Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Závěr a shrnutí

V drtivé většině dnešních recenzí grafických karet se autoři zabývají téměř pouze možnostmi, kvalitou a rychlostí 3D funkcí. Většinou prostě ignorují fakt, že grafickou kartu netvoří pouze 3D část. Takže karty které mají kvalitní 3D dostávají v recenzích velmi pozitivní ohodnocení, kdežto ty s horším než vynikajícím jsou dost často strhány. Takovou obětí tohoto pohledu na svět se stala i grafická karta Matrox Parhelia, která ač nabízí v některých ohledech jedinečné a pro hodně lidí i praktičtější věci než 3D funkce, tak vychází z recenzí velmi negativně a to díky tomu, že svou cenou patří do kategorie, která nabízí mnohem větší výkon v 3D. My jsme se snažili podívat se nejen na výkon v 3D, ale také na ty ostatní funkce a v tomto světle jsme se pokusli tuto grafickou kartu zhodnotit.
Matrox Parhelia logo

Matrox Parhelia 512 je karta, která některými svými vlastnostmi předčí
konkurenci. TVout má suverénně nejlepší ze všech na běžném trhu dostupných
karet. Fragmentové vyhlazování je opravdu perfektní a opět je to momentálně
jediná karta, která tuto funkci poskytuje (myslím, že konkurence tuto funkci v
následujících modelech taky bude mít). Možnost použití tří monitorů ocení
především ti, kteří na PC pracují např. v grafických programech, stříhání videa
atd. Hráči nejspíše nebudou investovat do tří monitorů a vystačí si i nadále s
jedním monitorem. Funkci Giga Color využijí opět především lidé pracujících s
videem a s grafickými programy, s největší pravděpodobností jí nebudou zapínat
hráči, neboť ve hrách jsou rozdíly minimální a výkon klesá. Perfektní obraz ve
2D i 3D ocení všichni a všimnou si rozdílů proti konkurenci v podstatě ihned a
ve všech rozlišeních. Někteří lidé také ocení přímou podporu této karty od
firem, jako jsou např. Adobe, Autodesk atd. Matrox Parhelia má i nedostatky.
Předně je to pouze částečná hardware podpora DirectX 9, kde např. chybí Pixel
Shader 2.0 (tu má pouze 1.3), absence 128bit floating point barev atd. Chybí
plný HW OpenGL. Hráče zamrzí nižší výkon ve hrách. Funkci Displacement Mapping zatím podporuje pouze Matrox, který na herním poli už dávno nepatří mezi leadery, takže herní vývojáři tuto funkci s největší pravděpodobností implementovat do her v nejbližší době nebudou (to ovšem není chyba karty).
Největší nedostatek má tato karta v ceně, která je dle mého názoru opravdu
vysoká.

Jak je z výsledků testů patrné, je ATI Radeon 9700 v hrubém výkonu ve hrách
mnohem výkonnější, než Matrox Parhelia 512. Z mých dosavadních zkušeností se
jedná o nejrychlejší kartu na trhu v součastné době. Na rozdíl od Parhelie má
mnohem větší HW podporu DirectX 9 (myslím, že v dnešní době neexistuje žádný
hardware, který by podporoval veškeré funkce, které DX9 umí a taky si nejsem
jistý, jestli existuje nějaká oficiální tabulka, která by přímo nařizovala, co
musí karta splňovat, aby byla plně HW DX9), ale chybí jí také plný HW OpenGL. Pokud jste tedy hráči, kterým nevadí vyšší cena, pak vám mohu tuto kartu vřele doporučit. Pokud ovšem vyžadujete opravdu perfektní obraz, perfektní TVout, využijete možnosti, o kterých jsem v tomto článku psal a nevadí vám opravdu vysoká cena, pak je tato volba Parhelie to nejlepší, co můžete za své peníze dostat. Kdybych měl možnost udělovat ocenění, pak bych určitě Parhelii dal zlatou medaili za opravdu prakticky využitelné inovace (a bramborovou za cenu).

Ceny a poděkování

V následující tabulce naleznete orientační ceny karet (a to včetně DPH) u dodavatelů, kteří karty zapůjčili:

  Cena včetně DPH
Matrox Parhelia 128MB, bulk (200/550) 13.500,-
Matrox Parhelia 128MB, retail (220/550) 14.600,-
Matrox Parhelia 256MB, retail (220/550) 20.500,-
SuperGrace ATI Radeon 9700, 128MB (275/540) 9.600,-

ATI Radeon 9700 do testu zapůjčila firma ABACUS, s.r.o.
Ostrava


Matrox Parhelia 512 do testu zapůjčila firma CS21, s.r.o. Ostrava

Rád bych poděkoval lidem, bez kterých by tento článek asi nevznikl, takže Aldaronovi a Neuromancerovi (oba z Magea), Jakubu Vaňkovi, Danielu Hromádkovi, kteří mi pomáhali s technickými termíny a v neposlední řadě také M. Cvachovi, který mi pomohl s češtinou. Samozřejmě nemohu zapomenout ani na Petra Murmaka, který mně celým článkem směroval. Toto poděkování neznamená, že by ti, kteří mi pomáhali, sdíleli mé názory nebo nesli nějakou vinu na případných chybách.

Diskuse ke článku Matrox Parhelia 512

Žádné komentáře.