Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

The Froblins: technologické demo

Asus Radeon HD 4850 se třemi HD 3850
Právě v tuto vteřinu skončilo embargo na zbývající informace o novém Radeonu HD 4850, jehož první testy jsme vám přinesli již minulý týden u příležitosti oficiálního představení. Dnes si tedy vše dokončíme. Podíváme se nejen na architekturu GPU jako takovou, další anatomické fotografike karty, herní a syntetické testy, ale také se budeme zabývat spotřebou, teplotami, možnostmi přetaktování, hardwarovou akcelerací videa a dalšími aspekty. Pohodlně se usaďte, druhá část recenze Radeonu HD 4850 právě začíná…

I nové Radeony jsou doprovázeny příslušným technologickým demem. Nese název The Froblins a demonstruje v plné síle tyto schopnosti:

  • DirectX 10.1
  • Tesselace
  • 4× MSAA
  • Plynulé HD rozlišení
  • HDR rendering

Cílem dema je ukázat v akci:

  • Dynamickou AI pro hledání cesty počítanou pomocí GPU
  • Rendering velkého davu postaviček s LOD
  • Tesselaci, HDR nasvícení a postprocessing
  • Efekty terénu
  • Kaskádové stíny pro rozlehlá prostředí
  • Pokročilý global illumination systém

Výpočty umělé inteligence (AI) související s hledáním cesty světem u jednotlivých postav jsou věcí, která není na první pohled příliš vidět, ale velmi přispívá k realističnosti scény. Dynamika takového davu postaviček je velmi podobná pohybu tekutin, tedy fyzikální simulaci. Matematicky se jedná o výpočet parciálních diferenciálních rovnic druhého řádu s opakováním.

ATI Radeon HD 4850 v testu: srovnání tesselace ATI Radeon HD 4850 v testu: srovnání tesselace

ATI Radeon HD 4850 v testu: srovnání tesselace ATI Radeon HD 4850 v testu: srovnání tesselace

Správu LOD (Level of Detail) má na starosti DirectX 10.1 kód, renderování froblinů zajišťuje instancing (vícenásobné renderování stejného modelu, typicky se využívá pro trávu, stromy, budovy atd.). LOD pro frobliny v nejmenší kvalitě (nejvzdálenější postavičky) znamená 900 polygonů na postavu, další krok je již 6 000 polygonů a nejvyšší kvalita znamená 1,6 miliónu polygonů. pro 20 až 25 fps si tak rendering žádá spočítání a další operace v míře zhruba 6 až 8 miliónů trojůhelníků.

ATI Radeon HD 4850 v testu: Froblini, fps

Demo přitom nové Radeony umí při 22 fps s třemi tisíci frobliny ve scéně (rozlišení neuvedeno).

Maximum detailů na jejich postavičkách zajišťuje hardwarová tesselace.

ATI Radeon HD 4850 v testu: Froblini

Každý Froblin se chová velmi realisticky s širokou škálou „dovedností“. To je řízeno velmi komplexními shadery kolem 3 200 instrukcí připadajících na každého froblina.

ATI Radeon HD 4850 v testu: Froblini, efektivita

Celková efektivita tohoto dema vůči spotřebě karty pak samozřejmě hovoří výrazně pro novou generaci GPU ATI. nVidia … ehm … DirectX 10.1 neumí (oficiální zdůvodnění známe).

Článek volně navazuje ve třetí části shrnující herní a syntetické testy, měření spotřeby, teplot a další aspekty.

David "David Ježek" Ježek

Bývalý zdejší redaktor (2005-2017), nyní diskusní rejpal.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku ATI Radeon HD 4850: technologie, architektura, HD video

Úterý, 29 Červenec 2008 - 19:39 | John Doe | Co dělat tabulky navíc poměru Performance per...
Pátek, 4 Červenec 2008 - 00:21 | Anonym | Ludia az budete mat niekto tuto kartu a bude v...
Neděle, 29 Červen 2008 - 18:28 | Anonym | tak tam wifte otestuj the witchera, esiva to...
Čtvrtek, 26 Červen 2008 - 23:28 | WIFT | >> xDx: S jinýma chladičema už ne....
Čtvrtek, 26 Červen 2008 - 22:11 | Adams Adams | uf. U Assassins Creed dostanu větší rozdíl, když...
Čtvrtek, 26 Červen 2008 - 22:02 | Anonym | A budete provádět testy i s jinýma chladičema ?...
Čtvrtek, 26 Červen 2008 - 21:28 | Anonym | kurna, rozdil mezi cislovkou a cislici je docela...
Čtvrtek, 26 Červen 2008 - 20:15 | Anonym | Dal jsem na kartu Accero a s timto pasivnim...
Čtvrtek, 26 Červen 2008 - 19:39 | Anonym | na to ze to je prvni hotfix je to bomba :) co sem...
Čtvrtek, 26 Červen 2008 - 19:22 | Anonym | ma: Nuz, existuju taki "poctivi&quot...

Zobrazit diskusi