Xbox One s Windows 10 akorát pod stromeček
Pokud se oprostíme od pohledu PC uživatele i od pohledu uživatele herní konzole, můžeme objektivně říct, že ve světě osobních počítačů přinesou Windows 10 s DirectX 12 větší posun než ve světě konzolí, respektive Xboxu One. Je to dáno tím, že Xbox již disponoval lepším API než byly jedenáctkové Directy pro PC a některými z výhod, které přinesou DirectX 12, byl již vybavený. Posun tedy nebude tak výrazný jako v desktopu, přesto zanedbatelný nebude.
CEO Stardock / Oxide Games Brat Wardell na jaře upozornil, že Xboxu One pomůže DirectX 12 ve dvou ohledech. V první řadě přinese nové ESRAM API pro lepší práci s rychlou integrovanou pamětí. Podle Wardella bylo původní velmi nepodařené a pokud neměl vývojář znalosti a zkušenosti (kterých se musel v případě neintuitivního rozhraní dopracovávat metodou pokus-omyl), končilo to obvykle výrazně nižším rozlišením, než jaké nabízela konkurenční Playstation 4. Součástí bude také nástroj pro optimalizace, který i méně zkušeným vývojářům umožní snáze dosáhnout lepšího výsledku než s původním ESRAM API. Druhá změna bude paralelizace - přestože Directy pro Xbox byly nízkoúrovňové, zůstávaly stále u sériového zpracování. To se s DirectX 12 mění, takže bude efektivněji nakládáno i s procesorovými prostředky.
Windows 10 jako takové Xboxu One přinesou nové uživatelské rozhraní a další změny, které sice většina řadových uživatelů bude považovat za to nejpodstatnější (protože půjde o něco, co na první pohled a na vlastní oči uvidí), ale to vnímáme z technologického hlediska jako nezajímavé.
Xbox One dostane desítky (ať již v případě nových krabicových konzolí nebo formou upgradu těch stávajících) koncem letošního roku. Nelze to ale chápat tak, že z ničeho nic jako mávnutím kouzelného proutku poběží všechny hry ve vyšším rozlišení a plynuleji. To je věc vývojářů, kteří možností DirectX 12 využití spíše v nových hrách. Pokud by se tato zlepšení měla dotknout i stávajících her, musel by autor hry připravit patch, který podporu DirectX 12 a jmenovaných změn do hry implementuje. Pro „preview members“ budou desítky k dispozici již v říjnu, ale není to pevné datum, spíš aktuální cíl Xbox týmu Microsoftu.