6500 XT a RX 460.

graph-2

Pro zajímavost jsem oddělil test propustnosti v rámci VRAM, kdy se provádí kopírovací operace jen ve VRAM samotné karty. Může to být relevantní pro nějaké specifické případy.

GIGABYTE Radeon R9 380X G1 Gaming 4GB zde má horší výkon, než starší R9 280X, což je dáno užší paměťovou sběrnicí.

graph-3

 

 

SPECviewperf 13.0 - 1920x1080

SPECviewperf 13 je užitečný nástroj, pokud chcete zjistit jak si nějaký hardware povede v profesionálních aplikací. Většina těchto aplikací využívá OpenGL a občas jsou optimalizované pro profi varianty grafických karet. Samozřejmě tento benchmark nenasimuluje veškeré možné situace, ale pro zběžný přehled celkem stačí. Nově měřím i v UHD rozlišení, jelikož to program podporuje, pro zajímavost jsem přidal i screenshoty z testovaných aplikací s nějakým krátkým popiskem, mnoho scén se velmi akčně hýbe, což na statickém obrázku není vidět.

Výkon ve SPECviewperf 13 je typicky nižší, než u Radeonu R9 280X, což mne lehce překvapilo. Dává to však nějaký smysl, testovaný Radeon R9 280X má širší paměťovou sběrnici s vyšší takt jádra i pamětí.

 

3dsmax-06 obsahuje několik testovacích scén vygenerovaných za pomoci programu 3ds Max 2016, přičemž se jedná o DirectX 11 renderer. Původní sada testů byla vyrobena pro 3ds Max 2015, testů je zde několik, na screenshotu je architektonický, dále je zde několik akčně hýbajících se viewesetů, které obsahují i děsivou obří rybu.

graph-9

 

Catia-05 viewset je vygenerovaný za pomoci programu CATIA V6 R2012, testy obsahují rendering letadel, aut a to včetně rastrového pohledu, bez stínů a tak podobně.

 
graph-10

 

Creo-02 viewset používá modely vygenerované v programech Creo 3 a Creo 4, opět zde máme různé veselé automobily ve vysoké kvalitně.

graph-11

 

Energy-02 viewset využívá open-source OpendTect sesmické vizualizační programy, jedná se o podobné techniky jako při MRI či CT, "plátky" seismických dat se převádí do 3D prostředí. Vše generované je značně tesselováno a používají se zde voxely. Tento viewset je velmi náročný a mnoho karet se zde pořádně zapotí.

graph-12

 

Maya-05 viewset je založený na programu Autodesk Maya 2017, přičemž je zde několik testů, které využívají drátěný model s 4x AA a další efekty.

graph-13

 

Medical-02 viewset reprezentuje ImageVis3D program využívající Tuvok renderer, podobně jako energy-02 se zde skládají nasnímané plátky z CT či MRI. Tento test je i celkem náročný na výkon procesoru.

graph-14

 

Showcase-02 využívá DirectX rendering a je založen na Autodesk Showcase 2013 aplikaci. Renderovaná Formule obsahuje prý osm milionů vertexů.

graph-15

 

snx-03 viewset je založen na programu Siemens PLM NX 8.0, velikost modelů je v rozpětí 7,15-8,45 milionů vertexů, přičemž se jedná primárně o rendering automobilů a některých jejich součástí, střídá se drátěný model s plně vystínovaným.

graph-16

 

sw-04 viewset reprezentuje program SolidWorks 2013 SP1, modely mají 2,1 až 21 milionů vertexů.

graph-17

 

Karel "Karáš Svorka" Svoboda (Google+)

Pesíci dělají chro. Je potřeba vysumýšovat chrochták.

VGA Legacy MKIII

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku Test: GIGABYTE Radeon R9 380X G1 Gaming 4GB - sedm let stará karta v roce 2022

Úterý, 8 Listopad 2022 - 23:52 | mirec10 | Tak akurvát pre (nižši level) socka PC :-D
Sobota, 27 Srpen 2022 - 17:24 | Kaliban | Já co v roce 2022 používám ještě starší grafiku...
Čtvrtek, 25 Srpen 2022 - 14:10 | FrankHorigan | No jasně byla to ironie. 1920x1200 fpohodě
Čtvrtek, 25 Srpen 2022 - 09:21 | Karáš Svorka | No proč ne, 16:10 je poslední roky na vzestupu a...
Čtvrtek, 25 Srpen 2022 - 08:14 | FrankHorigan | Já taky, jako druhý náhledový. Ale ruku na srdce...
Čtvrtek, 25 Srpen 2022 - 08:00 | hajčus | Tak zrovna já ho pro poměr 16:10 používám. :)
Čtvrtek, 25 Srpen 2022 - 07:57 | hajčus | No, 286 už je celkem hůře sehnatelná. A když, tak...
Středa, 24 Srpen 2022 - 19:11 | WIFT | Nejstarší AMDčko mám 80286, ve stejné desce je...
Středa, 24 Srpen 2022 - 13:21 | hajčus | Ten Phenom II X6 1100T mám už ve skříni na...
Úterý, 23 Srpen 2022 - 19:14 | Karáš Svorka | To se tam snažím postupně cpát, z těch nových je...

Zobrazit diskusi