Lara Croft bude mít vnadnější vlasy - díky „šamponu“ TressFX
Vývojáři z Crystal Dynamics navázali spolupráci s AMD, jejímž cílem bylo mimo jiné přinést technologii, díky níž by vlasy nové hrdinky vypadaly výrazně lépe než známe z předchozích dílů (ale i z většiny jiných her). Možná to působí trochu zvláštně, až dosud se totiž autoři předešlých dílů koncentrovali na vylepšování jiných vnadů. Byť i Tomb Raider 2013 by je měl zlepšit technologií nazvanou silhoutette-enhancing tessellation, hlavní těžiště bude jinde.
Tvůrci hry si totiž uvědomili jeden podstatný fakt - na RPG postavičku se hráč dívá nejčastěji zezadu, takže co má téměř po celou dobu herního času na obrazovce, jsou právě vlasy. O čem jsme ve zprávě o příchodu herního bundlu (konkrétně k Radeonům HD 7800) mluvili jako o neznámém Top Secret efektu, je právě TressFX.
Jejím cílem je zajistit, aby vlasy nejen vypadaly, ale také se chovaly řádově reálněji, než jak známe z jiných her. První část této technologie se soustředí na vizuální stránku. Protože klasický postup použití teselovaných linií s anti-aliasingem vypadá všelijak, jen ne reálně (je zcela mimo výkonnostní možnosti hardwaru akcelerovat takové množství teselovaných čar s takovou úrovní anti-aliasingu, aby připomínaly skutečný účes), použila AMD jiný postup.
Tím je kombinace technologií transluency sorting (řazení průhlednosti), self-shadowing (vzájemné vrhání stínů) a speciálního anti-aliasingu. První jmenovanou umožňuje s použitelným výkonem realizovat DirectX 11, což po nástupu tohoto rozhraní demonstrovala AMD v Mecha Demo.
Druhou částí jsou fyzikální simulace, které mají zajistit, aby se vlasy i realisticky pohybovaly. Zatímco v reklamě na Drei Wetter Taft drží účes tvar helmy bez ohledu na počasí, plány s Larou byly přesně opačné. Vlasy musejí reagovat na déšť, chovat se jinak, když jsou mokré než v suchém stavu, hýbat se ve větru, „nezapadat“ do ramen hrdinky, ale ohýbat se a sjíždět po nich, interagovat mezi sebou, interagovat při dotyku s okolními objekty, ale i kapkami deště. K akceleraci tohoto fyzikálního modelu použila AMD rozhraní DirectCompute, takže by principielně měl fungovat na libovolném DirectX 11 kompatibilním hardwaru.
I když už proběhla nejedna prezentace nového Tomb Raideru, předváděla se konzolová verze, kde vlasy s TressFX technologiemi podporované nejsou, takže se zhodnocením výsledku v pohybu ještě posečkáme. Přesto si jednu z prezentací konzolové verze Tomb Raidera neodpustíme :-).