Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Strategické mlčení, novinářské kachny

DirectX 8 logo
Aktuální situace s DirectX 11.1 by se dala nazvat jedním velkým zmatkem. Tentokrát za ním nestojí jen pár novinářských kachen, ale také podivné chování výrobců, kteří o nové verzi přestali mluvit…

Kapitoly článků

2.  Strategické mlčení, novinářské kachny

Strategické mlčení

Tím bychom mohli uzavřít první, ale nejpodstatnější fázi - období vydání. V dalším údobí, tedy od vydání hardwaru až do současnosti, se o DirectX 11.1 pouze strategicky mlčelo. Spíš by se dalo říct, že oba výrobci podporu výslovně zamlčovali, protože specifikace na webových stránkách mluví v obou táborech jen o DirectX 11.

AMD Radeon HD 7970 DirectX specs
oficiální specifikace Radeonu HD 7970 z webu AMD
GeForce GTX 680 DirectX specs
Oficiální specifikace GeForce GTX 680 z webu Nvidie

Kachny, kachny…

Posledních pár týdnů bychom mohli nazvat třetí etapou, protože se situace trochu změnila - nikoli však ve vztahu k dosavadnímu hardwaru. Server Fudzilla přinesl zprávu, podle které AMD informovala obchodní partnery, že GPU integrované v mobilním 28nm APU Kabini (čtyřjádrový nástupce Bobcatu) bude podporovat DirectX 11.1, z čehož Fudzilla usoudila, že půjde generaci HD 8000, čímž odstartovala kachní sezóna.

Ze závěru Fudzilly totiž některé weby odvodily, že Radeon HD 8000 bude první(!) grafická karta s podporou DirectX 11.1. Ještě kvákavější zprávu pak z této zmínky uvařil server videocardz.com, podle nějž „existovala řada spekulací o tom, že Kepler bude podporovat DirectX 11.1, ale nakonec se ukázalo, že je nepodporuje“(!)

Proč?

Nebudeme přilévat do ohně konspiračním teoriím, které stavějí na imaginárních základech. Předpokládejme, že oba výrobci mluvili pravdu. Proč se ale podporou DirectX 11.1 již nechlubí?

Jak jsme už řekli, stávající absencí Windows 8 na trhu, s nimiž má podpora nového rozhraní přijít, to nebude. V minulosti s takovými situacemi nebyl sebemenší problém. Problém však může být jinde: AMD si jistě v prosinci byla vědoma, že konkurenční hardware s podporou DirectX 11.1 přijde dříve než samotné directy, takže na nich nemá smysl stavět reklamní kampaň. Pro Nvidii pak bylo zbytečné propagovat podporu DirectX 11.1, protože ji rovněž nemohla marketingově využít (nepřišla s ní jako první).

AMD Radeon HD 7970 Nvidia GeForce GTX 680 blesky
Radeon HD 7970 a GeForce GTX 680

To však ještě nevysvětluje, proč tento údaj chybí v případě obou táborů i v oficiálních specifikacích. Jedním z důvodů může být fakt, že obě firmy nabízejí v rámci nových generací low-end, který verzi 11.1 nepodporuje. U Nvidie to jsou přejmenované čipy, u AMD APU Trinity. Totiž, pokud by low-end oproti high-endu působil morálně zastarale, mohlo by to přinést větší škodu, než jakou by vykopenzovala propagace DirectX 11.1 v high-endu.

Neméně podstatná je informace, že nové directy přinesou více vývojářům (například výrazně zjednodušený debugging) než koncovým uživatelům. To sice neznamená, že význam pro zákazníky bude nulový, ale přinejmenším ze současného pohledu nebude tak výrazný jako u dosavadních verzí. Mlčení výrobců proto může být důsledkem několika faktorů: DirectX 11.1 jsou marketingově nezajímavé (má je i konkurence), jejich propagace by neprospěla prodejům low-endu a Windows 8 stále nebyly vydané.

Výrobci však svým mlčením dali prostor pro rozvoj spekulací a šíření kachen, které rozhodně nepracují v jejich prospěch.

Zdroje: 

prezentace a specifikace výrobců

Kapitoly článků
2.  Strategické mlčení, novinářské kachny

Diskuse ke článku Proč už AMD a Nvidia nemluví o DirectX 11.1?

Pondělí, 23 Červenec 2012 - 16:53 | real vlask | Podpora v ovladacich uz je, aspon se to tak tvari...
Neděle, 22 Červenec 2012 - 11:11 | Rafan | To je pravda
Sobota, 21 Červenec 2012 - 15:40 | Pety | A pak ses probral a měl nohu v nočníku......
Sobota, 21 Červenec 2012 - 15:34 | bigless | Nebylo někde řečeno, že lowend(7600 a méně)...
Sobota, 21 Červenec 2012 - 09:07 | Rusty | takze problem je len podpora v ovladacoch :-) kde...
Sobota, 21 Červenec 2012 - 09:06 | Rusty | Toto je par novych vlastnosti shadery mozu...
Sobota, 21 Červenec 2012 - 00:27 | Waffer47 | Samotna verze Direct-u jeste neodpovida zabave,...
Sobota, 21 Červenec 2012 - 00:20 | Waffer47 | Kdyby vysel Half-Life 3 s primou podporou DirectX...
Pátek, 20 Červenec 2012 - 19:17 | webwalker | Možná by také stálo za připomenutí proč a z...
Pátek, 20 Červenec 2012 - 16:18 | Anonym | Kazdy se muze seknout. :-)

Zobrazit diskusi