TSMC dá přednost automobilovým čipům a Applu? Ano, ale…
Zprávu, původně pocházející z webu DigiTimes, v západním světě rozšířil web WCCFTech, který je ovšem prezentoval ne zcela šťastným způsobem. Ve třetím kvartálu, který začne ve čtvrtek za týden, má TSMC při výrobě čipů upřednostňovat zakázky pro automobilové výrobce a Apple. Tato zpráva, ač nejspíš pravdivá, byla však rozšířena způsobem, který vyznívá, jako kdyby ostatní výrobci měli o něco přijít.
Realita je taková, že rezervace a objednávky na výrobu ve třetím kvartálu jsou uzavřené někdy o loňska (2020). TSMC nemůže jen tak jednomu ze zákazníků zrušit výrobu, na kterou má rok podepsanou smlouvu a tyto kapacity přesunout Applu nebo výrobcům automobilových čipů. Co TSMC může nabízet prioritně Applu a výrobcům čipů pro automobily, jsou kapacity získané nad plán. Kapacity získané optimalizací výroby, otevřením linek dříve než bylo v plánu, zprovozněním vyššího počtu linek oproti loňskému záměru, přechodem nějakého výrobce na nový proces (dříve než plánoval) a uvolněním procesu staršího ap.
Jejich zpřístupnění primárně Applu a výrobcům automobilových čipů dává docela smysl - výroba pro Apple tradičně běží na plné obrátky právě v létě, aby Apple na podzim (kdy má v předvánoční sezóně nejvyšší prodeje) mohl vydat nový model iPhonu. Výrobci automobilových čipů si snadno mohou dovolit připlatit, protože tyto čipy jsou velmi malé a v nákladech levné, ale výrobcům autmobilů pro jejich nedostatek stojí výroba a nemohou prodávat produkt o mnoho řádů dražší než je čip. I kdyby měli za čip zaplatit desetinásobek obvyklé ceny, stále je to pro ně výhodné (a pro TSMC samozřejmě taky).