Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Tři výstupy a Surround Gaming

Matrox Parhelia logo
V drtivé většině dnešních recenzí grafických karet se autoři zabývají téměř pouze možnostmi, kvalitou a rychlostí 3D funkcí. Většinou prostě ignorují fakt, že grafickou kartu netvoří pouze 3D část. Takže karty které mají kvalitní 3D dostávají v recenzích velmi pozitivní ohodnocení, kdežto ty s horším než vynikajícím jsou dost často strhány. Takovou obětí tohoto pohledu na svět se stala i grafická karta Matrox Parhelia, která ač nabízí v některých ohledech jedinečné a pro hodně lidí i praktičtější věci než 3D funkce, tak vychází z recenzí velmi negativně a to díky tomu, že svou cenou patří do kategorie, která nabízí mnohem větší výkon v 3D. My jsme se snažili podívat se nejen na výkon v 3D, ale také na ty ostatní funkce a v tomto světle jsme se pokusli tuto grafickou kartu zhodnotit.

Tři výstupy

Jak už jsem psal, karta obsahuje buďto 2×DVI konektor, nebo 3×VGA výstupy,
popř. 2×VGA + 1xTVout. Z tohoto výčtu je patrná její široká škála použití. Jak
lze tedy nastavit tyto výstupy ?

  • klonování - na všech monitorech se zobrazí stejný obraz
    (klonovat lze pouze dva výstupy)
  • rozšířená plocha - každý výstup zobrazuje něco jiného (stejná
    situace, jako byste měli v PC 3 grafické karty)
  • roztažená plocha - plocha z jednoho monitoru se roztáhne na
    všechny monitory (např. 3072×768) - tato utilita musí být zapnutá při Surround
    Gaming
  • speciální obrazovka - vždy může být pouze jedna a zobrazuje se
    na ni např. video
Možnosti připojitelných zobrazovacích jednotek (display)

Dual Head-HF + TVout

Display 1 Display 2 TVout
Analog monitor (RGB) Analog monitor (RGB) NTSC/PAL TV, Video Monitor or VCR
Analog flat panel (RGB) Analog flat panel (RGB)  
Digital flat panel (DVI)    

TripleHead desktop / Surround design / Surround gaming

Levý Centr Pravý
Analog monitor (RGB) Analog monitor (RGB) Analog monitor (RGB)
Analog flat panel (RGB) Analog flat panel (RGB) Analog flat panel (RGB)
  Digital flat panel (DVI)  

V praxi to pak může vypadat následovně :

Jedna obrazovka

Toto je klasická obrazovka ...

Dva monitory

... rozšířená plocha na dva monitory ...

Tři monitory

... roztažená plocha - jedna obrazovka na třech monitorech.

Samozřejmě všechny módy mají své praktické použití.

Tři monitory s filmem

Jak je z horního obrázku patrné, na dvou monitorech můžete normálně
pracovat, kdežto na třetím běží třeba film (tohle používám, když já musím
pracovat a moje dcera chce koukat na film). V tomto případě se jedná o dvě
nezávislé obrazovky plus jedna speciální.

Různé aplikace na třech monitorech

Na tomto obrázku jsou "oříznuté" okraje monitoru, kde vidíte, že
na jednom můžete mít např. textový editor, na druhem kreslící a na třetím
tabulkový procesor.

Jedna aplikace na třech monitorech

A na tomhle je příklad roztažení časové osy u programu pro střih videa.

Možností je opravdu dost a je jen na uživateli, co si vybere. Tři výstupy
jsou užitečné také pro hráče.

Surround Gaming

Tato funkce dovoluje hráčům hrát na třech monitorech součastně. Když jsem
tuto funkci zkoušel, nemohl jsem si zpočátku zvyknout, protože jsem si připadal
jako v kině. Ta plocha, na kterou se díváte, je obrovská. Neznamená to ovšem,
že se obraz jednoduše roztáhne na tři monitory, ale po okrajích se zobrazí
"něco navíc". Dobře tuto situaci znázorňuje obrázek ze stránek
Matroxu.

