Velký rozbor revoluce: AMD chce skloubit otevřený ovladač a linuxové Catalysty
Kapitoly článků
Zástupci AMD se kromě spousty jiných důvodů vydali na GDC 2014 i proto, aby nasáli atmosféru a zjistili, co by bylo vhodné vylepšit na linuxových ovladačích, když už se nám ten Steam a portování her a enginů na Linux tak hezky rozbíhají.
Než vás zahltím spoustou textu, tak si rovnou povězme o hlavní myšlence, se kterou si linuxoví vývojáři v AMD nyní hrají: současné Catalysty jsou plně binární ovladač, který je v některých aspektech pochopitelně lepší než open-source ovladač v kernelu, ale v jiných zaostává. Například v rychlosti podpory nových verzí X.Org serveru, v rychlosti podpory nových kernelů obecně, z toho plynoucího zpožďování podpory nových vydání Linuxových distribucí a řady dalších aspektech. Přitom spoustu těchto věcí umí dělat open-source komunita (včetně pár vývojářů, které AMD platí, včetně Marka Olšáka) rychleji, efektivněji a v součtu pro AMD levněji.
AMD navíc vývojem těchto věcí v Catalystech vlastně duplikuje vývoj prováděný komunitou v rámci ovladače kernelového, otevřeného.
Idea je tedy takováto: využít v rámci celku, kterému říkejme třeba „komplex ovladače pro Radeony“ části, které má komunita vyladěny lépe než Catalysty, a teprve zbytek řešit binárním modulem běžícím v uživatelském prostoru. AMD by pak neplýtvala silami na vývoj uzavřené části Catalystů v rámci věcí zvládaných open-source ovladačem a mohla by tak vzrůst míra kooperace s komunitou v této oblasti. Vývoj kernelové části ovladače by tak byl ještě rychlejší a binární část (tj. zejména 3D podpora) by byla oddělena mimo kernel - vše by bylo v pořádku tedy i po licenční stránce.
na motivy Phoronixu