Windows Game Mode nebude jen pro UWP
Začátkem ledna jsme vás informovali o přípravě nového režimu Windows 10, který je optimalizovaný pro hry. Tzv. Game Mode bude do operačního systému doplněn s nadcházejícími aktualizacemi. Jeho cílem je nabídnout vyšší herní výkon, než jaký Windows 10 umožňovaly doposud - teprve nyní ale Microsoft veřejně nastínil, jak toho má být dosaženo.
V první řadě je třeba doplnit, že Game Mode nebude podporovaný jen pro aplikace Universal Windows Platform (UWP), ale i klasické „Win32“ hry. Microsoft ale obratem dodává, že nárůst výkonu pro klasické hry nemusí být tak výrazný jako v případě UWP titulů. Důvodem je, že u klasické platformy nedostává systém informaci, zda hra běží nebo neběží, případně jestli procesy běžící na pozadí nějakým způsobem souvisejí se hrou nebo ne. S UWP je situace jiná, takže si díky tomu může dovolit více zasahovat do správy systémových prostředků.
Odkud se výkon navíc vezme: Microsoft vysvětluje, že při klasickém spuštění hry (bez Game Mode) je určité množství systémových prostředků věnováno hře a určité ponecháno aplikacím na pozadí. Pokud jde o grafický výkon, bude s Game Mode poměr GPU cyklů věnovaných hře zvýšen na úkor cyklům věnovaným dění na pozadí. V případě procesorové zátěže dojde k výraznější změně - podobným způsobem jako u konzole Xbox One se určitý počet logických jader zarezervuje čistě hře, takže ta se o ně nebude „přetahovat“ s procesy běžícími na pozadí, což má negativní dopad mj. i na efektivitu využití cache.
Dá se říct, že pokud nemáte spuštěné žádné náročnější aplikace na pozadí, bude nárůst výkonu spíše kosmetický a přínosem spíše než FPS navíc bude jejich vyšší stabilita. Pokud vám na pozadí běží cokoli, co klade nezanedbatelné nároky na procesor nebo grafický výkon, pak bude nárůst herního výkonu citelný (krom stabilnějších FPS jako takových).
V rámci programu Windows Insider je Game Mode (beta) dostupný ode dneška, finální verze se dočkáte v dubnu.