Surround Gaming s pěkným trojLCD

Osobně jsem zkoušel takto tři hry -Q3, Unreal Tournament a UT2003. Všechny
byly perfektně hratelné bez jakéhokoli cukání. Snad jedině, když jsem zapnul
funkci FAA16x (později vysvětlím) u UT2003, obraz na pár místech cuknul.

A takhle to může vypadat v praxi - UT2003 (stačí se postavit do rohu a rázem
vidíte celou místnost) ...

Surround Gaming v Unreal Tournamentu

... Q3 Arena

Surround Gaming v Quake III Areně

... zde jsem zachytil kolegu při "práci" :o)

Surround Gaming v akci

Samozřejmě 3D akce nejsou to jediné, co se dá hrát na třech monitorech,
např. u simulátoru můžete buďto nastavit monitory na výhled, nebo jeden na
briefing, druhý na výhled a třetí na mapu atd. Stejně tak u strategii, kde
můžete na dvou "bojovat" a na jedné se zobrazí mapa.

Takovéhoto efektu dosáhneme dvojím způsobem. Buďto to výrobce zapracuje
přímo ve hře, nebo se u Matroxu budou snažit a tuto funkci do hry přidají. K tomuto slouží utilitka, která se jmenuje APPTIMIZER (viz obrázek níže napravo). Jednoduše si vyberete hru, kterou chcete optimalizovat pro Matrox Parhelia, dále vyberete místo, kde je tato hra nainstalována a nakonec si vyberete, zda chcete hrát hru klasicky, nebo na třech obrazovkách. Zde je seznam dosud podporovaných her (neustále se rozrůstá):

    Apptimizer

  • Ballistics
  • Battlefield 1942 Demo
  • Clive Barker's Undying
  • Clive Barker's Undying
  • Deadly Dozen: Pacific Theatre
  • Deus Ex
  • Dirt Track Racing 2
  • Duke Nukem: Manhattan Project.
  • Flight Simulator 2002
  • Ghost Recon
  • Ghost Recon: Desert Siege
  • Ghost Recon: Island Thunder
  • Grand Prix 4
  • Gore
  • Heavy Metal: FAKK2
  • Jedi Knight 2 - Jedi Outcast
  • Live For Speed (Demo)
  • Medal of Honor: Allied Assault
  • MotoGP
  • Nascar Racing Season 2002
  • Neverwinter Nights
  • Operation Flashpoint: Resistance
  • Quake III Arena
  • Quake III Team Arena
  • Racer
  • Return to Castle Wolfenstein
  • Rune
  • Star Trek Voyager: Elite Force
  • Tactical Ops
  • The Wheel of Time
  • Trainz
  • Tribes 2
  • Unreal Tournament
  • Unreal Tournament 2003

Samozřejmě je tato funkce prezentována na všech velkých výstavách (na Invexu
jsem ji neviděl), takže např. na E3 byly použity projektory

Surround Gaming na E3

Na konec jedna perlička. Jestliže si nastavíte hru na tři monitory a pustíte
si ji pouze na jednom, dojde k zvláštnímu efektu. Hra je najednou mnohem
prostorovější a při pohybu to vypadá, jako by na vás všechno padalo. Asi bych
to přirovnal ke stavu, kdy je člověk řádně opilý :o)) Když jsem takto zkoušel
hrát, opravdu mi po několika minutách nebylo vůbec dobře (pro ilustraci jsem
típnul Q3). Toto si můžete vyzkoušet i sami, pokud si nastavíte v souboru
"q3config.cfg" hodnotu FOV v řádku "seta cg_fov " z 90 na 143.

Quake III Arean s příliš velkým FOV

všimněte si protáhlé zbraně a "pokřivené" perspektivy

Diskuse ke článku Matrox Parhelia 512

Žádné komentáře.