Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Vnitřek konzole

PlayStation 3 - ilustrační foto
Playstation 3 asi netřeba představovat, napsali jsme toho o ní doposud více než dost. Spolu s blížícím se datem uvedení, které je v Severní americe naplánováno již na tento pátek, se ale internetem šíří řada nových informací a fotografií vnitřku i vnějšku konzole. Po někdejším anatomickém článku na téma Xbox 360 si dnes tedy stejným způsobem přibližme i Playstation 3. Skalpel, prosím ...

Základní „odstrojení“

O chlazení celé konzole se stará jedinný 160mm ventilátor. Samozřejmostí je systém s několika heatpipe, který odvádí teplo s nejžhavějších čipů (Cell, RSX a další). Změřením bylo zjištěno, že odběr Playstation 3 dosahuje až 190 W, přehrávání Blu-ray filmu si pak bere kolem 160 až 180 W, stejně tak i běžná práce s konzolí (procházení menu atd.).

Playstation 3, prvotní odkrytování Playstation 3, zdroj a Blu-ray mechanika Playstation 3, detail napájení Playstation 3 po vyjmutí mechaniky, zdroje a PCB

Po odkrytování můžete vidět stínění zdroje, specifickou slotovou Blu-ray mechaniku a čtečku paměťových karet. Základní deska s obvody je v konzoli „vzhůru nohama“. Mimochodem, i při demontáži vnitřku konzole a základní desky si dle DailyTechu vystačíte s Torx a Philips šroubováky.

Na Blu-ray mechanice je mimochodem zajímavý fakt, že i přes své slotové provedení umí i 8cm média. Jako další věc by vás v tomto kontextu neměla překvapit podpora formátu AVCHD, za kterým stojí sama Sony spolu s Panasonicem.

Elektronika

Playstation 3, vrchní strana PCB Playstation 3, spodní strana PCB

Všechna obvodová logika Playstation 3 sídlí na jediné PCB. Z ní samozřejmě zmiňme hlavní procesor Cell, společné to dítko firem IBM, Sony a Toshiba, dále grafický procesor RSX (Reality Synthesizer) z dílen kalifornské nVidie, XDR a GDDR3 paměti, speciální Sony I/O bridge, procesor EE + GS (Emotion Engine + Graphics Synthesizer) pro kompatibiltu s PS2 a nakonec třeba Marvell ethernet/storage řadič (čipů je samozřejmě podstatně více, ale toto jsou ty nejvýznamnější).

Cell

Playstation 3, Cell procesor

Procesor Cell je bezpochyby impozantním dílem. Skládá se z jedné 64bitové Power Processing Element (PPE) jednotky a osmi identických Synergistic Processor Elements (SPE) bežících na 3,2 GHz. Jeho 234 miliónů tranzistorů je vyráběno „konzervativním“ 90nm SOI výrobním procesem (to není samo o sobě nic problematického, nVidia stejně vyrábí 681miliónové GPU G80).

Architektura IBM Cell

PPE má k dispozici 64 kB L1 a 512 kB L2 cache a z velké části vychází z PowerPC architektury. Osm SPE je pak vektorovými procesory se 128 (stodvacetiosmi) 128bitovýmiregistry a čtyřmi FPU s jednoduchou přesností. Svou funkcionalitou je lze principielně přirovnat k MMX/SSE či 3D Now! (ale prosím, nekamenujte mě za toto zjednodušení v diskusi). Prvních šest SPE je přiřazeno náročným výpočetním úlohám, sedmá SPE má na starosti bezpečnost běžícího operačního systému a osmá je (jak víme z dřívějška) určena jako „rezervní“ pro případ, že by se při výrobě nepodařilo všech 8 SPE. SPE jednotky nemají k dispozici žádnou cache, pouze lokální „odkladiště“ v podobě 256 kB paměti.

RSX

Playstation 3, grafický procesor RSX

O RSX se nic nového v podstatě neobjevilo. Nadále platí informace o frekvenci GPU 550 MHz a GDDR3 paměti s efektivním taktováním 1 400 MHz. GPU je založeno na G70 architektuře, tedy na GeForce 7800 generaci. Žádné unifikované shadery tedy nečekejte. Přidejme snad jen nepotvrzený drb o tom, že RSX bylo ve skutečnosti zpomaleno na 500 MHz, ale zatím se spíše držme oficiálních specifikací PS3, popř. toto sveďme na obdobné nuance s taktovacími frekvencemi G70.

