The Froblins: technologické demo
Kapitoly článků
I nové Radeony jsou doprovázeny příslušným technologickým demem. Nese název The Froblins a demonstruje v plné síle tyto schopnosti:
- DirectX 10.1
- Tesselace
- 4× MSAA
- Plynulé HD rozlišení
- HDR rendering
Cílem dema je ukázat v akci:
- Dynamickou AI pro hledání cesty počítanou pomocí GPU
- Rendering velkého davu postaviček s LOD
- Tesselaci, HDR nasvícení a postprocessing
- Efekty terénu
- Kaskádové stíny pro rozlehlá prostředí
- Pokročilý global illumination systém
Výpočty umělé inteligence (AI) související s hledáním cesty světem u jednotlivých postav jsou věcí, která není na první pohled příliš vidět, ale velmi přispívá k realističnosti scény. Dynamika takového davu postaviček je velmi podobná pohybu tekutin, tedy fyzikální simulaci. Matematicky se jedná o výpočet parciálních diferenciálních rovnic druhého řádu s opakováním.
Správu LOD (Level of Detail) má na starosti DirectX 10.1 kód, renderování froblinů zajišťuje instancing (vícenásobné renderování stejného modelu, typicky se využívá pro trávu, stromy, budovy atd.). LOD pro frobliny v nejmenší kvalitě (nejvzdálenější postavičky) znamená 900 polygonů na postavu, další krok je již 6 000 polygonů a nejvyšší kvalita znamená 1,6 miliónu polygonů. pro 20 až 25 fps si tak rendering žádá spočítání a další operace v míře zhruba 6 až 8 miliónů trojůhelníků.
Demo přitom nové Radeony umí při 22 fps s třemi tisíci frobliny ve scéně (rozlišení neuvedeno).
Maximum detailů na jejich postavičkách zajišťuje hardwarová tesselace.
Každý Froblin se chová velmi realisticky s širokou škálou „dovedností“. To je řízeno velmi komplexními shadery kolem 3 200 instrukcí připadajících na každého froblina.
Celková efektivita tohoto dema vůči spotřebě karty pak samozřejmě hovoří výrazně pro novou generaci GPU ATI. nVidia … ehm … DirectX 10.1 neumí (oficiální zdůvodnění známe).
Článek volně navazuje ve třetí části shrnující herní a syntetické testy, měření spotřeby, teplot a další aspekty.