Jak na Witcher 3 s Radeony? FPS zvýšíte malým trikem, nebo počkejte na Catalysty
Witcher 3: Wild Hunt, který si nyní mohou zdarma stáhnout majitelé GeForce GTX Titan X, obsahuje kód od Nvidie známý jako GameWorks; především pak efekty HairWorks, které slouží pro rendering vlasů, chlupů a podobně. HairWorks lze chápat jako určitou alternativu k AMD TressFX, ale s jedním rozdílem. Zatímco TressFX zlepšil vizuální kvalitu vlasů výměnou za výkonnostní propad, který se mezi Radeony a GeForce nijak výrazně nelišil, efekty Nvidie ve Witcher 3 běhají dobře jen na aktuální generaci GeForce (Maxwell), zatímco na předešlých GeForce a stávajících Radeonech působí nepříjemné poklesy výkonu.
Efekty koncipované tak, aby fungovaly dobře jen na vlastní architektuře a penalizovaly konkurenci, jsou vcelku pochopitelné - těžko říct, co ale přimělo Nvidii takto uměle odepsat Kepler. Možná mainstreamová GeForce GTX 960, která oproti generaci předešlého mainstreamu (GeForce GTX 760) nepůsobí svým výkonem příliš přesvědčivě, a tak je třeba výkon starších modelů trochu umravnit, aby měli zákazníci motivaci nakupovat ty nové.
Co se Radeonů týče, poukázala AMD na možné řešení s tím, že zároveň pracuje na nových Catalystech, které by měly situaci nějakým způsobem zlepšit. Onen trik spočívá ve faktu, že Nvidia v rámci HairWorks používá nadměrnou úroveň teselace, která produkuje mnohonásobně více polygonů, než je třeba pro vykreslení dokonale oblého účesu a hladkých nehranatých vlasů. Ovládací panel AMD Catalyst Control Center umožňuje přepsat Nvidií přednastavené hodnoty teselace na rozumnější úroveň, jak vidíte na ukázce výše.
Původní úroveň přednastavená ve hře je ×64. Jak ověřila redakce webu WCCFTech, snížení na ×16 reálně nepůsobí viditelný pokles kvality ani při pohledu z blízka, ale FPS se zvýší na dvojnásobek. Snížení na úroveň ×8 už při bližším zkoumání přinese určitou degradaci, ale umožní ještě 10-20% zvýšení FPS.
Výkon s HairWorks s různými maximálními stupni teselace podle WCCFTech
Dá se říct, že pro výkonnější grafické karty je zlatým středem hodnota ×16, která při zachování vizuálně totožného výsledku zvýší framerate na dvojnásobek (při pohledu z blízka) a více než o třetinu (při pohledu z dálky). Zlepšení v rámci ovladačů se bude týkat Catalyst 15.5 beta, které by měly být vydány brzy. Krom situace s Witcher 3 zlepší i FPS ve hře Project CARS.