Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Souboj Titánů: Sigma 50/1.4 Art vs. Zeiss Otus 55/1.4

Tento rok se na trhu sejdou dva objektivy, které se zapíšou do historie fototechniky. Zeiss i Sigma zamířili s designy nové generace světelných padesátek tak vysoko, jak to jen šlo. Jak dopadly?

Co vedlo ke vzniku těchto objektivů, proč mají právě takové parametry, jaké výrobci zvolili, nebo jaké je historické pozadí jejich vzniku, jsme podrobně rozebrali ve článcích k příležitosti uvedení těchto modelů. Pokud se o fotooptiku zajímáte a náhodou vám unikly, najdete je pod následujícími odkazy:

Shrňme si parametry obou:

 Sigma 50mm f/1.4 DG HSM "A"

Carl Zeiss Otus 1.4/55 APO Distagon

ohnisko50 mm55 mm
světelnostf/1.4 f/1.4
opt. členů13 12 
skupin810
ostří od40 cm50 cm
clona9 lamel9 lamel
filtry77mm 77mm 
hmotnost810 g970-1030 g
ostřeníautofocus
manuální
manuální
bajonetyCanon
Nikon
Sigma
Sony
Canon
Nikon
cena$949 (aktual.)$3999

Patrně jako první přinesl rozsáhlejší testy obou objektivů web SLR Gear, a tak se v krátkosti můžeme podívat, jak si obě skla vedou v základních aspektech. Abychom měli nějakou referenci, začněme výsledkem „staré“ Sigmy 50mm f/1.4 EX DG HSM. Ona není stará v absolutním měřítku (ani vůči jejím konkurentům; jde v podstatě o jeden z nejmodernějších 50mm designů, který byl dosud na trhu), ale abychom nemuseli stále vypisovat celé názvy s přehršlí písmenek, zůstaneme u označení „stará“ a „nová“.

Tedy stará Sigma pochází někdy z poloviny roku 2008 a dobové recenze na ní vyzdvihovaly vyšší ostrost na f/1.4, než nabízela konkurence a o něco nižší chromatickou aberaci. Po zaclonění už se od lepších padesátek výrazně nelišila. Následuje graf, který vyjadřuje ostrost staré Sigmí padesátky na plnou díru, tedy na f/1.4:

Graf vyjdřuje ostrost (respektive neostrost) při vykreslení full-frame obrazu. Čím více je plocha deformovaná, respektive čím výše jejích části vybíhají, tím méně jsou tyto partie ostré (stručně: čím více modré/fialové, tím lépe). Je tedy zjevné, že podobně jako všechny dosavadní světelné objektiv, tak i stará Sigma měla na f/1.4 ostrost v rozích výrazně nižší než ostrost ve středu. Podívejme, jak si vede nová Sigma:

Tento rozdíl je vcelku šokující, protože rozlišení ve středu a v rozích je při f/1.4 na úrovni, jaké dosahovaly současné nejlepší světelné padesátky po zaclonění na f/2.8(!) Propad rozlišení v rozích je řádově nižší než u dosavadních padesátek. Lze říct, že jde o vůbec největší mezigenerační skok, který se kdy Sigmě podařil a kterým překonává i svoji novou 35mm f/1.4. Přejděme k Zeissu:

Otus na f/1.4 není o nic horší, dokonce v rozích vykazuje ještě mírně lepší výsledek. Oběma výrobcům se tak sluší gratulovat, posun po stránce rozlišení i rovnoměrnosti v rámci celého políčka je až neskutečný. Nemohu si ovšem nerýpnout: Co poslední léta dělali pánové v Canonu a Nikonu? ;-)

Co se ostatních parametrů týká, dovolím si jen krátkou rekapitulaci - pokud vás zajímají detaily, podívejte se přímo do zmíněných recenzí (odkazy najdete níže vlevo), kde jsou k dispozici i interaktivní grafy. Co se rozlišení týká, nepatrný náskok Otusu v rozích se ztrácí mírným zacloněním a už na f/2.8 a výš nabízí Sigma nepatrně ostřejší rohy než Otus a rovnoměrnější ostrost obrazu. Po stránce chromatické aberace udělali oba výrobci obrovský posun - podobně jako po stránce rozlišení. Vzájemné rozdíly jsou opět malé, Zeissův Apochromatický design ale nabízí přecijen o chlup lepší korekci. Sigma naopak vítězí ve vinětaci - Otus má tendenci na f/1.4 a f/2.0 výrazněji vinětovat, ale opět nejde o nijak zásadní problém (navíc jej lze řešit post-processingem).

Cenu Zeissu již známe, je stanovena na zhruba $4000. Sigma teprve oficiální cenu ohlásí, ale prosakují informace, že bude k dostání za reálnou částku kolem $1000.

Update 10:30: Sigma potvrdila oficiální doporučenou cenu $949.

Kdo tedy vyhrál? Po stránce optického výkonu se dá mluvit o plichtě. Záleží, jaké parametry vás zajímají prvořadě. Pokud byste chtěli objektiv používat výlučně na f/1.4, pak co do ostrosti v rozích o chloupek vítězí Zeiss Otus, naopak pokud alespoň občas trochu přicloníte, dá vám lepší výsledek Sigma Art.

Krom optických parametrů jsou tu ale i další specifika, která bez ohledu na drobné odchylky ve výsledcích pro 90 % uživatelů předurčují, jak si vyberou. Jde o pracovní preference (manuální ostření pro Zeiss a autofocus pro Sigmu) a kompatibilitu (Sigma bude dostupná i se Sony a Sigma bajonety). V neposlední řadě je tu cena, která z Otusu dělá záležitost spíš pro fajnšmekry a profesionály nejvyšší třídy, kteří si za svoji práci účtují částky, které jim objektiv zaplatí.

Oba výrobci od nás tímto dostávají neoficiální ocenění v podobě malého bezvýznamného +, které si mohou vytisknout a pověsit na čestném místě svého sídla :-).

Tagy: 
Zdroje: 

SLR Gear (1, 2, 3)

Diskuse ke článku Souboj Titánů: Sigma 50/1.4 Art vs. Zeiss Otus 55/1.4

Čtvrtek, 17 Duben 2014 - 13:36 | no-X | Čím je Nikkor 50/1.4 G tak výjimečný? Ano, je...
Středa, 16 Duben 2014 - 20:46 | Izak | Takove kecy, asi jste jeste nevideli Nikkor 50/1....
Neděle, 13 Duben 2014 - 22:12 | no-X | Vyšší než co?
Neděle, 13 Duben 2014 - 19:46 | nameless1 | To vám došlo špatně :) Zvětšení bude vyšší, ne...
Pátek, 11 Duben 2014 - 13:31 | no-X | Teď mi ještě došlo, že s ohledem na delší ohnisko...
Pátek, 11 Duben 2014 - 11:56 | Luděk H | Ano, plave to na vodě, dokud nebude test třeba na...
Pátek, 11 Duben 2014 - 11:44 | xvasek | Že bych upgradoval z Pentaxí M 50/1.7 na svém...
Pátek, 11 Duben 2014 - 11:34 | no-X | Na čem stojí předpoklad, že se při použití...
Pátek, 11 Duben 2014 - 11:17 | Luděk H | (pozn. jde spíš o příspěvek pro pixelpeepery nebo...

Zobrazit diskusi