AMD ohlásila: architektury CDNA (ještě letos), RDNA3 (2022) a více k RDNA2
CEO společnosti Lisa Su na Financial Analyst Day (FAD) ohlásila několik změn a novinek, která následně upřesnili zástupci jednotlivých oddělení. Asi největší překvapení, o kterém se předem neobjevil ani náznak, je definitivní rozdělení vývoje grafických architektur na herní a výpočetní. Herní ponesou (nadále) označení RDNA, výpočetní CDNA:
Důvody jsou pochopitelné a jisté náznaky toho, jak se požadavky her a výpočetní sféry rozcházejí, byly z AMD slyšet již téměř před dekádou. Na přelomu roku 2011 a 2012, když společnost vydala architekturu GCN a Radeony HD 7900, zmínil při jedné příležitosti tehdejší grafický šéfinženýr Eric Demers, že kdyby necítil tlak ze strany vedení, neopustil by architekturu VLIW5, která podle něj byla pro grafické účely nejefektivnější a nevznikla by univerzálnější GCN, která se snažila vyjít vstříc jak grafickým požadavkům, tak těm výpočetním. Grafická architektura GCN byla přesto ve svých prvních dvou generacích velmi konkurenceschopná i v herním segmentu. Problém nastal později - tehdejší šéf AMD Rory Read propustil řadu zaměstnanců všech oddělení, zkrouhl výdaje na výzkum a vývoj, Eric Demers (kterému muselo být tehdy jasno, kam to povede) v únoru 2012 společnost opustil a vývoj se téměř zastavil.
CDNA
Přesto je pozoruhodné, jak si po těchto 8,3 letech GCN ve světě výpočetní sféry vede. Navzdory tomu, že se výpočetní jádro prakticky nezměnilo, pouze byla doplňována podpora pro aktuálně žádané formáty. V posledních měsících slýcháme navíc o produktu označovaném jako Arcturus. AMD o něm sice stále oficiálně neřekla ani slovo, ale mělo by jít o výpočetní řešení vzniklé dalším vývoj GCN 5 / Vega, tedy cosi, co bychom mohli označit jako GCN 6. Jeho vydání se očekává letos. Protože AMD na FAD prohlásila, že první produkt postavený na CDNA bude vydaný letos, je odůvodněnou domněnkou, že této vývojové větvi GCN bude AMD nyní říkat CDNA a Arcturus bude jejím prvním produktem.
To by znamenalo, že původní úvahy o tom, že v RDNA AMD inovovala prvky klíčové pro herní nasazení a Arcturus vznikl jako dočasné řešení, než AMD v RDNA 2 inovuje prvky pro výpočetní nasazení, je mylná. RDNA 2 zůstane herní a vývoj Arcturu / původní GCN bude dále pokračovat jako CDNA.
Tyto plány společnost doložila roadmapou. CDNA, která je potvrzená na letošní rok, bude zaměřená na strojové učení (ML = machine learning) a HPC (high-performance computing). Do konce roku 2022 přijde druhá generace, CDNA 2, navržená pro pokročilejší než 7nm proces (zatím neupřesněno). Komentářem „Extends to Exascale“ AMD naznačuje, že právě CDNA 2 bude onou architekturou, jíž vybaví akcelerátory Radeon Instinct použitého do 2EFLOPS superpočítače El Capitan, nejvýkonnějšího ohlášeného superpočítače na světě.
RDNA 2
Padlo i několik zmínek o letos očekávané RDNA 2.
Došlo k potvrzení předpokladu, že čipy Navi 2x (21, 22, 23), o kterých je sem-tam slyšet, skutečně patří k architektuře RDNA 2. Dále, že přinejmenším některý z nich míří i na high-end a 4k rozlišení a jak již bylo nedávno řečeno, budou podporovat Ray Tracing a Variable Rate Shading. Obojí implementované s ohledem na spolupráci s Microsoftem a jeho API určená jak pro desktop, tak herní konzole.
AMD plánuje s RDNA 2 znovu zlepšit poměr spotřeba / výkon o 50 % (oproti RDNA) stejně jako RDNA zvýšila poměr spotřeba / výkon o 50 % oproti GCN. S ohledem na to, že se tento krok má stát v rámci 7nm generace výrobního procesu, nezbývá než AMD držet palce.
Tohoto posunu, který se trochu blíží k posunu mezi Zen a Zen 2 (ten však měl výhodu v podobě nového procesu) má být dosaženo mimo jiné vylepšením IPC architektury, snížením komplexnosti návrhu a optimalizacím implementace návrhu pro vyšší taktovací frekvence (což v praxi znamená výrazně nižší spotřebu, pokud zůstanou taktovací frekvence zachovány - což se velmi hodí v mobilním segmentu).
V nablýskaném slajdu AMD naznačila, že si její pracovníci již v laboratořích hrajou s funkčními vzorky čipů s RDNA 2 a zdůraznila zjednodušení softwarové podpory a spolupráci s Microsoftem na APU DXR 1.1, což by obé mělo vést k rychlejšímu šíření podpory Ray Tracing mezi vývojáři a zajistit nižší dopady na výkon.
Trochu nejasno udělala prezentace na FAD o době vydání RDNA 2. Zatímco v případě Zen 3 bylo jasno a všichni mluvili o vydání před koncem roku, což je námi očekávaný podzim (snad říjen či začátek listopadu, zkrátka čtvrtý kvartál), o RDNA 2 se mluvilo jinak. Padlo několik zmínek o „později v letošním roce“, ovšem Rick Bergman zmínil rovněž dobu před koncem roku, která je spojována se Zen 3. Na jednu stranu jde o jednu z nejpovolanějších osob, která by měla znát přesné plány, na stranu druhou mohlo jít o přeřeknutí právě v důsledku plánovaného vydání Zen 3 v této době. Necháme to tedy otevřené.
RDNA 3
Až se začnou objevovat zprávy o GPU Navi 3x, budeme již vědět, že jde o RDNA 3, další generaci herní grafické architektury ohlášenou na rok 2022. Krom jejího jména, označení čipů a doby vydání naznačila AMD, že vznikne na novějším než 7nm procesu, což bylo očekávatelné. Pravděpodobně se jeví 5nm generace, ale pokud ji AMD nepotvrdila, má k tomu jistě důvody a je asi nějaká šance, že by mohlo dojít i na jiný proces.
AMD Financial Analyst Day