AMD FSR vydáno, režim Ultra Quality příjemně překvapil
FSR může do své hry implementovat libovolný vývojář, není vázán(a) na herní engine, licenční poplatky (v polovině července bude kód zveřejněn jako Open Source), konkrétní prvek architektury grafického jádra ani hardwarovou platformu (FSR poběží na PC i na konzolích). Implementace funguje následovně:
Vstupem pro FSR je vykreslený 3D obraz s pokud možno co nejkvalitnějším anti-aliasingem. Dost ohlášených her pro tyto účely používá TAA, ale může být použita i jiná metoda. Následuje Tone Mapping a poté už FSR, který provede zvětšení a upravení ostrosti. Po něm následují 2D efekty (využívá-li je hra, aby byly aplikovány v plném rozlišení) a rovněž v plném rozlišení jsou vykresleny 2D prvky (HUD / status bar), aby dosahovaly stejné kvality jako v nativním rozlišení.
FSR podporuje čtyři režimy kvality. Tabulka uvádí, z jakých rozlišení FSR vychází, tedy například že pro 4K výstup v režimu Ultra Quality je 3D obraz vykreslován v 2940×1662.
Příklad s GeForce GTX 1060 uvádí, že zatímco v 1080p dosahuje karta vysokých ~80 FPS (vpravo), v 1440p (vlevo) už zvládá v průměru jen ~50 FPS, což někomu nemusí stačit. Díky FSR v režimu Ultra Quality (uprostřed) je ale možné dosáhnout obrazu kvalitativně bližšího nativnímu 1440p při ~70 FPS, tedy výkonu bližšímu 1080p.
Z hardwaru Nvidie uvádí AMD podporu pro GeForce GTX 1000, GTX 1600, RTX 2000, RTX 3000 a dále pak Radeony RX 480/470/460, RX 500, Vegu, RX 5000 i RX 6000. Podporována jsou všechna APU s integrovanou Vegou (a jejich nástupci).
Pouhým připomenutím je seznam podporovaných her. K okamžiku vydání jde o 7 titulů, v blízké době přibude dalších 12 a v delších časovém horizontu lze očekávat poměrně masovou podporu, neboť s implementací počítají více než čtyři desítky studií / vydavatelství.
Co se sedmi aktuálních titulů týče, vyplývá z uživatelských diskuzí, že nejméně zdařilá je implementace v hře Godfall - přestože jde o hru, na které AMD FSR prezentuje primárně. Ani tak ale nejde o žádnou katastrofu, režim Ultra Quality (vpravo) dosahuje oproti nativním 4K (vlevo) překvapivě dobrých výsledků, které jsou v ostrém rozporu s tím, co prorokovali někteří kritici technologii nevyužívající AI. Upřímně řečeno, CAS rovněž nevyužíval AI a oproti první generaci DLSS nedopadl nijak zle.
Dvojice snímků výše nepochází od AMD, ale z recenze webu Guru 3D. Ta sice nabízí pěkné srovnávací screenshoty, ale autor ji zřejmě připravoval ve spěchu, takže obsahuje četné faktické chyby (například mylné tvrzení, že FSR využívá temporální algoritmy nebo dále v článku přítomné pomíchání snímků v režimu maximální kvality a maximálního výkonu, což zdánlivě sráží kvalitu FSR v očích uživatelů, kteří si tohoto pomíchání nevšimnou).
Pokud jde o kvalitu, vychází režimu Ultra Quality nad očekávání dobře (alespoň pro toho, kdo by svá očekávání formoval na bázi příspěvku diskusních kritiků postavených na logice „když to nepoužívá AI, nemůže to být kvalitní“, která však byla vyvrácena již při srovnání DLSS 1.0 / CAS). Režim Quality může být akceptovatelný pro mnohé uživatele, kteří používají 1440p monitor, ale jejich grafická karta nedosahuje v tomto rozlišení zcela plynulých FPS a mají na výběr mezi 1080p + upscaling monitoru nebo 1440p a výrazněji ořezané detaily. Režim Quality může nabídnout rozumný kompromis. U dvou zbývajících (nejnižších) režimů už jde o výrazný a velmi výrazný kompromis, které mohou oslovit snad jedině uživatele žádající výkon bez ohledu na kvalitu. Nicméně i režim Balanced může být přijatelnějším řešením než upscaling monitoru.
Shrnuto podtrženo, FSR přináší široce kompatibilní řešení, které dává uživatelům na výběr. Této volby mohou využít, aniž by byli vázáni na konkrétní značku nebo generaci grafické karty. Režim Ultra Quality se jeví jako skutečně kvalitní řešení, které dokáže i bez specifické hardwarové výbavy dostat z grafické karty maximum, hodnocení nižších režimů už je hodně subjektivní záležitost. Podle toho, kde má který uživatel nastavené hranice. Dva nejnižší režimy (Balanced a obzvlášť Performance) ale nejspíš mnoho uživatelů neosloví, jsou skutečně orientované k dosažení vysokého výkonu na úkor kvality.
AMD