Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Architektura GPU RV770

Asus Radeon HD 4850 se třemi HD 3850
Právě v tuto vteřinu skončilo embargo na zbývající informace o novém Radeonu HD 4850, jehož první testy jsme vám přinesli již minulý týden u příležitosti oficiálního představení. Dnes si tedy vše dokončíme. Podíváme se nejen na architekturu GPU jako takovou, další anatomické fotografike karty, herní a syntetické testy, ale také se budeme zabývat spotřebou, teplotami, možnostmi přetaktování, hardwarovou akcelerací videa a dalšími aspekty. Pohodlně se usaďte, druhá část recenze Radeonu HD 4850 právě začíná…

Z novinek se nejprve podívejme na to hlavní, architekturu samotného GPU RV770. Jak již jsme si řekli, nese téměř jednu miliardu tranzistorů a 800 stream procesorů. Hlavním cílem nového GPU bylo vylepšit výkon při zachování co nejmenší spotřeby a současně příliš GPU nezvětšit, aby jeho výroba byla nadále levná a efektivní. Rovnou si můžeme říci, že ne vše se povedlo k dokonalosti, spotřeba v jistých aspektech trochu kolísá, ale o tom až ve třetí části článku. Rozhodně se však podařilo udržet výrobní náklady velmi nízko, grafika se již déle než týden prodává za naprosto skvělou cenu.

Z hlediska podporovaných technologií nebylo třeba realizovat příliš mnoho změn, již předchozí generace podporovala DirectX 10.1, PCI Express 2.0, hardwarovou tesselaci či v DX 10.1 přítomné Global Illumination a mnohé další. Na svět tak přichází hlavně UVD2, o kterém až za chvíli.

ATI Radeon HD 4850 v testu: architektura

GPU používá nový SIMD design uspořádání, optimalizované texturovací jednotky, zcela novou paměťovou arcitekturu, vylepšené Render Back-Ends pro rychlejší antialiasing a rozšířené geometrické shadery a navýšený výkon tesselace.

ATI Radeon HD 4850 v testu: rozvržení GPU

Takto vypadá rozložení dílčích částí v GPU (mimochodem všimněte si, jaký prostor zabírá UVD2).

Uspořádání je rozděleno na 10 SIMD jader, každé po 80 stream processing jednotkách. K nim je přidruženo 40 texturovacích jednotek, vše je pak obklopeno další logikou a zejména paměťovým rozhraním (a samozřejmě konektivitou na PCI Express sběrnici)

SIMD jádro

Každé jednotlivé SIMD jádro zahrnuje 80 skalárních stream processing jednotek a 16kB sdílenou lokální datovou paměť. Jádro má vlastní kontrolní logiku, o rozdělování se stará nám známý Ultra Threaded Dispatch Processor z Radeonů X1800.

Každému SIMD jádru dále přísluší čtyři texturovací jednotky a L1 cache. Nový design podporuje škálování texture fetch výkonu spolu s výkonem shaderů, zachovává ALU:TEX (výpočetní:texturovací) poměr 4:1.

Stream Processing Unit

ATI Radeon HD 4850 v testu: stream processing units

Samotné výpočetní jednotky, srdce výkonu GPU, oproti předchozí generaci vyráběné stejným výrobním procesem navyšují výkon/mm² o 40 %.

ATI Radeon HD 4850 v testu:  clock gating

Použit je agresivnější clock gating (technika šetřící energii pomocí přídavné logiky vyřazující výpočetní části, ve kterých nedochází ke změně dat), který vyúsťuje v lepší poměr výkon/spotřeba (můžeme potvrdit, viz měření ve třetí části recenze). Výkon těchto jednotek v double precision dosahuje až 240 GFLOPs, což dává plusmínus dvojnásobek toho, co umí GeForce GTX 280 (zde se bezesporu hovoří o výpočetní kartě ATI FireStream 9250).

David "David Ježek" Ježek

Bývalý zdejší redaktor (2005-2017), nyní diskusní rejpal.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku ATI Radeon HD 4850: technologie, architektura, HD video

Úterý, 29 Červenec 2008 - 19:39 | John Doe | Co dělat tabulky navíc poměru Performance per...
Pátek, 4 Červenec 2008 - 00:21 | Anonym | Ludia az budete mat niekto tuto kartu a bude v...
Neděle, 29 Červen 2008 - 18:28 | Anonym | tak tam wifte otestuj the witchera, esiva to...
Čtvrtek, 26 Červen 2008 - 23:28 | WIFT | >> xDx: S jinýma chladičema už ne....
Čtvrtek, 26 Červen 2008 - 22:11 | Adams Adams | uf. U Assassins Creed dostanu větší rozdíl, když...
Čtvrtek, 26 Červen 2008 - 22:02 | Anonym | A budete provádět testy i s jinýma chladičema ?...
Čtvrtek, 26 Červen 2008 - 21:28 | Anonym | kurna, rozdil mezi cislovkou a cislici je docela...
Čtvrtek, 26 Červen 2008 - 20:15 | Anonym | Dal jsem na kartu Accero a s timto pasivnim...
Čtvrtek, 26 Červen 2008 - 19:39 | Anonym | na to ze to je prvni hotfix je to bomba :) co sem...
Čtvrtek, 26 Červen 2008 - 19:22 | Anonym | ma: Nuz, existuju taki "poctivi&quot...

Zobrazit diskusi