Velká Navi prý ponese 128MB Inifinity Cache
Hoaxy na téma Ampere, které pocházely především (byť nejen) z YouTube kanálů AdoredTV a Moore's Law Is Dead se nám podařilo celkem úspěšně odfiltrovat. Bylo jich hodně a u některých ani nebylo těžké odhadnout, jak vlastně vznikly a že s realitou nemají mnoho společného. Pověstnou třešničkou na dortu byla zpráva, že GeForce z generace Ampere ponesou samostatný čip pro akceleraci technologie raytracing. Tato zpráva vznikla evidentně tím, že si kdosi přečetl nadpis patentu Nvidie na téma raytracing koprocesoru, ale už se neobtěžoval číst obsah (ani první stranu), která zcela jasně uvádí, že jde o součást jádra, zkrátka je tím raytracing koprocesorem míněna RT jednotka.
Tato situace trochu připomínala dobu kolem vydání Xbox 360 a zprávy o tom, že je podle vývojářů grafická paměť eDRAM k ničemu a hodí se tak maximálně na textury. Opět šlo o absolutní technologické nepochopení toho, jak eDRAM fungovala a o čem vývoji mluvili, tedy že největší přínos eDRAM se projevoval při použití techniky render to texture (rendering do textury), který byl díky vysoké datové propustnosti mezi ROP a eDRAM extrémně rychlý.
Zmínka o integrované paměti není úplně mimo mísu, neboť právě té se týká poslední současná „senzace“: Velká Navi má nést tzv. Infinity Cache, která sníží závislost výkonu na propustnosti paměťové sběrnice. Tato Infinity Cache má dosahovat kapacity 128 MB. Pro srovnání: eDRAM Xboxu 360 dosahovala kapacity 10 MB. Zprávu o Infinity Cache přinesl na svém YouTube kanálu web RedGamingTech, který nemá co do exkluzivních informací i hardwaru AMD nijak špatnou pověst. Jako první přinesl správné informace o Radeonu VII / Vega 20, s velkým předstihem avizoval, že generace Navi 1x přijde v roce 2019 a nebude obsahovat high-end a stejně tak, že high-end dorazí v rámci řady Navi 2x v roce 2020 a bude podporovat raytracing. Přes poměrně dobré zdroje tohoto webu samozřejmě se může mýlit - všechno je jednou poprvé. Přinejmenším si ale informace o tzv. Infinity Cache zaslouží rozebrat a shrnout pro i proti.
V první řadě se můžeme podívat na schéma jádra nového Xboxu, které stojí na architektuře RDNA2. Nic, co by naznačovalo přítomnost nějaké obrovské cache, na snímku jádra ani ve schématu není. Grafická L2 cache je popsána jako 5MB a žádná grafická L3 cache (ani nic podobného) zakreslena není. Na druhou stranu můžeme přijít s protiargumentem, že Infinity Cache může být volitelný prvek architektury a v konzolích není, protože jim paměťová propustnost GDDR6 stačí a není důvod GPU prodražovat.
Za druhé je velmi těžké posoudit, nakolik je 128MB cache smysluplná, když chybí bližší informace o tom, jak by byla implementovaná (monolitická nebo distribuovaná?), jaké jednotky by k ní měly přístup (ROP? geometrie? rasterizace?) a tedy co by se do ní ukládalo. Většina představitelných způsobů implementace by v podstatě vyžadovala více nebo méně odlišné fungování architektury od toho, jaké se týká RDNA2 v konzolích.
Můžeme připustit i takový scénář, že zpráva o Infinity Cache není hoax, ale jde o špatné pochopení situace na základě nedostatečného množství informací. Například existuje hypotetická možnost, že 128 MB není kapacita oné Infinity Cache (na L2 cache herní karty je to opravdu velké množství, největší výpočetní Ampere GA100 nese 40MB L2), ale že jde o celkovou kapacitu veškeré SRAM paměti v čipu (tzn. L0/L1/L2 cache, registry a cache a buffery dílčích obvodů). To by nebylo zcela mimo realitu - Vega 10 (12,5 miliardy tranzistorů) nesla celkem 45MB SRAM, takže pokud by velká Navi disponovala dvojnásobkem tranzistorů 2,8násobkem SRAM, nešlo by vysloveně o úlet. Opět tu ale máme jedno „na druhou stranu“. Moderní výrobní procesy (TSMC) nejsou příliš úspěšné ve zmenšování SRAM a zatímco logika se mezigeneračně zmenšuje v násobcích, SRAM jen v nízkých desítkách procent. Vývojové týmy grafických čipů jsou tedy motivované opačně, držet kapacitu SRAM na uzdě a spíše hledají cesty, jak datové přenosy eliminovat nebo kompresí snižovat jejich objemy, než je optimalizovat zvyšování kapacity cache (obvykle SRAM).
Nakonec je tu i ta možnost, že zmínka o Infinity Cache pochází od AMD, ale není pravdivá a byla záměrně podstrčena osobě, o které se předpokládá, že vynáší informace. Podobné kroky výrobci grafických karet čas od času provádějí, aby odhalily dráhy informačních úniků.
Jak se věci opravdu mají, uvidíme nejpozději 28. října, dost pravděpodobně však dříve.