Velký rozbor revoluce: AMD chce skloubit otevřený ovladač a linuxové Catalysty
Kapitoly článků
Letos zcela určitě nečekejme žádné velké změny. Linux jako herní platforma se nám teprve rozjíždí, portují se první velké AAA herní enginy,m vyvíjejí a portují se hry, Steam nám teprve před pár měsíci plně přišel na tuto platformu a tak bych mohl pokračovat.
AMD v tuto chvíli odhalila jednu variantu budoucího vývoje. Neříká, že půjde bezhlavě po této cestě bez ohledu na komunitu. Klíčové bude, zdali to linuxový svět přivítá a bude aspoň naznačeno, že tomuto vývoji Catalystů nebude bráněno. Pak se jí teprve vyplatí rozbalit to naplno a investovat nemalé prostředky do vývoje nové generace linuxových Catalystů. Rozhodující slovo v tom budou mít lide ve vedení projektu jako Linus Torvalds, bez jehož/jejichž souhlasu se takto velká/významná modifikace kernelové části nemůže realizovat.
Osobně věřím, že pokud se nenajdou nějaké technické překážky v celém procesu, pak toto projde. Vždyť to byl právě Linus, který Steam na Linuxu uvítal s otevřenou náručí. Pokud se AMD bude s Catalysty držet v rozumných mezích a nebude se snažit radikálně rozkopat kernelová rozhraní, bude mít zelenou.
Snad jediná otázka mě ještě napadá: jaký to celé bude mít dopad na výkon grafik AMD pod Linuxem. Přeci jen se nám změní proporce toho, co běží přímo v kernelu a co v user-spacu. Ale to je otázka prozatím hypotetická.
Pokud bych si měl tipnout nějaký horizont, kdy bychom se případně mohli dočkat nějakých praktických ukázek nových Catalystů, pak to bude příští rok v létě. Finální stabilní provedení pak čekám v dubnu 2016. Víte proč? Inu proto, že v téže době se bude finalizovat přechod na Wayland a Canonical uvede finální Mir a Unity 8 pro Ubuntu. A v dubnu 2014 vyjde Ubuntu 16.04 LTS, první dlouhodobě podporovaná verze Ubuntu, která již nebude používat jako výchozí X.Org Server, ale právě Mir.
Sluší se na závěr dodat, že AMD/ATI něco podobného zvažovala již v roce 2007, ale ukázalo se to příliš komplikovaným. Od té doby ale byly Catalysty značně překopány a přiblíženy open-source světu. Tak to třeba teď vyjde. V současných Catalystech se to má tak, že celkový objem práce potřebný na předělání Catalystů pro nový model, je z hlediska velikost ovladačů malý: Catalysty mají milióny řádků zdrojového kódu a pouze několik tisíc z nich by bylo nutné přepsat.
Jinak pro uklidnění uživatelů Windows: nic z v tomto článku uvedeného, se netýká windowsových Catalystů.
na motivy Phoronixu