Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Xbox One přichází s podporou Dolby Vision

Microsoft do s Xbox One jakožto multimediálním centrem myslí docela vážně. Do výbavy konzole totiž přidává podporu pro Dolby Vision, nejpokročilejší HDR standard pro domácí zařízení…

V červenci ohlásil Microsoft podporu pro standard Dolby Vision pro herní konzole Xbox One S a Xbox One X. Nyní si jej první uživatelé (skupiny insiders Alpha Skip Ahead a Alpha rings) mohou vyzkoušet v praxi.

Požadavky jsou následující: Xbox One S / X, v případě obsahu z Netflix předplatné Premium a Dolby Vision-kompatibilní zobrazovací zařízení. Ta jsou dražší, neboť na rozdíl od jiných HDR standardů není samolepka Dolby Vision zdarma, ale kdo se jí chce chlubit, musí společnosti Dolby zaplatit. Pokud jde o Netflix, tak ten se chlubí více než 400 hodinami obsahu s podporou Dolby Vision. Což je patrně víc než dost na to, aby - než průměrný uživatel tento obsah vykouká - vznikla ještě rozsáhlejší zásoba nového obsahu. Nebereme v potaz, že čistě z hlediska statistiky v těchto 400 hodinách musí být zahrnuta část, která je pro řadu uživatelů nekoukatelná.

Standard Dolby Vision vyžaduje od systému podporu dynamických metadat, 12bit barevné hloubky a špičkového jasu až 10 000 cd/m² (což se týká především zobrazovadla). Je tedy o stupeň výše než HDR10, kterému stačí statická metadata, 10bit barevná hloubka a jas až 4000 cd/m².

Abychom nezůstali jen u nekritické chvály, je třeba obratem dodat, že již existuje standard HDR10+, který podstatnou měrou propast mezi Dolby Vision a HDR10 uzavírá. Hlavní rozdíl mezi nimi totiž tkvěl v podpoře statických / dynamických metadat. V praxi to znamená, že se statickými metadaty (HDR10) byl celkový rozsah jasu (kontrastu, sytosti…) definován pro film jako celek, kdežto s dynamickými (HDR10+, Dolby Vision) může být definován pro každý snímek samostatně.

Výhoda Dolby Vision tedy oproti bezpoplatkovému HDR10+ poklesla. Zůstává sice papírově nejpokročilejším standardem, ale pokud nemáte místo očí kolorimetrickou sondu, pak mezi 10bit a 12bit obrazem neuvidíte rozdíl. Pokud byste zase měli oči tak citlivé, abyste rozdíl postřehli, pak vás asi neoslní (respektive oslní) jas 10 000 cd/m², při kterém těžko budete analyzovat barevné nuance. Samozřejmě pokud je Dolby Vision podporován, je to plus - hnát se ale za tímto standardem za každou cenu (doslova) asi nemá velký smysl.

Diskuse ke článku Xbox One přichází s podporou Dolby Vision

Čtvrtek, 6 Září 2018 - 14:30 | RaStr | Mate asi spatne infromace, rekl bych tak 20 let...
Čtvrtek, 6 Září 2018 - 13:17 | Viktor Navrátil | A jste si jistý? Na 6 bitech by byla vidět hodně...
Čtvrtek, 6 Září 2018 - 12:33 | no-X | „Profesionální snímače a zadní stěny mají výstup...
Čtvrtek, 6 Září 2018 - 12:09 | Viktor Navrátil | No, není snímač jako snímač. To si myslím, že u...
Čtvrtek, 6 Září 2018 - 10:48 | no-X | Myslím, že jedna věc je 10bit/12bit u...
Čtvrtek, 6 Září 2018 - 10:23 | Viktor Navrátil | Nejsem si jistý, zda-li na rozeznání rozdílu mezi...
Středa, 5 Září 2018 - 23:54 | chatumbabub | hm, takze DTS MA ci Dolby Atmos nehrozi..
Středa, 5 Září 2018 - 17:23 | Hoja | Audio dekoduje Kodi tzn. DTS/AC3 do HDMI / S/PDIF...
Středa, 5 Září 2018 - 17:10 | chatumbabub | k cemu tam pak to kodi je? To jen posle obycejne...
Středa, 5 Září 2018 - 16:59 | Hoja | Bylo by to hezkej přehrávač, kdyby to umělo audio...

Zobrazit diskusi