Po přidání 10 % grafického výkonu zvýší Microsoft Xboxu o 10 % i ten procesorový
Xbox One bývá ve srovnání s PlayStation 4 často uváděn jako hardwarově slabší. To však není úplně pravda, spíš jde o přehnané zjednodušení, které předpokládá, že výkon konzole je pouze odrazem počtu stream-procesorů. Těch má Xbox One skutečně méně - naopak je vybaven vyšší propustností paměťového systému (kombinace ESRAM plus DDR3), má výkonnější ROP (přímo napojené na ESRAM) a jeho procesor - ač je prakticky totožný s tím v Playstation 4 - běží na vyšších taktech. Že nejde jen o teorii potvrdil nedávno vydaný a do jisté míry kontroverzní titul Assassin's Creed: Unity.
V polovině loňského roku, kdy došlo k ohlášení prodeje Xboxu bez Kinectu, přišel Microsoft s nápadem věnovat grafický výkon, který byl využíván k analýze pohybu pro Kinect, přímo pro vykreslování her. Šlo zhruba o 10% navýšení, jehož využití záviselo na rozhodnutí vývojáře dané hry. Podrobněji (včetně vyvrácení několika tehdejších fám), jsme se tomuto tématu věnovali ve článku:
Nyní je tu obdobná situace, ale po stránce procesorového výkonu. Xbox One je vybavený osmi procesorovými jádry, z čehož bylo doposud 6 dostupných pro engine hry (vývojářům) a 2 pro účely operačního systému a potřeby Kinectu. Nové SDK umožňuje vývojářům přistupovat i k sedmému jádru a to za předpokladu, že hra nevyžaduje hlasové ovládání přes Kinect.
Přesto je část (20 %) výkonu tohoto jádra vyhrazena pro hlasové ovládání operačního systému. Je také třeba mít na paměti, že zahájení hlasového ovládání operačního systému (rozumějte: zvolání slovního příkazu) způsobí dočasný nárůst vytížení tohoto jádra až na 50 %. V praxi se tak vývojářům dostává 80 % výkonu jádra navíc s tím, že za určitých podmínek může dočasně tato rezerva klesnout na 50 %. To se teoreticky nejeví jako problém; pokud hráč vydává povely operačnímu systému, neděje se tak zpravidla v okamžiku maximálního vytížení systému náročnou herní scénou.
Sečteno podtrženo, vývojářům se dostává do rukou 8-13 % procesorového výkonu navíc. Byť se to nemusí jevit jako závratné číslo, je to rozdíl možná i větší, než jaký obvykle přinášejí nové generace procesorů pro PC oproti svým předchůdcům - jinými slovy ze stárnutí platformy ve srovnání s PC si Xbox po stránce procesorového výkonu může odškrtnout až jeden rok. :-)