Více než 50% grafik Intelu platí zákazníci zbytečně…
Kapitoly článků
Statistika prodejů za třetí kvartál JPR se nějak nepovedla, a tak jsme uvažovali, že bychom se na místo ní podívali na jinou studii, konkrétně takovou uklidňující podzimní analýzu trhu s grafickými čipy. Když se nám před pár dny v redakční schránce objevila zpráva od Intelu pojednávající o mobilní grafice, vyčaroval nám ten krásný rozpor obou studií úsměv na tváři.
Proč? Inu, podívejme se nejdříve na to, s čím přišla JPR:
Následuje překlad komentáře grafu:
„Tyto údaje se zdají být protichůdné, protože každý ví, že integrované grafické čipy se prodávají ve vyšším množství než samostatné (diskrétní). Ačkoli to tak opravdu je, opravdu velké množství těch integrovaných, více než 50%, není nikdy využito, případně leží v serverech, ne-PC systémech a podobně. Naproti tomu diskrétní grafický čip v každém PC je využitý.“
• Jon Peddie Research |
Zkusme se na chvíli zamyslet nad tím, co to znamená v praxi. Integrované grafické čipy v současnosti vyrábí především Intel, AMD a Nvidia (ano, i S3, ale snad nám bude odpuštěno, když si její <1% podíl dovolíme pro dnešek zanedbat ;-)
Intel integruje GPU do čipsetu, případně do procesoru. Současný trend je integrace v procesoru (který obsahuje i paměťový řadič) a rovněž z uvedeného grafu je patrné, že čipsetová GPU prakticky vymřou. Nicméně - v době, kdy Intel integroval své grafické čipy do čipsetu, měl zákazník na výběr mezi čipsetem s grafikou a bez grafiky. Tomu odpovídala i výbava základní desky, a tak se uživatelům, kteří stavěli herní PC, zpravidla ani deska s grafikou nedostala mezi kandidáty výběru. Dnes naopak převažují grafiky integrované v procesorech a to od high-endu po low-end. Můžeme vzpomenout, že i low-endové Core i3, které by svojí pozicí mělo být určené pro kancelářské sestavy, bylo dlouhou dobu dražší než stará platforma (socket 775 + Celeron), kterou kvůli ceně výrobci sestav dlouhou dobu preferovali. A tak se většina procesorů s integrovanou grafikou dostávala do herních sestav, kde byla z důvodu samostatného GPU nevyužita. Podle prognózy JPR bude právě grafik s integrovaným procesorem (EPG) přibývat.
AMD a Nvidia nabízejí integrovaná řešení rovněž. Ačkoli je konkrétní implementace rozdílná, jedno mají společné. AMD sice podobně jako Intel nabízí procesory s integrovanou grafikou (APU, v grafu jako HPU), ale nabízí i procesory samostatné. Není proto obvyklou situací, aby si uživatel koupil integrovaný grafický čip od AMD a nevyužíval ho. APU je navíc možné používat zároveň se samostatnou grafickou kartou, takže její přítomnost opět využití integrovaného jádra nevylučuje.
Podobně je tomu u Nvidie. Ta sice z trhu s integrovanými grafikami prakticky vystoupila, ale i její doprodávající se IONy jsou využité vždy, protože doplňují jádro Intelu.
Pokud tedy rozdělíme integrované grafiky na využité a nevyužité (kterých je dle JPR přes 50%), pak nám logicky vyplývá, že drtivá většina produktů AMD a Nvidia se vyskytuje v první skupině, zatímco ta druhá, větší a nevyužitá, je analogicky doménou Intelu.
Přitom část čipu, jakou grafické jádro v procesoru Intelu zabírá, není právě malá a co do počtu tranzistorů není významně menší, než grafická část Llano (která právě APU AMD prodává). Intel si to sice může dovolit, protože rozdíl kompenzuje efektivnějšími procesorovými jádry, nicméně cena za čtvereční milimetr křemíku je totožná, ať je využit tranzistory grafickými nebo procesorovými. Grafické jádro z toho důvodu zvyšuje výrobní náklady čipu o 1/3.
Není proto divu, že se Intel snaží přesvědčit o kvalitách a dostatečnosti svého integrovaného řešení, které je ve valné většině případů přehlíženo, jako by v procesoru vůbec nebylo (za což si ovšem Intel může sám, uživatel nemá možnost koupit procesor bez grafiky, pokud o ní opravdu nemá zájem). Následující slova jsou názorem Intelu s ohledem na mobilní segment:
„Uživatelé levnějších notebooků zbytečně platí za externí [pozn.: míněno diskrétní] grafické karty. Jsou nedostatečně informováni o tom, že práci grafické karty u současných modelů zcela zastane přímo procesor.“
• Intel |
Můžeme jen hádat, jaké poselství se tímto sdělením snažil předat. Většina notebooků s procesorem Intelu - nese-li samostatnou grafickou kartu - obsahuje GeForce od Nvidie a funguje v režimu Optimus, kdy se využití dočkají obě GPU. Intel tím o nic nepřichází, naopak získává, protože uživatel, který chce Optimus, chce zároveň i procesor Intelu. Intel by teoreticky neměl mít důvod diskrétní mobilní grafické čipy shazovat, nekonkurují mu, naopak podporují prodeje jeho procesorů. Přejděme k další citaci…
„Celosvětově jsme svědky toho, jak příchod procesorů druhé generace Intel Core s procesorovou grafikou srazil prodeje externích grafických karet o desítky procent. Tento trend je logický, protože nový typ grafiky umožňuje naprosto bezproblémové zobrazení všech běžných aplikací a plynulé přehrávání fullHD videa.“
• Martin Vařbuchta, Intel |
K tomu nemáme příliš co říct. Není zřejmé, z jaké statistiky Intel vychází, zda myslí prodeje ve smyslu podílu na trhu, nebo absolutní čísla. Zajímavější je další část dokumentu, ve které se vyjadřuje zástupce společnosti ElektroWorld…
Jon Peddie Research, TZ Intel (e-mail)