Zemřel Bryce Bayer, vědec firmy Kodak, bez kterého by neexistovaly digitální fotoaparáty
Pokud pomineme Foveon X3, pak všechny běžně používané digitální snímače, ať již typu CCD či CMOS, jsou barvoslepé. Jejich fotocitlivé buňky jednoduše polykají fotony a tím zaznamenávají jasovou informaci o dané části obrazu, ale nic o barvě. V 70. letech, kdy se tato snímací technika rodila, přišel s jednoduchým, byť kompromisním řešením Bryce Bayer, tehdy věděcký pracovník společnosti Kodak.
Koncept Bayerova filtru či Bayerovy masky spočívá v tom, že jednotlivé pixely snímače jsou překryty různě barevnými filtry a tak sice snímač nadále zaznamenává v podstatě jen jasovou složku, ale pro různé barvy. Standardní Bayerova maska je poskládána tak, jak vidíte na obrázku. K tomu ještě obvykle (ale ne vždy: Pentax K-5 IIs a 645D, Nikon D800E, Leica S2) přísluší tzv. low-pass filtr, který před vstupem signálu na bayerovu masku provede drobounké rozostření, čímž eliminuje výraznou část rušivého barevného moiré a současně do okolních buněk předá i trochu signálu z jiných barev - toto se následně používá při výpočetní části zpracování fotografie, která bere data ze snímače (nesoucí kvůli bayerově masce fakticky jen ~1/3 barevné informace) a interpoluje je pomocí složitých algoritmů do podoby informace plnobarevné.
Koncept Bryce Bayera umožnil nástup levných snímacích čipů, neboť jediné dvě alternativy byly v 70. a 80. letech buď příliš drahé, nebo technicky v té době nerealizovatelné: drahý koncept 3CCD/3MOS kamer, kde je signál z objektivu přes optický hranol rozkládán na složky R, G a B a ty poté snímány trojicí barvoslepých snímačů se zabydlel zejména ve video a televizních kamerách, na koncept CMOS snímače zachycujícího plnobarevnou informaci jsme si museli počkat až do dne, kdy malá americká firma Foveon uvedla své unikátní řešení na trh.
Nic z toho ale nemění nijak skutečnost, že jak Willard Boyle, tak i Bryce Bayer byli vědci, kteří se nesmazatelně zapsali do historie, do digitálního věku, který zažíváme v 21. století. Ať již máte fotomobil, levný kompakt či profi zrcadlovku od Canonu či Nikonu, využíváte práce, kterou Bryce Bayer odvedl v 70. letech a která mu byla přiklepnuta v podobě US patentu 3 971 065.
Bryce Bayer kromě své masky pochopitelně pracoval i na dalších projektech týkajících se digitální fotografie. Z Kodaku odešel v 90. letech, strávil v něm celou svoji kariéru.
Díky, pane Bayere…