Tři výstupy a Surround Gaming
Kapitoly článků
Tři výstupy
Jak už jsem psal, karta obsahuje buďto 2×DVI konektor, nebo 3×VGA výstupy,
popř. 2×VGA + 1xTVout. Z tohoto výčtu je patrná její široká škála použití. Jak
lze tedy nastavit tyto výstupy ?
-
klonování - na všech monitorech se zobrazí stejný obraz
(klonovat lze pouze dva výstupy) -
rozšířená plocha - každý výstup zobrazuje něco jiného (stejná
situace, jako byste měli v PC 3 grafické karty) -
roztažená plocha - plocha z jednoho monitoru se roztáhne na
všechny monitory (např. 3072×768) - tato utilita musí být zapnutá při Surround
Gaming -
speciální obrazovka - vždy může být pouze jedna a zobrazuje se
na ni např. video
Možnosti připojitelných zobrazovacích jednotek (display)
Dual Head-HF + TVout
|
TripleHead desktop / Surround design / Surround gaming
|
V praxi to pak může vypadat následovně :
Toto je klasická obrazovka ...
... rozšířená plocha na dva monitory ...
... roztažená plocha - jedna obrazovka na třech monitorech.
Samozřejmě všechny módy mají své praktické použití.
Jak je z horního obrázku patrné, na dvou monitorech můžete normálně
pracovat, kdežto na třetím běží třeba film (tohle používám, když já musím
pracovat a moje dcera chce koukat na film). V tomto případě se jedná o dvě
nezávislé obrazovky plus jedna speciální.
Na tomto obrázku jsou "oříznuté" okraje monitoru, kde vidíte, že
na jednom můžete mít např. textový editor, na druhem kreslící a na třetím
tabulkový procesor.
A na tomhle je příklad roztažení časové osy u programu pro střih videa.
Možností je opravdu dost a je jen na uživateli, co si vybere. Tři výstupy
jsou užitečné také pro hráče.
Surround Gaming
Tato funkce dovoluje hráčům hrát na třech monitorech součastně. Když jsem
tuto funkci zkoušel, nemohl jsem si zpočátku zvyknout, protože jsem si připadal
jako v kině. Ta plocha, na kterou se díváte, je obrovská. Neznamená to ovšem,
že se obraz jednoduše roztáhne na tři monitory, ale po okrajích se zobrazí
"něco navíc". Dobře tuto situaci znázorňuje obrázek ze stránek
Matroxu.
Osobně jsem zkoušel takto tři hry -Q3, Unreal Tournament a UT2003. Všechny
byly perfektně hratelné bez jakéhokoli cukání. Snad jedině, když jsem zapnul
funkci FAA16x (později vysvětlím) u UT2003, obraz na pár místech cuknul.
A takhle to může vypadat v praxi - UT2003 (stačí se postavit do rohu a rázem
vidíte celou místnost) ...
... Q3 Arena
... zde jsem zachytil kolegu při "práci" :o)
Samozřejmě 3D akce nejsou to jediné, co se dá hrát na třech monitorech,
např. u simulátoru můžete buďto nastavit monitory na výhled, nebo jeden na
briefing, druhý na výhled a třetí na mapu atd. Stejně tak u strategii, kde
můžete na dvou "bojovat" a na jedné se zobrazí mapa.
Takovéhoto efektu dosáhneme dvojím způsobem. Buďto to výrobce zapracuje
přímo ve hře, nebo se u Matroxu budou snažit a tuto funkci do hry přidají. K tomuto slouží utilitka, která se jmenuje APPTIMIZER (viz obrázek níže napravo). Jednoduše si vyberete hru, kterou chcete optimalizovat pro Matrox Parhelia, dále vyberete místo, kde je tato hra nainstalována a nakonec si vyberete, zda chcete hrát hru klasicky, nebo na třech obrazovkách. Zde je seznam dosud podporovaných her (neustále se rozrůstá):
- Ballistics
- Battlefield 1942 Demo
- Clive Barker's Undying
- Clive Barker's Undying
- Deadly Dozen: Pacific Theatre
- Deus Ex
- Dirt Track Racing 2
- Duke Nukem: Manhattan Project.
- Flight Simulator 2002
- Ghost Recon
- Ghost Recon: Desert Siege
- Ghost Recon: Island Thunder
- Grand Prix 4
- Gore
- Heavy Metal: FAKK2
- Jedi Knight 2 - Jedi Outcast
- Live For Speed (Demo)
- Medal of Honor: Allied Assault
- MotoGP
- Nascar Racing Season 2002
- Neverwinter Nights
- Operation Flashpoint: Resistance
- Quake III Arena
- Quake III Team Arena
- Racer
- Return to Castle Wolfenstein
- Rune
- Star Trek Voyager: Elite Force
- Tactical Ops
- The Wheel of Time
- Trainz
- Tribes 2
- Unreal Tournament
- Unreal Tournament 2003
Samozřejmě je tato funkce prezentována na všech velkých výstavách (na Invexu
jsem ji neviděl), takže např. na E3 byly použity projektory
Na konec jedna perlička. Jestliže si nastavíte hru na tři monitory a pustíte
si ji pouze na jednom, dojde k zvláštnímu efektu. Hra je najednou mnohem
prostorovější a při pohybu to vypadá, jako by na vás všechno padalo. Asi bych
to přirovnal ke stavu, kdy je člověk řádně opilý :o)) Když jsem takto zkoušel
hrát, opravdu mi po několika minutách nebylo vůbec dobře (pro ilustraci jsem
típnul Q3). Toto si můžete vyzkoušet i sami, pokud si nastavíte v souboru
"q3config.cfg" hodnotu FOV v řádku "seta cg_fov " z 90 na 143.
všimněte si protáhlé zbraně a "pokřivené" perspektivy
Diskuse ke článku Matrox Parhelia 512