Výkon her běžících na XWayland vs X.Org
Úvodem mi dovolte připomenout, oč jde. X Server je v tuto chvíli považován v mnoha ohledech za architektonicky zastaralý a nevhodný pro současné použití. Vždyť byl vymyšlen před 30 lety. Vyvíjen je tedy nástupce Wayland, který sice nebude obsahovat kompletní funkcionalitu nabízenou X systémem (v aktuální implementaci X.Org), ale zefektivní mnohé mechem obrostlé části.
Pro Wayland ale musejí být přepsány veškeré aplikace. Zářným příkladem portace je prostředí GNOME, které je s vývojem Waylandu spjato (na obou částech pracují z nemalé části lidé v Red Hatu). Jenže ne všechny autory všech těch miliónů programů, které pod X vznikly, donutí svět k portaci. Proto spolu s Waylandem vzniká překladová vrstva XWayland, která umožňuje běh X aplikací na Waylandu. Podobně je na tom Mir s vrstvou XMir. Ale jak správně tušíte, výkon nemůže být 100% srovnatelný s X.Org.
Phoronix tedy provedl několik testů na aktuálních verzích. Z nich plyne, že výkon na (X)Waylandu je dle dané aplikace někde mezi 60 a 90 % výkonu pod X.Orgem. Závěr testů je nejednoznačný. Pro někoho je vyšší prioritou možnost aplikaci (hru) provozovat, byť za cenu nižšího výkonu, jiný nebude spokojen, dokud nebude dosahování 99% výkonu vždy a všude. Podle toho se lidé dělí na early adoptery (v tuto chvíli „masochisté“, kteří kupříkladu kombinaci GNOME/Wayland zkouší provozovat na svém primárním PC) a ty, kdož si počkají. A pak je tu samozřejmě třetí skupina těch, kteří se budou zuby-nehty držet X Serveru, dokud to půjde, pro které je Wayland zhruba stejný vulgarismus jako systemd či PulseAudio.