Viacom nahrává na YouTube videa a pak nás za ně žaluje, říká Google
Viacom měla na YouTube spadeno ještě před tím, než YouTube koupil Google, ale až v roce 2007 došlo na žalobu a Viacom požadovala po Google miliardu dolarů. Pak se chvilku obě společnosti dohadovaly na ochraně údajů nejen registrovaných uživatelů, protože Viacom chtěla po Google detailní statistiky z YouTube, soud pak nakonec povolil statistiky z YouTube anonymizovat.
Viacom tvrdí, že Google nedělá dost proto, aby nebyla porušována autorská práva jejich vlastníků. Google požádal soud o rozhodnutí, zda podle DMCA stačí „závadná“ videa na vyžádání odstraňovat, což právě Google na YouTube dělá, jenže Viacomu se to zdá málo. Google tvrdí, že prakticky všechna videa jsou chráněna autorským právem, a to včetně videí o kočkách hrajících na piáno a dětech zachycených při oslavě narozenin. Problém tedy není, zda může být vystaveno obecně video chráněné autorským zákonem, ale zda smí být to které video na YouTube. A o tom nerozhoduje poskytovatel obsahu, ale vlastník práv k obsahu. Je tedy přinejlepším velmi těžké rozhodnout, zda by si vlastník autorských práv přál u nahraného videa jeho zveřejnění na YouTube, nebo ne. A jak tvrdí Google, po tom, co provedli ve Viacomu, je to ještě obtížnější.
Google na oficiálním YouTube blogu natvrdo říká, že společnost Viacom léta „tajně“ (míněno pod různými účty) nahrávala na YouTube videa s obsahem, na něž drží autorská práva. Dokonce šlo i o taková videa, kvůli kterým se s Google soudí. Najala minimálně 18 různých marketingových agentur, aby nahrávaly videa Viacomu na YouTube. Videa měla mít záměrně nižší kvalitu, aby budila dojem, že jde o nějaké úniky nebo „ukradené“ materiály. Své zaměstnance prý posílaly agentury i na místa s veřejně přístupným internetem, aby nebylo možné podle IP adresy říci, že je nahrál někdo z Viacomu. Naopak společnost Viacom při zasílání požadavků na odstranění cíleně „míjela“ jinými uživateli nahraná videa obsahující části jejích pořadů, protože jí to „zdarma“ dělalo reklamu, kterou ještě podpořila veřejným „pohoršením“ vysoce postavených lidí z Comedy Central a MTV Networks (obojí patří pod Viacom) nad tím, že jsou části takových pořadů na YouTube. Ve stručnosti Google tvrdí, že Viacom nahrávala na YouTube videa, aby kvůli nim pak YouTube žalovala.
Vezmeme-li to do detailu, může být pro Viacom nemožné prokázat, že tomu tak není. A i kdyby to nebyla pravda, nebude zase pro Google tak těžké vytvořit přesvědčivé materiály o tom, že to pravda je. V Google na to mají chytrých lidí dost. Jedna věc je jistá: Google se Viacomu nebojí a rozhodně nemá v plánu tuto při prohrát. Jsme zvědavi, zda s tímto tvrzením vyrukuje i u soudu a co k tomu doloží. Takovéto tvrzení je totiž poměrně těžkého kalibru a v Google by jej jistě nepouštěli jen tak do éteru, kdyby si nebyli jisti v kramflecích.