Ageia uvedla PhysX
Hardware
Takže, Ageia PhysX samozřejmě na kartě nese hlavní procesor, označovaný jako PPU (Physics Processing Unit). Ten obsahuje 125 miliónů tranzistorů (pro srovnání, GeForce 7900 GT/GTX jich má 278 miliónů, Radeon X1900 XT/X rovnou 381 miliónů). Karta používá paměti typu GDDR3 o celkové velikosti 128 MB. O výrobu se starají továrny TSMC a to prý 130nm procesem, čip má velikost 182 mm². Klíčovou vlastností je to, že PPU je plně programovatelné, funkční schopnosti PPU tak není problém v budoucnu rozšiřovat novými verzemi ovladačů. Interní přenos v čipu prý mimochodem „sviští“ rychlostí až 2 Tbit/s. Karta jako taková má samozřejmě slušnou spotřebu energie. Výrobce se s ní zrovna dvakrát nechlubí, takže pouze můžeme usuzovat z přítomnosti Molex napájecího konektoru, že nebude zanedbatelná. PCI slot sám o sobě je na druhou stranu schopen dodat „jen“ 25 W (což ale třeba takovému PCI Radeonu 9250 stačí).
Z technologií, které dostal do vínku, nechybí:
- AGEIA Universal Continuous Collision Detection - systém detekce kolizí
- AGEIA Physical Smart Particle Technology - fyzika malých částic
- AGEIA Complex Object Physics System - fyzika komplexních objektů
- AGEIA Scalable Terrain Fidelity - škálovatelná detailnost terénu
- AGEIA Dynamic Gaming Framework
Nechybí samozřejmě příslušný kit pro vývojáře (SDK), o němž víme, že jeho binární obdoba bude k dispozici i na Playstation 3, kde by se o příslušné výpočty měl starat hlavní Cell procesor.
Schopnosti
Protože se jedná o úplnou novinku, nepožívá prozatím v herním světě v podstatě žádné podpory v existujících titulech. Veškeré prezentace se tedy zatím opírají o několik demonstračních scén a předváděček chystaných titulů, které můžete shlédnout na několika videích. Některá z nich a trochu těch nezbytných propagačních materiálů naleznete i na oficiálním webu PhysX.
Jedno z videí, Big Box, slouží jako delší demonstrace schopností výpočtů komplexních objektů. V podobném duchu se nese další video, Hanger Of Doom, na kterém můžete i vidět, jak mizerně si povede ve stejné scéně stroj bez PhysX PPU.
Video Cell Factor (další zdroj) pak prezentuje (alespoň na oficiálním webu) pětiminutovou bojovou scénu z chystané hry, kde se uplatňuje především rozstřelování „krabic“, tedy výpočty komplexnějších objektů a jejich vzájemné kolize.
Třetím z videí je Bet On Soldier (další zdroj), kde přichází na scénu výpočty jiného typu, související se „změnami okolí“ prováděnými plamenometem, zejména pak „pohyb tekutin“ a fyziku plamenu.
Další tři velmi zajímavá videa, prezentující schopnosti PhysX, můžete stahovat v několika stupních kvality. Na paškál si berou opět simulaci pohybu tekutin, particle efekty a fyziku a kolize velkých objektů.
Budoucnost
PhysX bude v nejbližších měsících podporováno až ve stovce herních titulů pocházejících z více než 60 herních studií.
V seznamu samozřejmě nechybí ani hry jako Unreal Tournament 2007, Ghost Recon či Sacred II.
Karta se má dostat na trh během května tohoto roku, a to v provedení od společností Asustek a BFG. Nás v Evropě se spíše bude týkat ta první jmenovaná. Však také Asustek spolupracuje s firmou Ageia v této záležitosti již skoro rok. Jeho karty by dokonce dle některých zdrojů mohly nést dvojnásobné množství paměti. Nicméně pokud toužíte „být na absolutní špici“ již dnes, máte možnost ...
Společnost Alienware pak nabízí ve svých sestavách také možnost osadit PhysX akcelerátor, a to za cenu 274 dolarů, se hrou City of Villains (podporující PhysX) pak za 317 dolarů. Firma Dell, která mimochodem Alienware koupila, také PhysX kartu osazuje do svých hi-end mašin XPS 600 Renegade (ano, to jsou ty s QuadSLI) a nižších modelů XPS 400. U Dellu si pak můžete XPS 600 zakoupit v takové sestavě snů včetně QuadSLI, PhysX a 30palcového LCD 3007WFP. Cena je „zanedbatelných“ 9 930 dolarů :-). Třetím do party, kdo nabízí PhysX v sestavách, je společnost Falcon Northwest.
Zatím to tedy vypadá, že PhysX si své místo na trhu najde. Zejména pak budoucí Playstation 3 jistě bude pro společnost Ageia znamenat slušné odbytiště jeho SDK. Možná si ale říkáte po shlédnutí všech videí, co je to na tom PhysX tak výjimečného? Inu faktem je, že rozdíl není vidět tolik, jako třeba přechod z GeForce 5600 na GeForce 7900. Nicméně tam je. Většina z vás si jistě zahrála Half-Life 2, který používá konkurenční fyzikální engine Havok. A ano, v Half-Life 2 se o akceleraci tohoto engine nestará žádný specializovaný hardware a vše běží relativně svižně. Navíc Havok se dočká akcelerace na nVidia kartách (a o ATI se také ví, že to plánuje), tak proč proboha PhysX? Inu proto, že i pro akceleraci Havoku na grafice od nVidie budete muset takovouto grafiku koupit. Na bádání nad nějakým syntetickým srovnáním (ala 3D Mark 06) výkonu GeForce či Radeonu a PhysX při „fyzikálních“ výpočtech je ještě sakra brzy. Nicméně každému je asi jasné, že kromě 3D grafiky budou (nejen) herní vývojáři nyní pracovat i na vylepšování fyzikálního modelu ve hrách. K tomu jim dopomáhej právě SDK systémů jako je PhysX či Havok, který z jejich beder snímá právě programování fyziky zcela od píky. Bez ohledu na to, jaký hardware nakonec bude fyziku počítat (přídavná PPU karta, druhé GPU, nebo CPU ve stylu Half-Life 2), fyzika má ve hrách budoucnost. A Ageia ukazuje, že je na ni nejen připravena, ale nyní i uvedla na trh jako prvního průkopníka tento zcela nový produkt.
Ono s průkopnictvím má tato firma své zkušenosti. V minulé dekádě to koneckonců bylo několik lidí ze současné společnosti Ageia, kteří stáli za prvním skutečně průlomovým 3D akcelerátorem pro běžné smrtelníky: 3Dfx Voodoo Graphics. A jak obrovský průmysl 3D grafik tím spustili, netřeba zmiňovat (i když, kdyby to neudělali oni, asi by to za ně udělal někdo jiný). „Dnes“ tedy patrně nastává nová éra, kdy do herních strojů přibude další karta a na nově vznikajícím trhu se brzy strhne bitva mezi giganty jako ATI a nVidia (+Havok) a právě malými progresivními společnostmi jako Ageia.