Vulkan umí CrossFire a SLI jen pod Windows 10? Ne, kachna.
První jarní kachnu letos vypustil web DSOGaming, který nedávno informoval o tom, že pod API Vulkan nebude možné provozovat více grafických jader v režimu CrossFire nebo SLI v jiném operačním systému, než ve Windows 10. Zprávu dokládá stránkou z oficiální prezentace Khronos Group z GDC, která obsahovala větu, že pro nativní podporu CrossFire a SLI musí být WDDM v režimu LDA (linked display adapter).
To by ještě samo o sobě nic neznamenalo, pokud by redakce DSO nepřiložila tvrzení, že režim LDA podporují výlučně Windows 10, takže v jiném operačním systému nebude možné CrossFire ani SLI zprovoznit. Situace uzrála poměrně rychle. DSO nejprve ustoupila od striktního tvrzení, že multi-GPU režimy budou fungovat pouze pod desítkami a připustila, že je půjde zapnout i v Linuxu.
Nakonec se k situaci vyjádřila samotná Khronos Group a konstatovala, že není pravda ani to, že by CrossFire a SLI ve Vulkanu nefungovalo pod Windows 7 a Windows 8.1, ani to, že by tyto operační systémy nepodporovaly režim LDA. Jinými slovy, CrossFire i SLI jsou pod API Vulkan podporované jako ve Windows 7, tak 8.1 i 10 a samozřejmě i pod Linuxem. Khronos si s Vulkanem zakládá na podpoře široké základny operačních systémů, a tak by implementace multi-GPU omezená výlučně na desítky ani nedávala smysl.
Podobně jako v DirectX 12 a Mantle je i ve Vulkanu podpora víc grafických procesorů věcí vývojáře. V rámci API může sám řídit, jakým způsobem budou jednotlivé čipy spolupracovat, případně jak mezi ně budou rozdělené úlohy. Nevýhodou je, že je pak CrossFire a SLI možné využít jen ve hrách, kde se autor rozhodl podporu implementovat, výhodou je, že může sám zvolit způsob kooperace a tím například snížit latence a potíže se synchronizací snímků, takže oproti jedné grafické kartě nejen stoupne snímková frekvence, ale také celková plynulost obrazu.