Playstation 3, detail RSX Playstation 3, detail RSX

Když se podíváme na paměťové čipy, tak grafika dostala do vínku čtyři 512Mbitové čipy Samsung „zapouzdřené“ přímo na povrchu GPU, jak bývá zvykem u úsporných řešení v noteboocích. Čipy tak poskytují grafickému subsystému celkem 256 MB paměti.

Další obvody

XDR paměti mají též celkovou velikost 256 MB a slouží jako hlavní operační paměť konzole. Již od dob oficálního uvolnění specifikací se ozývají hlasy, že je to málo, zejména pak s ohledem na běh Linuxu na PS3, ale raději si počkejme, jak se skutečně bude PS3 jako herní konzole či linuxový počítač s takto „malým“ množstvím rychlých XDR pamětí, skutečně chovat. XDR paměti běží na 400 MHz, což jim dává propustnost 3,2 Gbit/s

Dalším typem osazené paměti je 128MB flash paměť, opět z dílem společnosti Samsung.

EE + GS

Playstation 3, Emotion Engine

Z dalších obvodů nalézáme v PS3 „Emotion Engine + Graphics Synthesizer“ vycházející ze stejného procesoru v PS2. K němu přísluší i Rambus DRAM paměti, účelem osazení je pak zpětná kompatibilita s PS2. Ta je dle posledních informací prozatím občas problematická, ne vše plně funguje. Ale to snad vyřeší budoucí „firmwary“.

I/O bridge

Playstation 3, I/O Sony

Posledním z hlavních procesorů je I/O bridge Sony CXD2973GB. Ten má na starosti HDMI, ethernet a optické audio porty. Snad jen připomeňme, že HDMI výstup z konzole umí kromě klasických rozlišení a „běžných HD“ rozlišení 720i/p a 1080i také to nejvyšší, tedy 1080p. S ohledem na osazenou Blu-ray mechaniku a hry na těchto médiích by jistě bylo hříchem nezpřístupnit 1920×1080 v neprokládané verzi. Pro PS3 pak toto nemá být dle Watch Impress problémem z jednoho prostého důvodu: konzole umí HDMI ve verzi 1.3 jejíž technické možnosti sahají i podstatně dále. Fyzickou část gigabitového ethernet rozhraní obstarává již zmiňovaný obvod firmy Marvell.

Z dalších rozhraní naleznete na PS3 kromě HDMI i komponentní výstup, zmiňované 7.1kanálové audio (konzole umí samozřejmě všechny potřebné formáty z rodin DTS a Dolby, které jí diktují standardy DVD Video a Blu-ray) ve formě digitálního optického výstupu. Nechybí ani Bluetooth 2.0 + EDR a čtyři USB 2.0 porty vyvedené na čelní straně konzole.

David "David Ježek" Ježek

Bývalý zdejší redaktor (2005-2017), nyní diskusní rejpal.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku Anatomie Playstation 3

Neděle, 5 Srpen 2007 - 11:59 | Anonym | PROSÍM CHEATY NA TOMB RAIDER 2, VŠECHNY ZBRANĚ...
Středa, 28 Únor 2007 - 12:34 | Anonym | Lidi potrebuju nutne pomoc chci se zeptat jaky je...
Pondělí, 27 Listopad 2006 - 22:03 | Anonym | ComputerConsulter: Jak to prosim tebe myslis s...
Neděle, 26 Listopad 2006 - 08:01 | ComputerConsulter | Dle oficiálního vyjádření SONY na dealerské...
Úterý, 21 Listopad 2006 - 11:02 | Anonym | scot666: To uber... 42" Toshiba 42WLG66...
Pondělí, 20 Listopad 2006 - 16:12 | krataf | to Twigy: pripojeni je realizovany pres sitovou...
Čtvrtek, 16 Listopad 2006 - 16:16 | Anonym | Ja kupuju tyto vánoce Xbox360 a příští PS3 a...
Čtvrtek, 16 Listopad 2006 - 16:13 | Anonym | Celkem by me zajimalo, jak je realizovane...
Čtvrtek, 16 Listopad 2006 - 15:09 | Anonym | Já klidně a hned. Resident Evil, Silent Hill,...
Čtvrtek, 16 Listopad 2006 - 14:58 | Anonym | Tv v 1080p bude příští rok daleko více dostupné...

Zobrazit diskusi