Vnitřek konzole
Kapitoly článků
Základní „odstrojení“
O chlazení celé konzole se stará jedinný 160mm ventilátor. Samozřejmostí je systém s několika heatpipe, který odvádí teplo s nejžhavějších čipů (Cell, RSX a další). Změřením bylo zjištěno, že odběr Playstation 3 dosahuje až 190 W, přehrávání Blu-ray filmu si pak bere kolem 160 až 180 W, stejně tak i běžná práce s konzolí (procházení menu atd.).
Po odkrytování můžete vidět stínění zdroje, specifickou slotovou Blu-ray mechaniku a čtečku paměťových karet. Základní deska s obvody je v konzoli „vzhůru nohama“. Mimochodem, i při demontáži vnitřku konzole a základní desky si dle DailyTechu vystačíte s Torx a Philips šroubováky.
Na Blu-ray mechanice je mimochodem zajímavý fakt, že i přes své slotové provedení umí i 8cm média. Jako další věc by vás v tomto kontextu neměla překvapit podpora formátu AVCHD, za kterým stojí sama Sony spolu s Panasonicem.
Elektronika
Všechna obvodová logika Playstation 3 sídlí na jediné PCB. Z ní samozřejmě zmiňme hlavní procesor Cell, společné to dítko firem IBM, Sony a Toshiba, dále grafický procesor RSX (Reality Synthesizer) z dílen kalifornské nVidie, XDR a GDDR3 paměti, speciální Sony I/O bridge, procesor EE + GS (Emotion Engine + Graphics Synthesizer) pro kompatibiltu s PS2 a nakonec třeba Marvell ethernet/storage řadič (čipů je samozřejmě podstatně více, ale toto jsou ty nejvýznamnější).
Cell
Procesor Cell je bezpochyby impozantním dílem. Skládá se z jedné 64bitové Power Processing Element (PPE) jednotky a osmi identických Synergistic Processor Elements (SPE) bežících na 3,2 GHz. Jeho 234 miliónů tranzistorů je vyráběno „konzervativním“ 90nm SOI výrobním procesem (to není samo o sobě nic problematického, nVidia stejně vyrábí 681miliónové GPU G80).
PPE má k dispozici 64 kB L1 a 512 kB L2 cache a z velké části vychází z PowerPC architektury. Osm SPE je pak vektorovými procesory se 128 (stodvacetiosmi) 128bitovýmiregistry a čtyřmi FPU s jednoduchou přesností. Svou funkcionalitou je lze principielně přirovnat k MMX/SSE či 3D Now! (ale prosím, nekamenujte mě za toto zjednodušení v diskusi). Prvních šest SPE je přiřazeno náročným výpočetním úlohám, sedmá SPE má na starosti bezpečnost běžícího operačního systému a osmá je (jak víme z dřívějška) určena jako „rezervní“ pro případ, že by se při výrobě nepodařilo všech 8 SPE. SPE jednotky nemají k dispozici žádnou cache, pouze lokální „odkladiště“ v podobě 256 kB paměti.
RSX
O RSX se nic nového v podstatě neobjevilo. Nadále platí informace o frekvenci GPU 550 MHz a GDDR3 paměti s efektivním taktováním 1 400 MHz. GPU je založeno na G70 architektuře, tedy na GeForce 7800 generaci. Žádné unifikované shadery tedy nečekejte. Přidejme snad jen nepotvrzený drb o tom, že RSX bylo ve skutečnosti zpomaleno na 500 MHz, ale zatím se spíše držme oficiálních specifikací PS3, popř. toto sveďme na obdobné nuance s taktovacími frekvencemi G70.
Když se podíváme na paměťové čipy, tak grafika dostala do vínku čtyři 512Mbitové čipy Samsung „zapouzdřené“ přímo na povrchu GPU, jak bývá zvykem u úsporných řešení v noteboocích. Čipy tak poskytují grafickému subsystému celkem 256 MB paměti.
Další obvody
XDR paměti mají též celkovou velikost 256 MB a slouží jako hlavní operační paměť konzole. Již od dob oficálního uvolnění specifikací se ozývají hlasy, že je to málo, zejména pak s ohledem na běh Linuxu na PS3, ale raději si počkejme, jak se skutečně bude PS3 jako herní konzole či linuxový počítač s takto „malým“ množstvím rychlých XDR pamětí, skutečně chovat. XDR paměti běží na 400 MHz, což jim dává propustnost 3,2 Gbit/s
Dalším typem osazené paměti je 128MB flash paměť, opět z dílem společnosti Samsung.
EE + GS
Z dalších obvodů nalézáme v PS3 „Emotion Engine + Graphics Synthesizer“ vycházející ze stejného procesoru v PS2. K němu přísluší i Rambus DRAM paměti, účelem osazení je pak zpětná kompatibilita s PS2. Ta je dle posledních informací prozatím občas problematická, ne vše plně funguje. Ale to snad vyřeší budoucí „firmwary“.
I/O bridge
Posledním z hlavních procesorů je I/O bridge Sony CXD2973GB. Ten má na starosti HDMI, ethernet a optické audio porty. Snad jen připomeňme, že HDMI výstup z konzole umí kromě klasických rozlišení a „běžných HD“ rozlišení 720i/p a 1080i také to nejvyšší, tedy 1080p. S ohledem na osazenou Blu-ray mechaniku a hry na těchto médiích by jistě bylo hříchem nezpřístupnit 1920×1080 v neprokládané verzi. Pro PS3 pak toto nemá být dle Watch Impress problémem z jednoho prostého důvodu: konzole umí HDMI ve verzi 1.3 jejíž technické možnosti sahají i podstatně dále. Fyzickou část gigabitového ethernet rozhraní obstarává již zmiňovaný obvod firmy Marvell.
Z dalších rozhraní naleznete na PS3 kromě HDMI i komponentní výstup, zmiňované 7.1kanálové audio (konzole umí samozřejmě všechny potřebné formáty z rodin DTS a Dolby, které jí diktují standardy DVD Video a Blu-ray) ve formě digitálního optického výstupu. Nechybí ani Bluetooth 2.0 + EDR a čtyři USB 2.0 porty vyvedené na čelní straně konzole.